Breda destinatiemanagement met ‘Breda brengt het samen’ en Stadsambassade
Breda staat bekend als ‘gezellige en Bourgondische stad’, maar heeft veel meer te bieden. Breda Marketing, een fusieorganisatie ontstaan in 2018, wil dit meer voor het voetlicht brengen en zich ook gaan richten op nieuwe doelgroepen. In het voorjaar van 2020 zal de nieuwe Stadsambassade in het stadhuis op de Grote Markt hier een belangrijke rol in gaan spelen.
Hildegard Assies is sinds januari 2019 directeur van Breda Marketing, dat in 2018 is ontstaan uit een fusie van een vijftal organisaties – waaronder VVV Breda, Toeristisch Fonds Breda en Booking Brabant – om zo de versnippering van marketing op stadsniveau te gaan bundelen. Het jaar 2019 is vervolgens gebruikt om de nieuwe organisatie vorm te geven. "Dat was nodig omdat we na de fusie naast informatievoorziening en gastheerschap ook de taak hebben om Breda te vermarkten bij de
doelgroepen bewoners, bedrijven en talenten.” Zelf heeft Assies een achtergrond in de ontwikkeling van commerciële verblijfsplekken op luchthavens en plekken in steden waar veel mensen komen. "Daarbij heb ik altijd gekeken door de ogen van bezoekers: wat maakt een plek fijn om er te zijn, voor jou en voor mij zowel in gebruik als beleving?” Assies ontwikkelde in haar tijd bij Schiphol het Airport City concept, waarbij de luchthaven werd gezien als een stad met als gevolg andere dynamieken. "Het is tegenwoordig een plek die 24/7 opereert, waar mensen wonen, werken, verblijven en elkaar ontmoeten, van informatie moeten worden voorzien en vermaakt willen worden. Net als in een stad eigenlijk.”
Nieuwe positionering
De transformatie naar een citymarketingorganisatie die zich op nieuwe doelgroepen gaat richten hangt ook samen, zo legt Assies uit, met de nieuwe positionering van de stad met ‘Breda brengt het samen’ en de behoefte om Breda sterker op de kaart te zetten. "Veel mensen kennen Breda als een gezellige en Bourgondische stad. Dat willen we koesteren, maar Breda heeft meer te bieden en dat willen we meer voor het voetlicht brengen. Zoals het feit dat Breda een historische stad is in een mooie groenomgeving en dat het door haar ligging van oudsher altijd in staat is geweest om mensen te verbinden en elkaar te ontmoeten. Daarnaast willen we laten zien dat het een warme en hartelijke stad is, waar mensen echt de stad maken. En tenslotte willen we ook economisch laten zien waarin we onderscheidend zijn. Zo hebben we een aantal mooie onderwijsinstellingen zoals de Breda University of Applied Sciences (BUAS), De Rooi Pannen en de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost. Samen zijn die goed voor veel creatief talent op het gebied van hospitality, gaming, evenementen en grafisch ontwerp. En laten we niet vergeten dat de HSL stopt in Breda. De ambitie daarbij is om in 2030 in drie kwartier in Londen, Parijs en Berlijn te zijn. Al deze hierboven geschetste ontwikkelingen en ambities bracht de stad tot het inzicht dat daarvoor een nieuwe organisatie nodig was. Met als overkoepelende slogan: Breda brengt het samen.” Deze slogan zo legt Assies uit, is gebaseerd op drie pijlers: Breda als gastvrije stad van ontmoeting, Breda als historische stad in het park en Breda als grenzeloze stad van creativiteit en toegepaste technologie.
Die nieuwe organisatie wil niet alleen de stad Breda zelfbewuster gaan positioneren – "hoewel het ook onze charme is, zijn we te lang te bescheiden geweest” – maar nadrukkelijk ook de regio. "Neem bijvoorbeeld het bloemencorso in Zundert. Dat is het grootste bloemencorso ter wereld, maar zelfs in Nederland kennen veel mensen het niet.”
Smaakmakers
Een van de vormen, waarmee Breda het verhaal wil vertellen zijn de Smaakmakers. "Dat initiatief komt voort uit het besef dat het de trotse inwoners en hun verhaal zijn die de stad maken. Vanuit dat besef zijn we in 2018 de campagne ‘Smaakmakers’ gestart, voor en door bewoners. Met Smaakmakers willen we bijzondere Bredanaars waarderen door ze in de spotlights te zetten. En zo tegelijkertijd de diversiteit van de stad laten zien waarop we trots zijn.”
