Geplaatst op: 10-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Krijgt Steenwijkerland een European Wetland Center?

Krijgt Steenwijkerland een European Wetland Center?
Staatsbosbeheer, recreatiecentrum De Kluft en de gemeente Steenwijkerland gaan samen onderzoeken of zij het bezoekerscentrum in Ossenzijl kunnen doorontwikkelen tot een bezoekerscentrum nieuwe stijl: het European Wetland Center. Het bezoekerscentrum wordt hiermee de noordelijke toegang tot het Nationaal Park Weerribben-Wieden. In het gebied worden vanaf 2020 al Landmarks geplaatst om de herkenbaarheid en naamsbekendheid van het gebied te vergroten.

Het huidige bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en verkeert in een slechte staat. Het nieuwe centrum moet bezoek spreiden en bezoekers verleiden de auto daar te laten staan en op een meer duurzame manier het gebied gaan verkennen. 

Extra verblijfsaccommodaties
Bijzonder is de samenwerking met een ondernemer die ook plannen voor een hotel heeft. Daarmee zou het tekort aan verblijfsmogelijkheden in de regio deels kunnen worden opgelost. Samen met de gemeente, natuur- en terreinbeheerders wil Oeds van den Berg van recreatiecentrum De Kluft er een unieke plek van maken: "Bezoekers kunnen straks langere tijd genieten van het gebied. We zijn namelijk van plan om hier een plek te creëren waar bezoekers meerdere nachten kunnen blijven.”

Wethouder Bram Harmsma: "Het European Wetland Center versterkt de identiteit van het gebied. We willen graag dat toeristen langer in onze regio blijven. Het nieuwe bezoekerscentrum is een manier om dat te stimuleren. Het is belangrijk dat dit op een duurzame manier gaat, met respect voor de natuur en veel aandacht voor educatie."

Binnenkort ondertekenen de drie partijen een intentieverklaring waarmee ze een eerte stap maken naar een bezoekerscentrum nieuwe stijl die een boost kan geven aan de regio. Het moet een plek worden die de regio verbindt. Over provincie- en gemeentegrenzen heen. Toeristen worden verleid om de aantrekkelijke omgeving te verkennen. Er wordt jaarlijks op zo’n 150 duizend bezoekers gerekend, nu zijn dat er 70 duizend. 

Landmarks om toeristen te spreiden
De gemeente Steenwijkerland is samen met de stichting Weerribben-Wieden nog op een andere manier actief in het spreiden van toeristen. Vanaf 2020 worden zogenaamde Landmarks geplaatst. 

Landmarks zijn welkomstpoorten die helpen om bezoekers op gastvrije manier door het gebied te leiden. Ze versterken de herkenbaarheid en naamsbekendheid van het gebied.Wethouder Bram Harmsma: "Met de Landmarks willen we toeristen verleiden om verschillende aantrekkelijke plekken te bezoeken. Voorheen was het niet altijd duidelijk wanneer je het gebied binnen kwam en wat er te doen is. De Landmarks versterken op een positieve manier de herkenbaarheid van het gebied. Eén van de instrumenten die we inzetten om toerismespreiding te stimuleren."

Stoere herkenbare poorten
"Zoals Parijs de Eiffeltoren heeft, zo krijgen wij stoere herkenbare poorten: gemaakt met materialen die verwijzen naar de geschiedenis van het gebied", vertelt Bea Claessens van Natuurmonumenten, opdrachtgever vanuit de stichting. "Samen met lokale leveranciers, zoals rietsnijders, willen we werken aan de poorten van riet en zwart staal. Het riet verwijst naar de cultuurhistorie van het Nationaal Park, het zwarte staal verwijst naar de oude watermolens in het gebied."

Kunstenaar Erick de Lyon ontwerpt alle toegangspoorten. Voor Beukerssluis heeft hij al een karakteristiek ontwerp gemaakt. Hans van de Beek, namens Staatsbosbeheer deelnemer van de stichting: "Dit prachtige opvallende ontwerp gaat echt het verschil maken. Ik ben ervan overtuigd dat de Landmarks ons gaan helpen de toerist te verleiden om ons mooie gebied te bezoeken. Waarbij we rekening houden met plekken waar nog veel ruimte is voor toerisme en met plekken waar we kwetsbaar natuurgebied hebben."

Het Landmarks project bestaat uit welkomstpoorten op verschillende plekken: bij invalswegen, vervoersknooppunten, binnen de natuurgebieden, bij de Zuiderzeestadjes, plekken voor waterbelevenis en bij binnenkomst van alle kernen. Wethouder Bram Harmsma: "We stimuleren op deze manier dat bezoekers straks naar de poorten gaan met bijvoorbeeld de auto of openbaar vervoer. Vanaf deze centrale locaties kunnen ze het gebied op verschillende manieren verkennen. Bijvoorbeeld met de fiets, met de bus of de watertaxi."
Trefwoorden: toerisme, Overijssel, natuur, bezoekerscentra, toeristische overstappunten, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...