Rapport Toegankelijk toerisme gepresenteerd
In Utrecht vond dinsdag 17 december de eerste editie van het symposium Op weg naar een inclusieve reissector plaats. Tijdens dit symposium werd ook het rapport Toegankelijk toerisme; op weg naar een ‘inclusieve’ reisindustrie gepresenteerd.
Het rapport is opgesteld in opdracht van ANVR, Reiswerk, NBAV en CELTH en heeft als doel de reisindustrie te informeren over de problemen die mensen met een beperking tegenkomen als ze op vakantie willen en de wijze waarop de reisindustrie zou kunnen werken aan een inclusiever aanbod. Het rapport geeft een overzicht van de knelpunten en doet aanbevelingen. In Nederland zijn er naar schatting zo’n 2,5 miljoen mensen met een hulpvraag vanwege een zichtbare of niet-zichtbare beperking.
In het komend nummer van Recreatie & Toerisme gaan Frank Radstake (ANVR), co-auteur René van der Duim (WUR) en Michiel Meijers (NBAV) nader in op het rapport. Volgens Radstake wilde de ANVR de customer journey van mensen met een beperking in kaart brengen: "We wilden weten tegen welke zaken ze aanlopen: bij de voorbereiding, tijdens het reizen en op vakantie. Daarom hebben we de onderzoekers gevraagd om die knelpunten te benoemen en om ons vervolgens handvaten aan te leveren op basis waarvan we beter beslagen ten ijs komen om die doelgroep beter te bedienen. Daarbij hebben ze zowel gebruik gemaakt van onderzoeken als van enquêtes onder de doelgroep.”
De overkoepelende aanbeveling uit het rapport is volgens Radstake dat de toerismebranche zich bewust moet zijn van het enorme marktpotentieel dat mensen met een beperking vertegenwoordigen. "Het rapport zegt: zie het als een commerciële kans. En voor ons als ANVR ligt er een taak om die boodschap te verspreiden onder onze leden.”
Van der Duim wijst erop dat toegankelijkheid voor de toerisme-industrie geen vrijblijvende zaak is, maar dat er ook een wetgeving is die het verplicht stelt. "Europese regelgeving – de Europese Toegankelijkheidsakte – heeft daarvoor een deadline van 2024 gesteld.”
Van der Duim zou het goed vinden als alle relevante informatie over wetgeving, richtlijnen en verbeterpunten voor mogelijke toegankelijkheidscoördinatoren bij toerismeorganisaties door brancheorganisaties – ANVR, KHN, NBAV, RECRON etc. – in samenwerking zou worden gebundeld op een centrale plek. "Als je zorgt voor een gezamenlijke kennisbank voor de gehele toerisme-industrie hoeft niet iedereen steeds het wiel opnieuw uit te vinden.” Ook goede training en educatie is volgens Van der Duim belangrijk: "Als je ervoor zorgt dat dit nu bij werknemers tussen de oren komt, bereik je op de lange termijn de beste effecten. Idealiter zou toegankelijkheid op den duur een overbodig item moeten worden, omdat al overal inclusief gewerkt wordt.”
Meijers benadrukt dat het bij toegankelijkheid niet alleen gaat om bijvoorbeeld een drempelloos vertrek. "Het gaat veel meer om het verplaatsen in de doelgroep en het op de juiste manier communiceren daarover met de doelgroep. Waarbij het van belang is dat je duidelijk aangeeft voor welke doelgroep je accommodatie of reis geschikt is. Want de doelgroep is heel divers. Bovendien denkt de reguliere reiswereld soms te gemakkelijk: we hebben iets en dit zal wel voldoende zijn. In die zin onderschatten ze nog te vaak wat er bij toegankelijkheid komt kijken.”
Het hele artikel vindt u in het decembernummer van Recreatie & Toerisme. Abonnementen op Recreatie & Toerisme kunt u hier bestellen.