Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award
Riksja Travel heeft dit weekend de Sustainable Travel Award gewonnen. De award is een initiatief van ANVR en TravMagazine, in samenwerking met de Vakantiebeurs en het MVO Netwerk Toerisme.


De andere nominees waren Landal GreenParks in samenwerking met Natuurmonumenten met hun Wilde Bloemencampagne en ResiRest met het programma ‘Ontmoetingen met impact’.


Met hun winnende project ‘Impact Inside Out’ verbindt Riksja vakantiegangers met de wereld van duurzaam en verantwoord reizen. Deze prijs onderschrijft Riksja Travel’s inspanning om er alles aan te doen om de negatieve impact van reizen te minimaliseren en de positieve impact te maximaliseren.


‘Impact Inside Out’

"De meeste mensen willen graag verantwoorde keuzes maken, maar weten simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn,” aldus Fenny Koppen, partner bij Riksja Travel. "Het ‘Impact Inside Out’ project is onderdeel van het veel bredere verantwoord reizen beleid van Riksja Travel. Met dit project nemen we de verantwoordelijkheid om vakantiegangers op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over de mogelijkheden van duurzaam en verantwoord reizen. Dit moet reizigers helpen om zelf bewuste, duurzame keuzes te maken.” Die keuzes kunnen bestaan uit het investeren in een van de projecten van duurzaam crowdfundingsplatfrom Wakibi – bijvoorbeeld in ondernemers uit het land waar je op vakantie gaat – of het steunen van Riksja’s eigen stichting Soulventure. Als onderdeel van het ‘Impact Inside Out’ project maakte de reisorganisatie afgelopen jaar ook de documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’. Riksja gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt.


Twee keer zoveel impact creëren

Riksja Travel is ook een van de initiatiefnemers van het Travel Impact Lab. Dit lab biedt startups de mogelijkheid om duurzame reisopties te ontwikkelen in de vorm van inhoudelijke programma’s en nauwe samenwerkingen met de gevestigde reisbranche. Als vervolg hierop lanceren de Travel Impact Lab, Transavia Ventures en de ANWB in april van dit jaar het eerste accelerator programma in Nederland dat volledig gericht is op de reisbranche. Het programma is toegankelijk voor reis-startups die zich volledig richten op innovatie en impact. Oprichter van Riksja Travel en initiatiefnemer van het lab Marius Appelman: "Innoveren in een bestaande operatie; dat is lastig in de reisbranche. We moeten een andere wereld met een andere mentaliteit creëren. Wij als reisbranche hebben die verantwoordelijkheid.”


Verantwoord reizen in de toekomst

Volgens het nieuwste ContinuVakantieOnderzoek is het aantal vliegreizen in 2019 toegenomen (+3%) en het aantal mensen dat met de auto op vakantie gaat afgenomen (-3%), tegelijkertijd worden vakanties met de trein ook steeds populairder (+27%). Uit eigen onderzoek van Riksja blijkt ook dat steeds meer mensen zich wel degelijk bewust zijn van hun negatieve footprint en op zoek zijn naar mogelijkheden om dit zoveel mogelijk te beperken. "We zien de wereld veranderen en de vraag naar verantwoorde oplossingen groeien. De reisbranche kijkt niet meer langer passief toe en denkt na over de toekomst.


Collega’s inspireren

Wij willen al onze collega reisorganisaties ervan overtuigen dat duurzaamheid de norm moet zijn en laten zien dat we samen een gigantische positieve impact kunnen maken. Wij steken daarom onze hand uit naar concurrenten en zijn telkens op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën.” aldus Jeroen van Vilsteren, ‘Innovation and Sustainability Lead’. Deze innovatieve blik wordt onderschreven door het binnenkort te lanceren project dat Riksja Travel samen heeft opgezet met de Rijksoverheid en de ANVR waarin de organisatie in kaart gaat brengen of er sprake is van kinderarbeid in hun eigen keten. Tot slot is de organisatie samen met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut bezig om te kijken hoe ze de zachte waarden van positieve impact van reizen zichtbaar en kwantificeerbaar kunnen maken.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, duurzaam toerisme, touroperators

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...