Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award
De andere nominees waren Landal GreenParks in samenwerking met Natuurmonumenten met hun Wilde Bloemencampagne en ResiRest met het programma ‘Ontmoetingen met impact’.
Met hun winnende project ‘Impact Inside Out’ verbindt Riksja vakantiegangers met de wereld van duurzaam en verantwoord reizen. Deze prijs onderschrijft Riksja Travel’s inspanning om er alles aan te doen om de negatieve impact van reizen te minimaliseren en de positieve impact te maximaliseren.
‘Impact Inside Out’
"De meeste mensen willen graag verantwoorde keuzes maken, maar weten simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn,” aldus Fenny Koppen, partner bij Riksja Travel. "Het ‘Impact Inside Out’ project is onderdeel van het veel bredere verantwoord reizen beleid van Riksja Travel. Met dit project nemen we de verantwoordelijkheid om vakantiegangers op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over de mogelijkheden van duurzaam en verantwoord reizen. Dit moet reizigers helpen om zelf bewuste, duurzame keuzes te maken.” Die keuzes kunnen bestaan uit het investeren in een van de projecten van duurzaam crowdfundingsplatfrom Wakibi – bijvoorbeeld in ondernemers uit het land waar je op vakantie gaat – of het steunen van Riksja’s eigen stichting Soulventure. Als onderdeel van het ‘Impact Inside Out’ project maakte de reisorganisatie afgelopen jaar ook de documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’. Riksja gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt.
Twee keer zoveel impact creëren
Riksja Travel is ook een van de initiatiefnemers van het Travel Impact Lab. Dit lab biedt startups de mogelijkheid om duurzame reisopties te ontwikkelen in de vorm van inhoudelijke programma’s en nauwe samenwerkingen met de gevestigde reisbranche. Als vervolg hierop lanceren de Travel Impact Lab, Transavia Ventures en de ANWB in april van dit jaar het eerste accelerator programma in Nederland dat volledig gericht is op de reisbranche. Het programma is toegankelijk voor reis-startups die zich volledig richten op innovatie en impact. Oprichter van Riksja Travel en initiatiefnemer van het lab Marius Appelman: "Innoveren in een bestaande operatie; dat is lastig in de reisbranche. We moeten een andere wereld met een andere mentaliteit creëren. Wij als reisbranche hebben die verantwoordelijkheid.”
Verantwoord reizen in de toekomst
Volgens het nieuwste ContinuVakantieOnderzoek is het aantal vliegreizen in 2019 toegenomen (+3%) en het aantal mensen dat met de auto op vakantie gaat afgenomen (-3%), tegelijkertijd worden vakanties met de trein ook steeds populairder (+27%). Uit eigen onderzoek van Riksja blijkt ook dat steeds meer mensen zich wel degelijk bewust zijn van hun negatieve footprint en op zoek zijn naar mogelijkheden om dit zoveel mogelijk te beperken. "We zien de wereld veranderen en de vraag naar verantwoorde oplossingen groeien. De reisbranche kijkt niet meer langer passief toe en denkt na over de toekomst.
Collega’s inspireren
Wij willen al onze collega reisorganisaties ervan overtuigen dat duurzaamheid de norm moet zijn en laten zien dat we samen een gigantische positieve impact kunnen maken. Wij steken daarom onze hand uit naar concurrenten en zijn telkens op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën.” aldus Jeroen van Vilsteren, ‘Innovation and Sustainability Lead’. Deze innovatieve blik wordt onderschreven door het binnenkort te lanceren project dat Riksja Travel samen heeft opgezet met de Rijksoverheid en de ANVR waarin de organisatie in kaart gaat brengen of er sprake is van kinderarbeid in hun eigen keten. Tot slot is de organisatie samen met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut bezig om te kijken hoe ze de zachte waarden van positieve impact van reizen zichtbaar en kwantificeerbaar kunnen maken.