Flinke omzetgroei voor Out of Home-Food-omzet
De omzet van de buitenshuis eten, de zogenaamde foodserviceomzet groeide de afgelopen tien jaar met met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard euro in 2019. Daarvan neemt de klassieke horeca 10,7 miljard voor haar rekening. Pas na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland.
Buiten de deur eten en drinken is na de crisis dus belangrijker geworden in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Zolang er geen nieuwe crisis komt zal die trend zich versneld doorzetten, mede aangezwengeld door jonge generaties voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is.
In 2019 groeide de omzet van Out-of-Home-kanalen met 4,4% naar 21,9 miljard euro. Daarvan viel 10,7 miljard binnen de klassieke horeca. Ook deze branche zag in 2019 haar omzet met 4,4% groeien. De omzet werd gedreven door de btw-verhoging, de forse groei van online, meer aanbod, een mooie zomer en jongeren die vaker buitenshuis eten.
Branchevervaging alom
De foodwereld indelen in logische en afgebakende segmenten is anno 2020 volgens het instituut amper meer mogelijk. Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt. Horeca brengt je warme maaltijden thuis. Retailers leveren steeds meer spullen aan restaurants. En er zijn bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. Het afgelopen decennium is de strijd om de maag van de consument losgebarsten. De vraag "wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, kent complexere antwoorden dan ooit tevoren.
Die beginnende grensvervaging was hét beeld van het afgelopen decennium. "We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. "Dat zien we ook in de recordprijzen die betaald worden bij de overname van foodbedrijven.”
Grote bestedingsverschillen tussen generaties
Opvallend zijn de verschillen tussen generaties. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) fors vaker dan de oudere generaties. Ze besteden per bezoek weliswaar minder, maar in totaal besteden ze toch per persoon veel meer dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld € 1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op € 1.239,- en de babyboomers op € 519,- terwijl de stille generatie op € 436,- zit.* Als we doorrekenen dan zullen in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen.
Rendementen onder druk
Ondanks de flinke groei voor de totaal buitenshuisconsumptie, vermoed het instituut dat het rendement van diverse foodconcepten onder druk staat. Het aantal eet- en drinkgelegenheden is sinds 2012 toegenomen met jaar met 16% tot 42.655 vestigingen in 2019, blijkt uit cijfers van Datlinq. Met name in de grote steden is de toename fors. Leegstand van retailpanden wordt steeds vaker opgelost door inzet van horeca. De omzetgroei is niet evenredig hard meegestegen. Dat zorgt voor groeiende concurrentie. Buiten de grote steden is de stijging van het aantal eet- en drinkgelegenheden 11,4%. In de grote steden is de groei soms extreem hoog, zoals in de grafiek weergegeven.