Geplaatst op: 14-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat
De Nederlandse reisorganisatie Better Places lanceert samen met veertien andere internationale reisorganisaties vandaag de Tourism Declares a Climate Emergency campagne. De bedrijven beloven actie te ondernemen om de CO2-uitstoot van de reizen die ze aanbieden drastisch te verminderen. Onder de ondertekenaars is een aantal grote, internationale reisorganisaties, zoals Responsible Travel, Intrepid en Exodus.

Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die zich aansluit bij dit initiatief. Oprichter Saskia Griep: "We hebben te maken met een klimaatcrisis, dus ook voor de reisindustrie is het 'no longer business as usual'. Als we onze mooie planeet willen beschermen moeten we radicaal actie ondernemen. Het gaat er niet om dat we minder op vakantie kunnen gaan, maar we zullen vooral anders en bewuster moeten reizen.”

Klimaatcrisis erkennen

'Tourism Declares a Climate Emergency' is een collectief van internationale reisorganisaties en wetenschappers in het toerisme die officieel erkennen dat we te maken hebben met een klimaatcrisis. Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die een handtekening zet onder de belofte om maatregelen te nemen tegen verdere opwarming van de aarde. Het is geen symbolisch gebaar. Wie zijn handtekening zet wordt verplicht om een aantal concrete stappen te maken, zoals het ontwikkelen van een 'klimaatcrisisplan', en terugbrengen van CO2 uitstoot van eigen reizen tot 55% onder het 2017 niveau.

CO2-uitstoot per reiziger fors omlaag

Better Places heeft zichzelf tot doel gesteld om vanaf 2020 elk jaar de CO2 uitstoot per reiziger met 5% te verlagen t.o.v. 2019: "We willen dat bereiken door onze reizigers te stimuleren om minder vaak een verre reis te maken en langer op reis te gaan, een directe vlucht te boeken en ter plekke zo min mogelijk binnenlandse vluchten te nemen. Ook willen we ervoor zorgen dat meer mensen een reis binnen Europa maken en onder de 750 kilometer de trein of bus pakken, en zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons reisaanbod in Oost-Europa. Deze ambitieuze doelstelling dwingt ons om te innoveren en actief op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om op vakantie te gaan." Aan

Wat doet Better Places?
  • We stimuleren onze klanten om minder vaak een verre vliegreis te maken en langer op vakantie te gaan, zodat ze zoveel mogelijk uit hun vliegvakantie halen.
  • We adviseren onze klanten om te kiezen voor een rechtstreekse vlucht en helpen ze bij het vinden van alternatief vervoer voor binnenlandse vluchten op bestemming.
  • We breiden ons reisaanbod binnen Europa verder uit en bieden de mogelijk om die bestemmingen per trein te bereiken. We adviseren onze klanten om voor afstanden tot 750 kilometer altijd de trein of bus te nemen.
  • Wij geven onze klanten tips en adviezen om op reis vegetarisch te eten.
  • Onze werknemers krijgen een extra betaalde vrije dag wanneer ze ervoor kiezen om met de trein in plaats van het vliegtuig op vakantie te gaan.

Compenseren is niet de oplossing

Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen blijft Better Places al haar reizen compenseren, inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.. "Het is belangrijk dat reisorganisaties die CO2-uitstoot compenseren daar transparant over zijn. Compenseren is nodig, maar het is niet de oplossing. Om klimaatverandering tegen te gaan zullen we ook echt aan de slag moeten gaan met het reduceren van onze CO2 uitstoot.”

Wat doet Better Places??
  • Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen, zullen we al onze reizen blijven compenseren. We compenseren niet alleen het landarrangement, maar ook de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.
  • We leggen onszelf een vrijwillige CO2-heffing op van € 10,- per reiziger. Elk jaar gaat dit bedrag met € 2,50 omhoog. Dat geld investeren we via Lendahand in duurzame energieprojecten in Afrika. In 2019 was de vrijwillige CO2-heffing € 7,50 per reiziger en investeerden we in totaal € 37.815,-.


Link: https://www.betterplaces.nl/reisorganisaties-roepen-de-noodtoestand-uit-voor-het-klimaat/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties

CELTH





||| Nieuws |||

21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...