Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-01-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’

ADAC reikt Nederlander Loek van de Loo ‘Hall of Fame Award’ uit

Internationale campingwereld beloont ‘vader van de glampingtrend’

De Duitse ADAC, evenknie van de Nederlandse ANWB, reikte tijdens de Vakantiebeurs CMT 2020 in Stuttgart aan de Nederlandse Loek van de Loo de ‘Hall of Fame Award’ uit. Van de Loo ontving deze prijs van de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, 20,8 miljoen leden) als eerbetoon aan zijn innovatieve en creatieve activiteiten binnen de internationale campingbranche. De jury prees in de 35 jaar dat Van de Loo actief is, zijn vooruitziende blik, zijn enterpreneurschap en zijn niet aflatende energie, waardoor vele vernieuwingen binnen de Europese campingbranche mogelijk zijn geworden.

 

Uwe Frers, directeur van ADAC Camping, die de prijs uitreikte, beschouwt Van de Loo als de vader van de Europese glampingtrend. "Door heel Europa stimuleerde hij campingeigenaren om tenten en caravans te vervangen voor luxe glampingaccommodaties.” Vacanceselect, de onderneming die Van de Loo startte in 1984, werd door Frers geroemd als een van de meest vooraanstaande internationale vakantiebedrijven. Ook introduceerde Van de Loo sinds 2008 vrijwel elk jaar unieke glampingaccommodaties. Frers wees daarnaast op Van de Loo’s digitale inspanningen: "Hij herkende als een van de eerste in Europa de digitale mogelijkheden voor de campingbranche en was voortrekker van online campingportals en het gebruik van social media richting de consument,” aldus Frers.

 

Dankbaar maar strijdvaardig

Van de Loo voelt zich trots, maar tegelijkertijd nog steeds heel strijdvaardig. "Ik ben de campingwereld heel dankbaar voor deze prijs. Ik hoop van harte dat campingeigenaren hun nek blijven uitsteken en blijven veranderen. De consument stelt steeds luxere eisen, is ook steeds grilliger in zijn keuzes. Alleen door te vernieuwen, kan de campingwereld de strijd aan met Airbnb’s, hotels en ‘verweg’-bestemmingen.” Zelf voegt Van de Loo daad bij het woord. Kort nadat hij zijn bedrijf Vacanceselect verkocht aan het Franse Vacalians (2018), richtte Van de Loo het (Italiaanse) glampingmerk Vacanze Col Cuore op. Dat bestaat nu uit drie glampingresorts, drie campingboutiques en een park residence, gelegen aan de Garda- en Idromeren en in Toscane in het binnenland en aan de kust. Jongste loot aan de stam is glampingresort ‘Vallicella’, tussen het Italiaanse Pisa en Grosseto. Midden in een honderd jaar oude olijfboomgaard staan nu zo’n 180 luxe en stijlvolle glamping-accommodaties, die elk voldoen aan de hoogste glampingstandaard. Hier realiseerde Van de Loo zijn meest recente innovatie. Hij opende vorig jaar augustus de langste (130 meter) campingglijbaan van Italië.

Trefwoorden: Award, Hall of Fame award, glampingtrend

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegengeid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...