Stikstofcrisis: Luchvaart op slot
De Nederlandse luchtvaart is met het advies voor de luchtvaart van het Adviescollege Stikstofpreblematiek nog meer onder druk komen te staan. De luchtvaart heeft weliswaar maar een heel klein aandeel in de stikstofuitstoot (1%) maar voorzitter Remkes vindt dat alle sectoren moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot. Dat betekent dat Schiphol niet meer kan uitbreiden en Lelystad Airport op korte termijn niet open kan. Althans, als de Nederlandse regering het standpunt van Remkes overneemt. Groei is alleen mogelijk als tegelijkertijd de emissies afnemen. In de politiek ligt dat gevoelig omdat de VVD met de snelheidsgrens van 100 km/u op snelwegen al veel heeft ingeleverd.
Het adviescollege constateert dat de efficiëntie per vliegbeweging is toegenomen, maar door de volumetoename de emissies in absolute zin zijn toegenomen. Oftewel, de toename van het vliegverkeer is groter dan de afname van de emissies.
Groei kan alleen met minder NOx-emissie
Het adviescollege adviseert om als bindende randvoorwaarde aan de luchtvaarsector te stellen dat groei van de sector alleen wordt toegestaan, wanneer sprake is van een vermindering van de huidige NOx-emissies (van de luchtvaartsector als geheel). Hiervoor kan, net als in andere sectoren, gebruik worden gemaakt van de juridische mogelijkheden, zoals intern en extern salderen. De vermindering van de NOx-emissies is dan ook inclusief de daling die uit de eventuele benutting van intern en extern salderen voortvloeit. Daarmee kan de luchtvaart NOx-emissies in andere sectoren helpen verminderen, zodat per saldo de emissies dalen.
Het adviescollege geeft de luchtvaartsector ook een aantal mogelijkheden voor reductie mee:
- het beperken van grondgebonden emissies door bijvoorbeeld elektrisch taxiën
- efficientere en lichtere vliegtuigen
- milieuvriendelijker vervoer van en naar luchthavens
Groot probleem voor Lelystad Airport is dat er nog geen grote vliegtuigen van de luchthaven gebruikmaken. Alle uitstoot moet dus worden gecompenseerd en de te verwachten uitstoot raakt maar liefst 20 Natura 2000 gebieden.
Schiphol wil verantwoordelijkheid nemen
Schiphol omarmt het advies van de commissie en wil bijdragen aan de oplossingen. "Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden”, stelt CEO Dick Benschop. "Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich - samen met de sector en in lijn met het advies van de commissie Remkes - inzetten om de noodzakelijke maatregelen te realiseren.”
Dit betreft onder meer:
- Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.
- Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.
Actiegroepen denken dat Lelystad niet meer open gaat
De samenwerkende actiegroepen rond Lelystad Airport omarmen het advies. Zij hopen en verwachten dat hiermee de openstelling niet mogelijk is. Leon Adegeest: "Na jaren van strijd is er eindelijk een commissie die objectief naar de feiten kijkt en werkelijk iets doet met aangeleverde cijfers. Er ligt nu voor de stikstofproblematiek een weloverwogen en fair advies. Als het ministerie zich nu aan de feiten houdt is een snelle opening van Lelystad Airport onwaarschijnlijk”
Een escape voor Lelystad op dit dossier werd gisterenavond door Corendon-topman Steven van der Heijden aangedragen die voorstelde dat Schiphol de ruimte die Lelystad nodig heeft inlevert.