Visit Zuid-Limburg in 9 stappen naar waardevol toerisme
![Visit Zuid-Limburg in 9 stappen naar waardevol toerisme](images/20200127_163809.jpg)
Niewierra heeft samen met de provincie en 16 gemeenten in samenwerking met inwoners en ondernemers een nieuwe Visie Vrijetijdseconomie 2030 opgesteld.
"135 jaar toerisme bracht ons een waardevolle economie, gerestaureerde monumenten, een onderhouden landschap, voorzieningen in de kernen en vreugde onder gasten en inwoners. Maar hoe zorgen we ervoor dat toerisme niet alleen maar ‘geld’ opbrengt op korte termijn en vooral waarde en geluk toevoegt aan het gebied en haar inwoners op de lange termijn?”, waren de vragen die directeur Niewierra hardop stelde.
Hoe toerisme waarde kan toevoegen op lange termijn?
Visit Zuid-Limburg wil samen met de regio het toerisme toekomstbestendig te maken door in te zetten op een aantal hoofdlijnen:
- De bescherming en verbetering van ons landschap, waarbij gekozen wordt voor een innovatie klimaattransitie die het landschap niet aantast.
- Verhalen te vertellen rond onze unieke geologische schatten.
- Ons rijke verleden en ons erfgoed toegankelijk te maken en te tonen.
- Onze cultuur & tradities te koesteren en nieuwe evenementen te ontwikkelen die passen bij ons DNA.
- Onze wandel- en fietsroutes internationaal en strategisch te ontsluiten en knopen lopen te realiseren.
- Duurzaam en innovatief ondernemen te stimuleren met streekproducten in restaurants.
- Onze inwoners te betrekken en als inspirator en ambassadeur te zien. En irritaties oplossen, zoals de overlast van groepen scooters, motoren en autorally’s.
- Nieuwe kwalitatieve bezoekers uit Nederland, het Duitse Nord Rhein Westfalen en België het hele jaar door te verleiden.
- Samen te werken op alle beleidsvelden en met andere sectoren.
Trefwoorden: toerisme, zuid-limburg, beleid