Geplaatst op: 04-12-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gemeente Stadskanaal handelde verkeerd met tarieven camperplaatsen

Gemeente Stadskanaal handelde verkeerd met tarieven camperplaatsen
De gemeente Stadskanaal concurreerde tussen 2014 en 2018 oneerlijk met commerciële camperplaatsen. De gemeente rekende namelijk een te laag tarief voor de camperplaatsen Spoordok. Daarmee handelde de gemeente in strijd met de Wet Markt & Overheid. Dat stelt de ACM na onderzoek vast. Inmiddels heeft de gemeente de tarieven aangepast.

Camping Musselkanaal diende een klacht in bij de ACM over oneerlijke concurrentie door de gemeente Stadskanaal. Camping Musselkanaal biedt camperplaatsen aan waar gebruikers voor moeten betalen. In eerste instantie kon de ACM niet optreden omdat de gemeente Stadskanaal een ‘algemeen belang besluit’ had genomen. Dat is een besluit waardoor de gemeentelijke jachthaven en de camperplaatsen werden uitgesloten van de Wet Markt & Overheid. De gemeente hoefde daarom niet alle kosten integraal in rekening te brengen. De rechter vernietigde begin 2018 echter dit besluit.

De ACM oordeelt, na de vernietiging van het algemeen belang besluit, dat de gemeente tussen 2014 en 2018 inderdaad de wet overtrad. De gemeente bracht namelijk niet alle kosten, zoals kosten voor het gebruik van grond, in rekening. De gemeente Stadskanaal heeft halverwege 2018 de tarieven aangepast. ACM constateert dat deze tarieven nu de integrale kosten dekken. De gemeente baseerde de nieuwe tarieven ook op de inkomsten uit het aantal verwachte overnachtingen. Dat mag zolang het een realistische schatting is.
Trefwoorden: camper, camperplaats, concurrentie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.