Geplaatst op: 18-12-2019
Auteur: Peter Bekkering
PleisureWorld NRIT

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Er is op procesverbetering nog veel winst te behalen

Personeelstekort en flexpricing. Dat zijn twee voorname trends waarop EveryOffice, de enige aanbieder in de recreatiebranche van zowel een 100% online software- als een hardware oplossing, inspeelt. Daarnaast heeft het bedrijf twee producten, een ERS en de ECOgreenBOX, waarmee het recreatiebedrijven wil helpen bij de energietransitie.


EveryOffice doet dit met een kleine 40 medewerkers vanuit het kantoor in Meppel. Eigenaar Fokko Mulder legt uit waarom zijn bedrijf besloot zich op de recreatiebranche te richten: "Aanvankelijk hadden we een softwarepakket dat breed – ook buiten de recreatie – inzetbaar was. Naar aanleiding van een specifieke vraag van een klant hebben we zo’n vijf jaar geleden van recreatie een apart onderdeel gemaakt. Die klant wilde specifieke software en een verdere doorontwikkeling op het gebied van hardware. We hebben toen marktonderzoek gedaan en ontdekten dat de recreatiebranche voor ons veel kansen bood. 


Vervolgens hebben we een pakket met hardware en software ontwikkeld, met veel modules specifiek voor vakantieparken, campings, groepsaccommodaties en hotels.” Hij legt uit: "We hadden bijvoorbeeld al een planbord-module, maar hebben er voor de recreatie modules aan toegevoegd voor onder meer touroperators, passystemen, loyaliteitssystemen, personeelsplanning op een park of camping, ‘mijn omgeving’ voor gasten, toegangscontrole, het versturen van welkom- en vertrekmailingen en energiesystemen. Die variëteit is ook nodig, want eigenlijk is een vakantiepark of een camping een dorp op zich. Bovendien is er op procesverbetering nog veel winst te behalen door te investeren in software en hardware.”


Mulder merkt vaak dat nieuwe klanten in het verleden met talloze verschillende softwaresystemen werkten. "Bij ons kunnen ze met al die pakketten overstappen naar één geïntegreerd systeem. Zodat een klant vanuit één dashboard alles kan beheren en zijn managementinformatie kan inzien. Daarbij is de modulaire opzet een voordeel. Een klant kan alleen die modules afnemen die hij ook daadwerkelijk nodig heeft. Daarmee is ons systeem aantrekkelijk voor zowel kleine als grote klanten. We hebben parken met 50 eenheden als klanten, maar ook parken met 1500. Daarnaast verzorgen we de volledige back-end werkzaamheden voor Ardoer, een landelijk samenwerkingsverband van 32 familiecampings. Inclusief benchmark en analyse. Nog grotere ketens hebben vaak hun eigen systemen, maar nemen soms wel een specifieke module af.”


Personeelstekort en flexpricing

Mulder noemt twee behoeften uit de recreatiemarkt waarop EveryOffice momenteel duidelijk inspeelt: "Ten eerste het personeelstekort. Zo zien we een toenemende vraag naar een geautomatiseerde receptieloze incheck. Met een zuil waarbij gasten inchecken, maar ook bijvoorbeeld een fiets reserveren of een tafel in het restaurant, zodat de receptioniste meer kan fungeren als gastvrouw. Een tweede ontwikkeling is flexpricing en het automatiseren van het prijsbeleid. Daarbij willen we ook de mogelijkheid bieden dat onze klanten de prijzen van hun collega’s kunnen zien zodat ze eventueel hun eigen prijzen daarop – al of niet automatisch – kunnen aanpassen.”


Energietransitie

Vanaf 1 juli moet ook de recreatiebranche maatregelen gaan nemen in verband met de energietransitie. EveryOffice heeft daarom daarvoor specifieke producten ontwikkeld. "Die producten zijn bedoeld om het verbruik terug te dringen. Zo hebben we voor een campingplek een Energy Recovery System. Daarmee kun je de energie aan- en uitschakelen en waarmee je ook kunt afrekenen. Voorheen zat energie standaard bij een standplaats is, maar campingbeheerders kwamen erachter dat op sommige plekken het energieverbruik hoger was dan de opbrengst. Ons systeem leest op afstand stroom uit, gasten kunnen het verbruik volgen in ‘mijn omgeving’ en kunnen meteen zien wat de financiële consequenties zijn van dat verbruik en de beheerder kan het vervolgens afrekenen. Vaak is het dan zo dat er een vrije voet aan energieverbruik bij de reservering in zit en dat gasten het meergebruik betalen. Met als gevolg dat gasten beter en bewuster met hun energieverbruik omgaan. Het ERS zorgt er ook voor dat er geen stroom op een plek staat als deze niet gereserveerd is.


Voor de verhuureenheden en de centrale faciliteiten heeft EveryOffice een ander systeem, de ECOgreenBOX. "De ECOgreenBOX leest net als het ERS de stroom uit, maar registreert daarnaast ook de bewegingen in het pand. Op het moment dat er geen beweging is, schakelt hij automatisch de verwarming uit. De ingestelde temperatuur wordt automatisch hersteld wanneer de gast het verblijf weer betreedt of bij het sluiten van de buitendeuren.Doordat het systeem online kan worden ingesteld kan vlak voor aankomst de verwarming alvast worden ingeschakeld.De gast krijgt zo een warm welkom!”


EveryOffice

Contactpersoon: Fokko Mulder

06-22039907

fokko@everyoffice.nl)

www.everyoffice.nl/www.parkvandetoekomst.nl




Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, energie, energietransitie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.