Booking.com moet website aanpassen
Website Booking.com heeft onder druk van de Nederlandse ACM en andere Europese toezichthouders toegezegd de website aan te passen en in overeenstemming te brengen met consumentenregels. Volgens de ACM worden consumenten op de website van Booking.com misleid. Het gaat dan met name om de wijze waarop zoekresultaten tot stand komen en de gepresenteerde kortingen. Brancheorganisatie KHN heeft verheugd gereageerd op het optreden van de toezichthouders.
Booking.com gaat zijn website voor heel Europa aanpassen en heeft toegezegd daar op 16 juni 2020 klaar mee te zijn. Onlangs is over online misleiding een leidraad uitgebracht waarin de ACM uitlegt wanneer verleiding van consumenten overgaat in misleiding. De toezeggingen van Booking.com zijn in overeenstemming met deze leidraad.
Misleiding voorkomen
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: "Booking.com voorkomt misleiding van consumenten door de website duidelijker te maken. Het platform neemt zijn verantwoordelijkheid. Wij verwachten hetzelfde van andere platforms zodat er een eerlijk speelveld is van boekingssites. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de digitale economie. Zij moeten op basis van duidelijke en eerlijke informatie online hun keus kunnen maken.”
Booking.com heeft toegezegd de volgende aanpassingen te gaan doen:
- Duidelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen;
- Duidelijk maken als zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor betaald is door de eigenaar van de accommodatie;
- Duidelijke en juiste informatie over beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste;
- Aanbiedingen moeten ook echt aanbiedingen zijn;
- Het vergelijken van prijzen niet presenteren als korting als dit geen daadwerkelijke korting is. Bijvoorbeeld door een prijs ‘door te strepen’ kan je de indruk wekken dat er een korting wordt gegeven, terwijl dit niet altijd zo is.
- Het geven van duidelijke informatie over kortingen, bijvoorbeeld door uitleg te geven over het standaardbedrag van een kamer als grondslag voor een korting;
- Uitverkochte accommodaties alleen in de zoekresultaten opnemen als dit past bij de zoekcriteria van de consument;
- Een duidelijk onderscheid maken tussen professionele en particuliere aanbieders.