Geplaatst op: 18-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen

Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen
Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappijen, meldt reisbrancheorganisatie ANVR. ANVR, de Consumentenbond, ANWB en garantiefonds SGR pleiten er daarom voor dat consumenten -net als bij het faillissement van een reisonderneming- wettelijk worden beschermd tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor dienen zij een voorstel in bij de politiek.

In de afgelopen bijna 3 jaar zijn er alleen al in Europa zo’n 16 vliegmaatschappijen failliet gegaan, zoals Air Berlin, Wow Air, Aigle Azur en Thomas Cook airlines. Buiten Europa vielen er nog meer om, onder andere Jet Airways. Consumenten zijn dan niet alleen het geld van hun gekochte tickets kwijt, maar gestrande passagiers moeten vaak ook dure enkele reizen kopen om weer terug te kunnen naar huis. Daar komen in veel gevallen nog eens de kosten bij van de annulering van bijvoorbeeld hotelkamers en autohuur, die vlak voor vertrek hoog zijn. Een garantiefonds vergoedt de vliegtickets en/of repatrieert zo nodig de reiziger.  

Sandra Molenaar, algemeen directeur Consumentenbond: "Het is natuurlijk vreemd dat de klant op een vakantiereis van bijvoorbeeld € 700 bij een faillissement van een reisonderneming een wettelijke garantie heeft, maar bij een los ticket van € 700 met lege handen staat.”

ANVR-directeur/voorzitter Frank Oostdam voegt daaraan toe: ”Samen met de reissector en SGR bieden wij consumenten al zoveel mogelijk bescherming. Maar dan kan het niet zo zijn dat vliegmaatschappijen zich hier volledig aan onttrekken. Daarom roepen wij de politiek op hier actie op te ondernemen en consumenten niet in de kou te laten staan bij faillissement van een vliegmaatschappij.  

ANWB-hoofddirecteur Frits van Bruggen: "Consumenten reizen vaker en verder. De gevolgen van een failliete vliegmaatschappij zijn voor de consument niet in te schatten en kunnen groot zijn. Een garantiefonds is de goedkoopste en beste manier om dit risico te dekken”.

Voorstel: 25 cent per ticket en beheer bij SGR

ANVR, ANWB, SGR en de Consumentenbond hebben een voorstel ontwikkeld, gebaseerd op een al enkele jaren bestaande wet in Denemarken. Deense reizigers betalen een klein bedrag bovenop hun vliegtickets ten gunste van het garantiefonds. Volgens de organisaties zou de Nederlandse overheid € 0,25 per ticket moeten laten heffen. Deze heffing is eenvoudig in te voeren en concurrentieneutraal aangezien het geldt voor álle in Nederland opstappende passagiers. Gedupeerde reizigers kunnen dan vanuit dit fonds worden gerepatrieerd en terugbetaald bij faillissement. Het beheer van het fonds komt in handen van het garantiefonds SGR, dat al vergelijkbare activiteiten verzorgt voor SGR, SGRZ en Calamiteitenfonds.

Erik Jan Reuver, directeur SGR: "Een dergelijke garantie biedt reizigers meer zekerheid bij het boeken. Anders dan bij aanschaf van goederen loopt de klant bij het kopen van een los ticket nú een groot financieel risico. Dit, omdat vaak maanden van tevoren een ticket wordt gekocht en direct moet worden betaald. Daarbij komt dat het voor een klant geen doen is om inzicht te krijgen in de financiële situatie van een (buitenlandse) vliegmaatschappij. Zelfs voor deskundigen is dat moeilijk.”

Trefwoorden: vliegen, failliet, garantie, fonds, bescherming, reizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.