Geplaatst op: 31-01-2020
Auteur: Redactie
NRIT Media

'Fietsen door de bomen' wint goud in Los Angeles

'Fietsen door de bomen' wint goud in Los Angeles

‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland won afgelopen weekend internationaal goud. Het project werd, net zoals ‘Fietsen door het Water’ in 2018, bekroond op de International Design Awards in Los Angeles: een toonaangevende Amerikaanse designwedstrijd. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: "Deze award bevestigt opnieuw dat we Limburg dankzij dit soort innovaties wereldwijd op de kaart blijven zetten!” Het project van Toerisme Limburg – ontworpen door BuroLandschap samen met De Gregorio & Partners – haalde het in de subcategorie ‘Arches, bridges, viaducts and gateways’ van tegenstanders uit de Verenigde Staten en Oezbekistan. De innovatieve fietsbeleving is een hefboomproject van Toerisme Limburg in samenwerking met Provincie Limburg, LSM, Toerisme Vlaanderen, de gemeente Hechtel-Eksel, Natuur en Bos en Bosland.


International Design Awards 

De International Design Awards (IDA) in Los Angeles worden sinds 2007 jaarlijks uitgereikt om legendarische ontwerpvisionairs en opkomend ontwerptalent te erkennen, vieren en promoten. IDA wil de aandacht vestigen op iconische ontwerpen wereldwijd. Deze prestigieuze awards – georganiseerd door Farmani Group – groeiden de voorbije jaren uit tot een van de meest toonaangevende designwedstrijden in Amerika. In totaal werden voor de wedstrijd meerdere duizenden ontwerpen ingediend door bedrijven en ontwerpers uit bijna honderd verschillende landen. Er zijn vijf hoofdcategorieën (Architectuur, Interieurdesign, Productdesign, Grafisch ontwerp en Modeontwerp) met elk meerdere subcategorieën.

 

Geduchte tegenstanders

'Fietsen door de Bomen’ won goud in de subcategorie ‘Arches, bridges, viaducts and gateways’ van de hoofdcategorie ‘Architecture’. Daarmee klopte het Limburgse project geduchte tegenstanders uit de Verenigde Staten (‘41st Street Bridge’, een innovatieve voetgangersbrug in Chicago) en uit Oezbekistan (‘Tashkent International Airport’, de grootste internationale luchthaven van Oezbekistan), beiden zilverwinnaars. Igor Philtjens: "Het bewijs dat ‘Fietsen door de Bomen’ een Limburgse troef is die wereldwijd mag worden gezien. Er zijn natuurlijk tal van awards voor dergelijke projecten en er hangt niet meteen een grote prijs aan vast. Maar het belangrijkste is dat deze award opnieuw bevestigt dat we Limburg dankzij dit soort fietsbelevingen nationaal én internationaal op de kaart blijven zetten als innovatieve fietsbestemming.” 

 
Internationale erkenning 

Nog geen jaar na de opening in juni 2019 oogt het palmares van ‘Fietsen door de Bomen’ al zeer indrukwekkend. De fietsbeleving – met ruim 200.000 fietsers op de teller – kreeg tot nu toe al verschillende internationale erkenningen. Zo won het project vorig jaar een Iconic Award in Duitsland. En werd het samen met ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk opgenomen in de lijst van ‘vijf meest indrukwekkende fietsprojecten ter wereld’, samengesteld door het gerenommeerde World Economic Forum. "We prijken telkens naast vooruitstrevende projecten uit de hele wereld. Het is een eer om in dat gezelschap te mogen vertoeven. Naast een toeristische meerwaarde versterkt deze aandacht ook het innovatief imago van onze provincie. Want de wereld kan zien hoe we groots zijn in ogenschijnlijk kleine projecten”, besluit Igor Philtjens.

Link: https://idesignawards.com/winners/zoom.php?eid=9-22670-19
Trefwoorden: Grote prijs, fietsen door bomen, International Design Awards

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...