Geplaatst op: 23-01-2020
Auteur: Marc Gerlings

Horeca pleit voor minister van toerisme en horeca met een actieplan

Horeca pleit voor minister van toerisme en horeca met een actieplan
NBTC maakte gister bekend dat het aantal buitenlandse toeristen met 7% groeide en het aantal overnachtingen met 10% toenam van deze bezoekers in 2019. De horeca reageert stellig op deze groei waarvan veel inkomsten in deze sector terecht komen. Het wil hiermee druk uitoefenen op het Kamerdebat over toerisme. Er moet een minister van toerisme én horeca komen en een actieplan moet structureel de sector ondersteunen.

Om de verschillende regio’s en gemeenten zoveel mogelijk te laten profiteren van deze groei, is het van belang om het toerisme te spreiden door het land en over het jaar heen. KHN doet deze oproep in aanloop naar een debat over de groei van toerisme, dat vandaag plaatsvindt in de Tweede Kamer.
 

Juli en augustus: 10 miljoen gasten

Volgens KHN is het noodzakelijk dat er zo snel mogelijk meer samenwerking komt op landelijk, regionaal en lokaal niveau. De zomermaanden zijn traditioneel gezien de meest populaire maanden voor binnen- en buitenlandse gasten. In 2019 verbleven in de maanden juli en augustus bijna tien miljoen gasten in Nederland. Dit is bijna het dubbele in vergelijking met de maanden januari en februari. Toen verbleven iets meer dan vijf miljoen gasten in ons land.[2]


Toerisme spreiden

Het traditionele laagseizoen biedt volgens KHN waardevolle kansen om de groei van het toerisme in goede banen te leiden. Uit onderzoek van KHN in 2019 blijkt dat ondernemers de groei van het toerisme met vertrouwen tegemoetzien.[3] Om die groei verantwoord te laten plaatsvinden, presenteren zij een aantal suggesties. Het spreiden van het toerisme door het jaar heen staat bij veel van de ondernemers hoog op de agenda.


Trots maar ook zorgen om stille maanden

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De groei van het aantal gasten in Nederland is een onomkeerbaar gegeven. We verwelkomen steeds meer gasten uit binnen- en buitenland. Daar mogen we zeker trots op zijn. We zien nu dat het toerisme piekt op een paar momenten in het jaar. In het laagseizoen, bijvoorbeeld in januari en februari, zien we het toerisme op veel plekken stilvallen. Als we deze maanden beter weten te benutten, kunnen we hiermee de groei in andere maanden weer wat ontlasten. Dit zorgt ervoor dat de groei van het toerisme positief blijft voor ondernemer, werknemer en de buurt.”

Nationaal actieplan en minister van horeca

Zoveel mogelijk plekken in Nederland moeten meeprofiteren van deze groei en uiteraard moeten we eventuele overlast voorkomen. Dit vraagt om goede samenwerking tussen de rijksoverheid, ondernemers en gemeenten. Willemsen: "Een gelijkmatige spreiding van de groei van het toerisme door het jaar komt niet zomaar tot stand. Dit vraagt om inzet van ondernemers, gemeenten, provincies en de rijksoverheid. Denk hierbij aan de gezamenlijke organisatie van evenementen buiten de specifieke seizoenen, het realiseren van slechtweervoorzieningen en het beter promoten van de mogelijkheden voor toeristen buiten het seizoen. Een toegewijde minister van Horeca & Toerisme kan er via een actieplan voor zorgen dat dit op een verantwoorde en afgestemde wijze plaatsvindt.”

Wildgroei Airbnb beïnvloedt discussie toerisme

Draagvlak is volgens de ondernemers absoluut een randvoorwaarde voor de groei van het toerisme. Willemsen: "Meer dan de helft van de ondernemers betrekt omwonenden zelfs bij ontwikkelingen in het bedrijf. De overheid heeft hier echter ook een rol. De wildgroei aan Airbnb-locaties leidt bijvoorbeeld op veel plekken tot een negatieve discussie over het toerisme. KHN pleit daarom in aanloop naar het debat in de Tweede Kamer voor landelijke en lokale maatregelen waarmee dit soort verhuur aan banden wordt gelegd.”

Onderzoek van Trends & Tourism naar de Nederlandse vakantiemarkt in 2030.
Blijf scherp met het laatste nieuws van NRIT.
Trefwoorden: toerisme, horeca, minister, spreiden, actieplan, Tweede Kamer

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...