Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie

Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie
Bron: Pixabay

Net als in Nederland groeit in Duitsland het inkomend toerisme sneller dan het Europees gemiddelde. Nederland blijft voor het Duits toerisme het belangrijkste herkomstland. Opvallend is de sterke groei van de trein en de bus in reizen naar Duitsland.

Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van de World Travel Monitor voor de maanden januari t/m augustus 2019 door het marktonderzoeksbureau IPK International in opdracht van de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).


Meeste toeristen uit Nederland

Het aantal reizen vanuit Europa naar Duitsland in de eerste acht maanden van dit jaar met 4 procent is gestegen. In dezelfde periode steeg het aantal buitenlandse reizen van Europeanen slechts met 2,5 procent. Europa is veruit de belangrijkste markt voor het Duitse inkomende toerisme, waarvan al jarenlang het grootste deel uit Nederland afkomstig is. Van de overzeese markten is Noord-Amerika met een plus van 3 procent de grootste groeier.


In een directe vergelijking met zijn concurrenten behaalde Duitsland hogere groeipercentages dan Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in zowel het Europese als het mondiale inkomende toerisme.


Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: "We zijn erin geslaagd om de sterke positie van Duitsland als reisbestemming in een buitengewoon competitieve omgeving verder uit te bouwen. Wij blijven groeien als vakantiebestemming en behouden onze leidende positie als zakelijke bestemming."


Europese vakantiegangers geven impuls aan de groei

Vakantiereizen zijn het meest dynamische marktsegment met een plus van 6 procent; lange vakanties (+ 7%) groeien nog sneller dan korte reizen (+ 5%). Duitsland blijft veruit de belangrijkste zakelijke bestemming voor Europeanen. De groeipercentages van 2 procent zijn twee keer zo hoog als die van de totale Europese markt. Terwijl het traditionele segment van de zakenreizen blijft dalen (- 2%), boekte Duitsland een aanzienlijke toename van 4 procent in het zakelijke reissegment.


Meer klimaatvriendelijk vervoer

Voor het eerst in jaren laten de cijfers van de World Travel Monitor een significante verandering zien in de keuze van Europeanen voor hun vervoer naar Duitsland. Het autoverkeer - van oudsher ongeveer de helft van alle reizen - stijgt met 5 procent. Het vliegverkeer groeit met 1 procent. De procentuele winnaars zijn het spoor (+ 10%) en de bus (+ 8%).


Vooruitzichten

"Duitsland is als reisbestemming zeer goed gepositioneerd in de steeds hevigere concurrentie tussen bestemmingen", legt Hedorfer uit. "De laatste trendverklaringen van IPK mogen echter niet verhullen dat we voor grote uitdagingen staan als gevolg van de zwakkere economische groei in de eurozone, het klimaatdebat, handelsconflicten en de Brexit-kwestie. Economische en politieke risico's in belangrijke toeristische markten kunnen leiden tot een vertraging van de groeidynamiek in de wereldwijde reizigersstromen."


Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Duitsland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...