Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Kennisnetwerk Destinatie Nederland gaat met Hotelschool The Hague toolkit voor waardevolle gastvrijheid ontwikkelen

Kennisnetwerk Destinatie Nederland gaat met Hotelschool The Hague toolkit voor waardevolle gastvrijheid ontwikkelen

Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City hospitality van Hotelschool The Hague slaan de handen ineen en gaan zich gezamenlijk inzetten op ontwikkeling voor waardevolle gastvrije bestemmingen. Voor de zogenaamde Hospitality makers is een hoofdrol weggelegd. Samen gaan ze met de DMO’s een heldere visie en toolkit ontwikkelen die waardevolle gastvrijheid moet aanjagen in stad of streek.


Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief 2030, de visie op toerisme in Nederland. Ook zijn de ontwikkeling en het belang van gastvrijheid benoemd in het visiedocument ‘De veranderende rol van de DMO’, dat samengesteld werd met een vijftiental experts op het gebied van destinatiemanagement.


Visie en toolkit ontwikkelen

"Binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland focussen wij op de ontwikkelbehoefte van destinatiemanagement organisaties. Gezien het belang van gastvrijheid en de rol van DMO’s zijn wij op zoek gegaan naar een partner die samen met DMO’s een heldere visie en toolkit kan ontwikkelen. Die partner hebben wij gevonden in Hotelschool The Hague. We kijken dan ook uit naar een inspirerend en waardevol traject waarin we de beleving van gastvrijheid in bestemmingen verder kunnen aanjagen”, aldus Wendy Sieger van Kennisnetwerk Destinatie Nederland.


Samenwerking met lectoraat City hospitality

Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City hospitality van Hotelschool The Hague slaan daarom de handen ineen en gaan zich gezamenlijk inzetten op ontwikkeling voor waardevolle gastvrije bestemmingen. Voor en door DMO’s: een kerngroep van gemotiveerde ‘hospitality makers’ gaat in co-creatie werken aan een visie op de rol van de DMO in het aanjagen van een gastvrije bestemming voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Bijdragen aan de realisatie van een duurzame gastvrijheidscommunity is het ultieme doel.


Wat zijn Hospitality makers?

Hospitality makers zijn specialisten van de verschillende DMO’s, met een passie voor, kennis van en een heldere kijk op gastvrije bestemmingen. Begin maart zal de kick-off plaatsvinden onder leiding van Karoline Wiegerink en Jan Huizing van het lectoraat City hospitality. "We verheugen ons op de samenwerking waarin we zowel theoretische kaders en modellen inbrengen, maar zeker ook veel praktijkvoorbeelden. We starten met het aantonen van de toegevoegde waarde van gastvrijheid, ofwel de ‘Return on Hospitality’(RoH)” aldus Karoline Wiegerink.


Hospitalitydag 2020

Meer informatie over dit traject wordt gedeeld tijdens diverse bijeenkomsten van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Tijdens de Hospitalitydag 2020 op 25 maart a.s. zal het City hospitality lectoraat een eerste presentatie geven en kennis delen.


Over Hotelschool The Hague en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Hotelschool The Hague is opgericht in 1929 en is daarmee een van de oudste onafhankelijke hotelscholen ter wereld. De school heeft twee campussen, een in Den Haag en een in Amsterdam, met meer dan 2600 studenten en 200 medewerkers. Het lectoraat City Hospitality zet zich in voor kennis en ontwikkeling van gastvrije destinaties. Hotelschool The Hague is sinds 2014 ieder jaar uitgeroepen tot beste publieke Hotelschool van Nederland. In 2017 had de school volgens keuzegids HBO de beste Master bedrijfskunde. Afgestudeerden van Hotelschool The Hague bekleden managementposities in de gastvrijheidsbranche over de hele wereld. www.hotelschool.nl


Kennisnetwerk Destinatie Nederland is een netwerk van, voor en door professionals van ruim 70 grote en kleine destinatie- en citymarketing organisaties verspreid over Nederland, met een kleine werkorganisatie mogelijk gemaakt door VVV Nederland in Utrecht.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, dmo, gastvrijheid, gastheerschap

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...