Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Herdenking WO2 trekt veel bezoek in Brabant

Herdenking WO2 trekt veel bezoek in Brabant
Nieuwe expositie in Nationaal Monument Kamp Vught. Foto: Jan van de Ven

Het zuiden van Nederland is ruim een half jaar eerder bevrijd dan de rest van ons land. In Brabant lag het zwaartepunt van de herdenking van 75 jaar bevrijding dan ook in het najaar van 2019. Visit Brabant is samen met haar stakeholders al jaren bezig met de voorbereiding die culmineerde in ‘Brabant Remembers’. En niet zonder resultaat.


Dilemma Doolhof: ruim 10 duizend bezoekers en still counting

Deze interactieve kunstinstallatie in Bergen op Zoom werd in juni 2019 geopend en trok tot op heden ruim 10.000 bezoekers, waarvan 750 mensen voor de Engelstalige route kozen en 9.300 mensen voor de Nederlandse. Het Dilemma Doolhof staat er zeker nog tot juni 2020. Brabant Remembers begeleidt regelmatig verschillende gezelschappen naar -voor de doelgroep- relevante WOII-locaties. Denk aan (internationale) persgezelschappen, veteranen, scholen…… Dan bezoeken we ook vaak het Dilemma Doolhof. Zo zal komend jaar een groep van 1.400 Canadezen een bezoek brengen aan het doolhof. De teller loopt dus nog verder op…


Stilleven: 350 bezoekers per dag

Tijdens 10 dagen Dutch Desgin Week in Eindhoven bezochten 3.300 bezoekers de expositie STILLLEVEN. In 75 miniaturen zijn beslissende momenten in het leven van Brabanders in WO2 stilgezet. Sinds 15 november 2019 is de expositie in de LocHal in Tilburg te zien. Daar wordt de expositie dagelijks bezocht door zo’n 350 mensen, de tentoonstelling wordt onder andere meegenomen in rondleidingen. STILLLEVEN is nog te bezichtigen in de LocHal t/m mei 2020.


Brabant brug naar de vrijheid: 2.100 boeken verkocht

Alle Brabant Remembers-verhalen zijn gebundeld in een boek: ‘Brabant, brug naar vrijheid’. Dit boek werd op 16 september 2019 gepresenteerd. Van de 2.500 boeken uit de eerste druk zijn er binnen vier maanden al 2.100 verkocht.


Fietsroute Liberation Route Brabant: ruim 3 duizend kaarten

Eind augustus 2019 werd de nieuwe fietsroute Liberation Route Brabant gelanceerd. Omroep Brabant was bij de lancering in Best. Van deze route zijn fietskaarten te koop. Binnen vier maanden zijn er bijna 3.200 kaarten verkocht.


Supersum en Basecamp: ruim 30 duizend belangstellenden

Brabant stond in 2019 bol van de activiteiten. We noemen we nog twee. In Bergen op Zoom werd de bevrijding herdacht met het openluchtspektakel Supersum. Met 13.000 bezoekers bijna uitverkocht. Ook het Market Garden Basecamp trok veel belangstelling. Afgelopen jaar bezochten in één week tijd ruim 2.700 scholieren het Basecamp. Vijf jaar geleden waren dat er 1.500, een mooie stijging. Het Basecamp trok daarnaast afgelopen jaar 17.500 reguliere bezoekers, en met name in de weekenden was het druk.


Drukte bij musea

Visit Brabant zet in op een grotere belangstelling voor vaste erfgoedlocaties. Dat is in het herdenkingsjaar zeker gelukt.


Nationaal Monument Kamp Vught trok in 2019 72.738 bezoekers (waarvan ruim 31.000 jongeren – 10 t/m 17 jaar). Dat waren er, ondanks de sluiting voor individuele bezoekers van 17 oktober t/m eind november in verband met de verbouwing, toch ruim 100 meer dan in 2018. Dat is volgens Nationaal Monument Kamp Vught mede te danken aan een goede opkomst in de kerstvakantie waarin veel bezoekers geïnteresseerd waren om de geheel vernieuwde expositie te zien.


Het bezoekersaantal bij Bevrijdende Vleugels in Best steeg van 35.000 in 2018 naar 42.000 bezoekers in 2019. Volgens het museum heeft Brabant Remembers zeker ook bijgedragen aan deze stijging.


Oorlogsmuseum Overloon werd in 2019 door 132.400 mensen bezocht. Volgens het museum is het een stijging van 15% ten opzichte van 2018 en is dit grotendeels te danken aan de aandacht voor ‘75 jaar vrijheid’ direct gerelateerd aan de inspanningen van Brabant Remembers, een extra evenement dat ze op het terrein hadden en de gunstige weersomstandigheden.


Jongeren

Brabant Remembers vindt het erg belangrijk om ook de jongere doelgroep aan te spreken. Daarom draaien er verschillende campagnes op social media en komen er regelmatig influencers naar onze provincie die in de Brabantse WO-II geschiedenis duiken en verschillende locaties bezoeken. Voorbeelden hier van zijn Dutchbloggeronthemove, Dutchie en The Social Traveler.


Nieuw in 2020

En het stopt niet in 2020. Dit jaar komen er ook weer nieuwe dingen aan. High-lights zijn:

  • De Kunst van Vrijheid: indrukwekkende kunstinstallaties op vier Brabantse oorlogserfgoedlocaties. Begin maart worden deze kunstinstallaties geopend.
  • Opening van het nieuwe Mazcek Memorial in Breda, 31 maart
  • Officiële opening fietsbrug in Oorlogsmuseum Overloon, 26 maart
Link: https://www.brabantremembers.com/?lang=en
Trefwoorden: cultuur, dagrecreatie, herdenkingstoerisme, toerisme,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.