Geplaatst op: 14-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat
De Nederlandse reisorganisatie Better Places lanceert samen met veertien andere internationale reisorganisaties vandaag de Tourism Declares a Climate Emergency campagne. De bedrijven beloven actie te ondernemen om de CO2-uitstoot van de reizen die ze aanbieden drastisch te verminderen. Onder de ondertekenaars is een aantal grote, internationale reisorganisaties, zoals Responsible Travel, Intrepid en Exodus.

Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die zich aansluit bij dit initiatief. Oprichter Saskia Griep: "We hebben te maken met een klimaatcrisis, dus ook voor de reisindustrie is het 'no longer business as usual'. Als we onze mooie planeet willen beschermen moeten we radicaal actie ondernemen. Het gaat er niet om dat we minder op vakantie kunnen gaan, maar we zullen vooral anders en bewuster moeten reizen.”

Klimaatcrisis erkennen

'Tourism Declares a Climate Emergency' is een collectief van internationale reisorganisaties en wetenschappers in het toerisme die officieel erkennen dat we te maken hebben met een klimaatcrisis. Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die een handtekening zet onder de belofte om maatregelen te nemen tegen verdere opwarming van de aarde. Het is geen symbolisch gebaar. Wie zijn handtekening zet wordt verplicht om een aantal concrete stappen te maken, zoals het ontwikkelen van een 'klimaatcrisisplan', en terugbrengen van CO2 uitstoot van eigen reizen tot 55% onder het 2017 niveau.

CO2-uitstoot per reiziger fors omlaag

Better Places heeft zichzelf tot doel gesteld om vanaf 2020 elk jaar de CO2 uitstoot per reiziger met 5% te verlagen t.o.v. 2019: "We willen dat bereiken door onze reizigers te stimuleren om minder vaak een verre reis te maken en langer op reis te gaan, een directe vlucht te boeken en ter plekke zo min mogelijk binnenlandse vluchten te nemen. Ook willen we ervoor zorgen dat meer mensen een reis binnen Europa maken en onder de 750 kilometer de trein of bus pakken, en zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons reisaanbod in Oost-Europa. Deze ambitieuze doelstelling dwingt ons om te innoveren en actief op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om op vakantie te gaan." Aan

Wat doet Better Places?
  • We stimuleren onze klanten om minder vaak een verre vliegreis te maken en langer op vakantie te gaan, zodat ze zoveel mogelijk uit hun vliegvakantie halen.
  • We adviseren onze klanten om te kiezen voor een rechtstreekse vlucht en helpen ze bij het vinden van alternatief vervoer voor binnenlandse vluchten op bestemming.
  • We breiden ons reisaanbod binnen Europa verder uit en bieden de mogelijk om die bestemmingen per trein te bereiken. We adviseren onze klanten om voor afstanden tot 750 kilometer altijd de trein of bus te nemen.
  • Wij geven onze klanten tips en adviezen om op reis vegetarisch te eten.
  • Onze werknemers krijgen een extra betaalde vrije dag wanneer ze ervoor kiezen om met de trein in plaats van het vliegtuig op vakantie te gaan.

Compenseren is niet de oplossing

Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen blijft Better Places al haar reizen compenseren, inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.. "Het is belangrijk dat reisorganisaties die CO2-uitstoot compenseren daar transparant over zijn. Compenseren is nodig, maar het is niet de oplossing. Om klimaatverandering tegen te gaan zullen we ook echt aan de slag moeten gaan met het reduceren van onze CO2 uitstoot.”

Wat doet Better Places??
  • Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen, zullen we al onze reizen blijven compenseren. We compenseren niet alleen het landarrangement, maar ook de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.
  • We leggen onszelf een vrijwillige CO2-heffing op van € 10,- per reiziger. Elk jaar gaat dit bedrag met € 2,50 omhoog. Dat geld investeren we via Lendahand in duurzame energieprojecten in Afrika. In 2019 was de vrijwillige CO2-heffing € 7,50 per reiziger en investeerden we in totaal € 37.815,-.


Link: https://www.betterplaces.nl/reisorganisaties-roepen-de-noodtoestand-uit-voor-het-klimaat/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...