De Smaakmakers campagne is naast een social media campagne dit jaar zichtbaar gemaakt middels een galerij van 38 manshoge portretten in de Willemstraat, waarop Bredanaars te zien zijn die zich onder andere met sport, cultuur of in de zorg inzetten voor Breda en haar inwoners. De expositie in de openbare ruimte was van 11 juni tot en met 7 juli 2019 te zien. Bij Smaakmakers waren onder meer Anne en Hannah te zien die met hun stichting Buddy to Buddy vluchtelingen en Bredanaars dichter bij elkaar brengen. En Sinéad Power, een jonge Bredase die acht jaar geleden verlamd raakte door een chronische spierziekte en die zich nu inzet voor mensen met een lichamelijke beperking.
Het is de bedoeling dat Smaakmakers een jaarlijks initiatief wordt: "We zijn nu al – onder meer via social media – bezig met de selectie voor 2020. Ook omdat er meer Smaakmakers zijn dan de 38 van de eerste editie. De Smaakmakers worden in de maanden voorafgaand aan de manifestatie gekozen door Bredanaars. Mensen kunnen Smaakmakers aanmelden via onze website.” Of het opnieuw een galerij op de Willemstraat wordt, laat Assies nog even in het midden: "We zijn nog aan het nadenken over de vorm voor 2020. Waarbij we willen kijken of ze nog zichtbaarder in de stad kunnen maken.”
Assies benadrukt dat Smaakmakers geen populariteitspoll is, waarbij het gaat om zoveel mogelijk likes op social media. "Het doel is om bijzondere Bredanaars zichtbaar te maken.”
Stadsambassade hart van identiteit
Breda Marketing is ondertussen ook bezig met de ontwikkeling van de Stadsambassade Breda, die wordt ondergebracht in het stadhuis op de Grote markt. Het is de bedoeling dat de Stadsambassade Breda, met een totale oppervlakte van 100 vierkante meter, voorjaar 2020 in gebruik wordt genomen. "Na de verhuizing van de pop-up VVV blijven kantoormedewerkers werken in het pand aan het Stadserf.
De Stadsambassade Breda moet straks op een hele nieuwe manier de identiteit van Breda gaan visualiseren. Het krijgt naast de ‘klassieke’ functies van informatie en gastheerschap een functie als ontmoetingsplek voor de vier doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten. De Stadsambassade Breda gaat uit drie delen bestaan: in het eerste deel tref je met name de traditionele VVV-functies zoals informatie en lokale producten. Dat is ook het deel waar je gastvrij wordt ontvangen. Het tweede deel wordt een ruimte die de ‘de stad in het park’ visualiseert. Dat wordt een ‘groene’ ruimte, die de groene omgeving van de stad onder de aandacht brengt. Daarnaast is het tweede deel een ruimte waar je koffie kunt drinken en waar ook exposities komen die laten zien wat er allemaal in de stad gaande is. Het derde deel wordt een creatieve ruimte. Daar kunnen ook kleine workshops worden gehouden. En het kan worden gebruikt als ontvangstruimte voor bijvoorbeeld bedrijven of gasten van stadspartners. Eigenlijk is het nieuwe onderkomen een multihybride concept met een VVV, brandstore en stadsambassade ineen.”
Het businessmodel van de Stadsambassade Breda is gebaseerd op een magazine, vertelt Assies. "Dat betekent dat we iedere maand nieuwe content willen hebben in de winkel. Met de ruimte die te huur is zit er ook nadrukkelijk een commercieel tintje aan, waarmee we deels kosten voor het pand kunnen dekken.”
Vuelta biedt kansen voor vernieuwing
In 2020 wacht Breda nog een mooie uitdaging. Op 16 augustus is zowel de start als de finish van de derde etappe van de Vuelta (Ronde van Spanje) in Breda. Assies: "Dat betekent een prachtige kans om Breda te laten zien op een vernieuwende manier. De stad is druk bezig met het ontwikkelen van een programma met allerlei evenementen in de aanloop naar die etappe, in Breda en in de regio. Daarbij werken we ook samen met ’s-Hertogenbosch, de startplaats van de tweede etappe.”
Breda heeft 76 Bredanaars – het kengetal van Breda – opgeroepen om cityhosts te zijn tijdens het evenement. "Zij moeten eigenlijk driemaal waarde gaan creëren – een principe dat ik ook bij andere gelegenheden hanteer: voor zichzelf, voor de stad en voor de bezoeker. De cityhosts krijgen een gratis cursus Spaans, gaan gasten ontvangen en mogen rondleidingen gaan verzorgen.”
Zelf hoeft Assies geen cursus Spaans te volgen. Ze woonde vele jaren geleden in Spanje en Costa Rica en is het sindsdien niet verleerd. Lachend: "Ik vind het leuk dat ik mijn Spaans op deze manier weer kan ophalen.”