Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Peter van der Aalst
Leisure & Events Management, Breda University of Applied Sciences

Futureproof events

Nederland Festivalland?

Futureproof events
Photo by Nils Schirmer on Unsplash Copy

2020 is alweer een maand oud en het festivalseizoen barst binnenkort in volle hevigheid los. Tijd om wat bronnen te checken om dé trends voor events van dit jaar op een rijtje te zetten. Er is niet alleen maar nieuws onder de zon en er zijn zeker verschillen tussen publieksevenementen en zakelijke evenementen, maar altijd goed om in hoofdlijnen van de actuele stand van zaken in de eventssector op de hoogte te zijn. Want Nederland is dan wel een festivalland bij uitstek, maar na jaren van ongebreidelde groei is het aantal festivals de afgelopen twee jaar landelijk met ruim 10% afgenomen. Voor organisatoren is dus enige alertheid geboden.


Trends in events

Wat zijn nu volgens deskundigen de belangrijkste trends binnen de events sector? Een overzicht:

  • Diversiteit en inclusiviteit (etniciteit, gender, leeftijd, religie) worden steeds belangrijker. Niet zozeer als trend, maar als een noodzakelijke en duurzame aansluiting van de events industrie bij een steeds diverser en geïntegreerder samenleving.
  • Er is sprake van een toename in ‘purpose-driven’ events, gekoppeld aan maatschappelijke doelen. Denk aan het redden van diersoorten (SharkFest), het promoten van een bewustere en minder vervuilende levenstijl (PlantBased Live) of het tegengaan van uitbuiting,empowerment van vrouwen en bevorderen van mensenrechten (The Trust Conference).
  • Duurzaamheid en ‘eco-friendliness’ worden nog belangrijkere topics: afvalreductie, energiebesparing en vliegschaamte heeft invloed op tours van artiesten, locatiekeuzes, planning, inzet van VR en AR. Bezoekers vragen steeds meer op een duurzame aanpak, positieve publiciteit is prachtige bijvangst. Mooi voorbeeld is de door Mojo en Solarfields ontwikkelde grootste solarcarport ter wereld voor Lowlands. Bezoekers kunnen vanaf 2021 hun auto’s (!) onder de 90.000 zonnepanelen parkeren. Deze leveren genoeg energie voor 10.000 huishoudens ofwel 100 festivalweekends en maken de vervuilende generatoren die Lowlands tot nu toe gebruikt overbodig.
  • Technologie is een steeds belangrijker onderdeel van events. Zowel in de pré-productie (samenwerkingstools, software, etc.) als tijdens het event zelf (gepersonaliseerde experiences door datagedreven ‘nudging’ in de eventsapps, games, etc).
  • Apps worden steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel van events en festivals, noodzakelijk om de digitale generatie optimaal te bedienen. Ook business events gaan meer en meer mee in deze ontwikkeling.
  • De event experience moet voor de hedendaagse bezoeker tot in detail kloppen. Van registratie, tot het event, tot aan post-event contact, om een memorabel event te creëren. Presentaties die inspireren, uitzonderlijke acts, optimale hospitality passend in/bij het totaal, inzet van technologie om het publiek onder te dompelen in het event. Ook business events gaan steeds meer mee in deze trend.
  • Publiek wil niet zomaar bij een business event aanwezig zijn, maar actief participeren (workshops, breakout-sessies). Passieve observatie is uit, actieve participatie is in.
  • Business events festivaliseren (meer interactie, personalisering, foodtrucks) om jongere en internationale doelgroepen meer aan te spreken. Festivals aan de andere kant raken meer business georiënteerd en faciliteren netwerken en zaken doen.
  • Conferentiecentra en hotels proberen met ongewone en innovatieve ‘eventspaces’ een memorable eventbeleving aan hun gasten te bieden.
  • De totaalbeleving van festivals wordt nog belangrijker dan de line-up.
  • Veel events worden steeds groter en uitgebreider versus een hang naar kleinere, intieme boutique festivals
  • Info over events digitaal en gemakkelijk te delen maken wordt steeds belangrijker, zodat het event altijd sluimerend onder de aandacht blijft. Denk aan micro-content (tweets, video’s, infographics, slides, foto’s, podcasts) die het publiek aanspreekt en die gemakkelijk gedeeld kan worden.
  • Er is een groeiende aandacht voor crowd safety en security. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Onlangs pleitten politievakbonden nog bij burgemeesters om dit jaar 30% minder evenementen toe te staan vanwege capaciteitsproblemen bij de politie en beveiligingsbedrijven. Met het EK, Eurovisie Songfestival en de Formule 1 en de daarmee gepaard gaande (inter)nationale bezoekerstromen wordt deze uitdaging dit jaar nog groter.
  • Communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups rondom zeer diverse onderwerpen (www.meetup.com).Generatie Z hecht veel waarde aan inclusiviteit, groepsgevoel en van elkaar leren. Online communities winnen de laatste jaren aan populariteit. Deze communities zijn juist effectief als de online relatie offline bekrachtigd wordt.
  • De vergrijzing neemt verder toe, in 2019 waren er in Nederland al meer dan 3,3 miljoen 65-plussers. Deze groep is actief en gewend om festivals te bezoeken.

Never a dull moment in de eventssector.

Er doen zich volop mogelijkheden voor, maar er zal regelmatig ook flink geïnvesteerd moeten worden. In geld en soms ook in een andere mindset. Gelukkig wordt de sector gekenmerkt door ondernemerschap, een projectmatige aanpak en flexibiliteit, belangrijke randvoorwaarden voor een gezond en futureproof aanbod.


Trefwoorden: evenementen, festivals, trends

CELTH





||| Nieuws |||

19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
18/03/25
Camping Corfwater wordt vakantiepark Landal Pettemer Duynen
De voormalige camping Corfwater in Petten wordt door onderneming Het Nieuwe Strand Petten BV dit jaar ontwikkeld tot een vakantiepark dat Landal Pettemer Duynen gaat heten.
17/03/25
Exclusief voor leden
Toerismesector belast milieu meer dan economische bijdrage
De Nederlandse toerismesector, die tussen 2015 en 2022 gemiddeld 4 procent bijdroeg aan de economie, blijkt een onevenredig grote impact te hebben op het milieu. Vooral het verbruik van drinkwater en de uitstoot van broeikasgassen liggen aanzienlijk hoger dan de economische bijdrage.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
14/03/25
Haal het beste uit je zolder met slimme tips voor optimaal gebruik
Een zolder biedt ongekende mogelijkheden om een huis naar een hoger niveau te tillen. Door slim gebr...
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.

||| Agenda |||

24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...