Geplaatst op: 18-12-2019
Auteur: Peter Bekkering
PleisureWorld NRIT

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Personeelstekort en flexpricing. Dat zijn twee voorname trends waarop EveryOffice, de enige aanbieder in de recreatiebranche van zowel een 100% online software- als een hardware oplossing, inspeelt. Daarnaast heeft het bedrijf twee producten, een ERS en de ECOgreenBOX, waarmee het recreatiebedrijven wil helpen bij de energietransitie.


EveryOffice doet dit met een kleine 40 medewerkers vanuit het kantoor in Meppel. Eigenaar Fokko Mulder legt uit waarom zijn bedrijf besloot zich op de recreatiebranche te richten: "Aanvankelijk hadden we een softwarepakket dat breed – ook buiten de recreatie – inzetbaar was. Naar aanleiding van een specifieke vraag van een klant hebben we zo’n vijf jaar geleden van recreatie een apart onderdeel gemaakt. Die klant wilde specifieke software en een verdere doorontwikkeling op het gebied van hardware. We hebben toen marktonderzoek gedaan en ontdekten dat de recreatiebranche voor ons veel kansen bood. 


Vervolgens hebben we een pakket met hardware en software ontwikkeld, met veel modules specifiek voor vakantieparken, campings, groepsaccommodaties en hotels.” Hij legt uit: "We hadden bijvoorbeeld al een planbord-module, maar hebben er voor de recreatie modules aan toegevoegd voor onder meer touroperators, passystemen, loyaliteitssystemen, personeelsplanning op een park of camping, ‘mijn omgeving’ voor gasten, toegangscontrole, het versturen van welkom- en vertrekmailingen en energiesystemen. Die variëteit is ook nodig, want eigenlijk is een vakantiepark of een camping een dorp op zich. Bovendien is er op procesverbetering nog veel winst te behalen door te investeren in software en hardware.”


Mulder merkt vaak dat nieuwe klanten in het verleden met talloze verschillende softwaresystemen werkten. "Bij ons kunnen ze met al die pakketten overstappen naar één geïntegreerd systeem. Zodat een klant vanuit één dashboard alles kan beheren en zijn managementinformatie kan inzien. Daarbij is de modulaire opzet een voordeel. Een klant kan alleen die modules afnemen die hij ook daadwerkelijk nodig heeft. Daarmee is ons systeem aantrekkelijk voor zowel kleine als grote klanten. We hebben parken met 50 eenheden als klanten, maar ook parken met 1500. Daarnaast verzorgen we de volledige back-end werkzaamheden voor Ardoer, een landelijk samenwerkingsverband van 32 familiecampings. Inclusief benchmark en analyse. Nog grotere ketens hebben vaak hun eigen systemen, maar nemen soms wel een specifieke module af.”


Personeelstekort en flexpricing

Mulder noemt twee behoeften uit de recreatiemarkt waarop EveryOffice momenteel duidelijk inspeelt: "Ten eerste het personeelstekort. Zo zien we een toenemende vraag naar een geautomatiseerde receptieloze incheck. Met een zuil waarbij gasten inchecken, maar ook bijvoorbeeld een fiets reserveren of een tafel in het restaurant, zodat de receptioniste meer kan fungeren als gastvrouw. Een tweede ontwikkeling is flexpricing en het automatiseren van het prijsbeleid. Daarbij willen we ook de mogelijkheid bieden dat onze klanten de prijzen van hun collega’s kunnen zien zodat ze eventueel hun eigen prijzen daarop – al of niet automatisch – kunnen aanpassen.”


Energietransitie

Vanaf 1 juli moet ook de recreatiebranche maatregelen gaan nemen in verband met de energietransitie. EveryOffice heeft daarom daarvoor specifieke producten ontwikkeld. "Die producten zijn bedoeld om het verbruik terug te dringen. Zo hebben we voor een campingplek een Energy Recovery System. Daarmee kun je de energie aan- en uitschakelen en waarmee je ook kunt afrekenen. Voorheen zat energie standaard bij een standplaats is, maar campingbeheerders kwamen erachter dat op sommige plekken het energieverbruik hoger was dan de opbrengst. Ons systeem leest op afstand stroom uit, gasten kunnen het verbruik volgen in ‘mijn omgeving’ en kunnen meteen zien wat de financiële consequenties zijn van dat verbruik en de beheerder kan het vervolgens afrekenen. Vaak is het dan zo dat er een vrije voet aan energieverbruik bij de reservering in zit en dat gasten het meergebruik betalen. Met als gevolg dat gasten beter en bewuster met hun energieverbruik omgaan. Het ERS zorgt er ook voor dat er geen stroom op een plek staat als deze niet gereserveerd is.


Voor de verhuureenheden en de centrale faciliteiten heeft EveryOffice een ander systeem, de ECOgreenBOX. "De ECOgreenBOX leest net als het ERS de stroom uit, maar registreert daarnaast ook de bewegingen in het pand. Op het moment dat er geen beweging is, schakelt hij automatisch de verwarming uit. De ingestelde temperatuur wordt automatisch hersteld wanneer de gast het verblijf weer betreedt of bij het sluiten van de buitendeuren.Doordat het systeem online kan worden ingesteld kan vlak voor aankomst de verwarming alvast worden ingeschakeld.De gast krijgt zo een warm welkom!”


EveryOffice

Contactpersoon: Fokko Mulder

06-22039907

fokko@everyoffice.nl)

www.everyoffice.nl/www.parkvandetoekomst.nl




Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, energie, energietransitie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...