Geplaatst op: 18-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen

Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen
Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappijen, meldt reisbrancheorganisatie ANVR. ANVR, de Consumentenbond, ANWB en garantiefonds SGR pleiten er daarom voor dat consumenten -net als bij het faillissement van een reisonderneming- wettelijk worden beschermd tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor dienen zij een voorstel in bij de politiek.

In de afgelopen bijna 3 jaar zijn er alleen al in Europa zo’n 16 vliegmaatschappijen failliet gegaan, zoals Air Berlin, Wow Air, Aigle Azur en Thomas Cook airlines. Buiten Europa vielen er nog meer om, onder andere Jet Airways. Consumenten zijn dan niet alleen het geld van hun gekochte tickets kwijt, maar gestrande passagiers moeten vaak ook dure enkele reizen kopen om weer terug te kunnen naar huis. Daar komen in veel gevallen nog eens de kosten bij van de annulering van bijvoorbeeld hotelkamers en autohuur, die vlak voor vertrek hoog zijn. Een garantiefonds vergoedt de vliegtickets en/of repatrieert zo nodig de reiziger.  

Sandra Molenaar, algemeen directeur Consumentenbond: "Het is natuurlijk vreemd dat de klant op een vakantiereis van bijvoorbeeld € 700 bij een faillissement van een reisonderneming een wettelijke garantie heeft, maar bij een los ticket van € 700 met lege handen staat.”

ANVR-directeur/voorzitter Frank Oostdam voegt daaraan toe: ”Samen met de reissector en SGR bieden wij consumenten al zoveel mogelijk bescherming. Maar dan kan het niet zo zijn dat vliegmaatschappijen zich hier volledig aan onttrekken. Daarom roepen wij de politiek op hier actie op te ondernemen en consumenten niet in de kou te laten staan bij faillissement van een vliegmaatschappij.  

ANWB-hoofddirecteur Frits van Bruggen: "Consumenten reizen vaker en verder. De gevolgen van een failliete vliegmaatschappij zijn voor de consument niet in te schatten en kunnen groot zijn. Een garantiefonds is de goedkoopste en beste manier om dit risico te dekken”.

Voorstel: 25 cent per ticket en beheer bij SGR

ANVR, ANWB, SGR en de Consumentenbond hebben een voorstel ontwikkeld, gebaseerd op een al enkele jaren bestaande wet in Denemarken. Deense reizigers betalen een klein bedrag bovenop hun vliegtickets ten gunste van het garantiefonds. Volgens de organisaties zou de Nederlandse overheid € 0,25 per ticket moeten laten heffen. Deze heffing is eenvoudig in te voeren en concurrentieneutraal aangezien het geldt voor álle in Nederland opstappende passagiers. Gedupeerde reizigers kunnen dan vanuit dit fonds worden gerepatrieerd en terugbetaald bij faillissement. Het beheer van het fonds komt in handen van het garantiefonds SGR, dat al vergelijkbare activiteiten verzorgt voor SGR, SGRZ en Calamiteitenfonds.

Erik Jan Reuver, directeur SGR: "Een dergelijke garantie biedt reizigers meer zekerheid bij het boeken. Anders dan bij aanschaf van goederen loopt de klant bij het kopen van een los ticket nú een groot financieel risico. Dit, omdat vaak maanden van tevoren een ticket wordt gekocht en direct moet worden betaald. Daarbij komt dat het voor een klant geen doen is om inzicht te krijgen in de financiële situatie van een (buitenlandse) vliegmaatschappij. Zelfs voor deskundigen is dat moeilijk.”

Trefwoorden: vliegen, failliet, garantie, fonds, bescherming, reizen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...