Geplaatst op: 18-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden

Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden
Afbeelding van Alexas_Fotos via Pixabay

Nederlandse dagattracties moeten en kunnen meer doen aan toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat schrijft Karin Stiksma van Joint Projects in haar white paper ‘ Pleasure for all’.


"Gasten, Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, de overheid en de samenleving vragen om meer voorzieningen voor mensen met een beperking”, schrijft Stiksma die haar paper start met een mooi toekomstbeeld waar het over 10 jaar heel normaal is dat iedereen plezier heeft tijdens een dagje uit. Aanbieders kunnen op drie variabelen sturen: attracties, infrastructuur en medewerkers.


Inclusiviteit als nieuwe normaal

Volgens Stiksma is in 2030 inclusiviteit het nieuwe normaal. Zo kunnen met nieuwe technologien attracties geschikt worden gemaakt om mensen met een beperking te trekken en kunnen met bijvoorbeeld VR ook multi-zintuigelijke ervaringen gecreëerd worden wat voor gasten met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking mooi nieuw aanbod is. Voor zowel overheid als ondernemers is een rol weggelegd in de realisatie van toegankelijke infrastructuur. Ook in de communicatie is nog veel te verbeteren voor gasten met speciale wensen. Robots kunnen worden ingezet voor de begeleiding van gasten met een beperking. In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten dagattracties ook meer kijken naar het inzetten van medewerkers met een beperking.


Branche moet flinke stappen gaan maken

Op dit moment signaleert Stiksma in de branche vooral onwetendheid en onvoldoende bewustzijn over en gebrek aan kennis van de doelgroep. Dat uit zich in weinig tot geen fysiek aangepast attracties die geschikt zijn voor mensen met een motorische beperking en onvoldoende activiteiten voor deze doelgroep. Daarnaast ontbreekt het aan een toegankelijke infrastructuur. Medewerkers hebben, ondanks goede bedoelingen, onvoldoende skills om mensen met een beperking goed tegemoet te treden en te helpen.


Nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen

Dagattracties moeten in de optiek van Stiksma op zoek naar nieuwe product-marktcombinaties voor deze doelgroep. Verder moeten ze anders gaan samenwerken met belangenorganisaties: "Deze verenigingen kennen de specifieke wensen en behoeften van deze gasten gedurende de gehele customer journey goed.” Volgens Stiksma moeten dagattracties ook een beroep kunnen doen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning om hulpmiddelen voor gasten aan te schaffen. Een nieuwe blik op inclusiviteit met bijpassende maatregelen kan de branche jaarlijks honderdduizenden nieuwe en vooral gelukkige klanten brengen.


De white paper ‘Pleasure for all’ is via de website van Joint Projects te downloaden. Wil je met toegankelijkheid en inclusiviteit aan de slag? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. Daar geeft Karin een workshop in een van de breakout sessies.

Link: https://jointprojects.nl/pleasure-for-all
Trefwoorden: attractieprken, dagattracties, inclusiviteit, toegankelijk toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...