Hoe Nederlandse dagattracties toegankelijker en inclusiever kunnen worden
Nederlandse dagattracties moeten en kunnen meer doen aan toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat schrijft Karin Stiksma van Joint Projects in haar white paper ‘ Pleasure for all’.
"Gasten, Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, de overheid en de samenleving vragen om meer voorzieningen voor mensen met een beperking”, schrijft Stiksma die haar paper start met een mooi toekomstbeeld waar het over 10 jaar heel normaal is dat iedereen plezier heeft tijdens een dagje uit. Aanbieders kunnen op drie variabelen sturen: attracties, infrastructuur en medewerkers.
Inclusiviteit als nieuwe normaal
Volgens Stiksma is in 2030 inclusiviteit het nieuwe normaal. Zo kunnen met nieuwe technologien attracties geschikt worden gemaakt om mensen met een beperking te trekken en kunnen met bijvoorbeeld VR ook multi-zintuigelijke ervaringen gecreëerd worden wat voor gasten met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking mooi nieuw aanbod is. Voor zowel overheid als ondernemers is een rol weggelegd in de realisatie van toegankelijke infrastructuur. Ook in de communicatie is nog veel te verbeteren voor gasten met speciale wensen. Robots kunnen worden ingezet voor de begeleiding van gasten met een beperking. In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten dagattracties ook meer kijken naar het inzetten van medewerkers met een beperking.
Branche moet flinke stappen gaan maken
Op dit moment signaleert Stiksma in de branche vooral onwetendheid en onvoldoende bewustzijn over en gebrek aan kennis van de doelgroep. Dat uit zich in weinig tot geen fysiek aangepast attracties die geschikt zijn voor mensen met een motorische beperking en onvoldoende activiteiten voor deze doelgroep. Daarnaast ontbreekt het aan een toegankelijke infrastructuur. Medewerkers hebben, ondanks goede bedoelingen, onvoldoende skills om mensen met een beperking goed tegemoet te treden en te helpen.
Nieuwe product-marktcombinaties ontwikkelen
Dagattracties moeten in de optiek van Stiksma op zoek naar nieuwe product-marktcombinaties voor deze doelgroep. Verder moeten ze anders gaan samenwerken met belangenorganisaties: "Deze verenigingen kennen de specifieke wensen en behoeften van deze gasten gedurende de gehele customer journey goed.” Volgens Stiksma moeten dagattracties ook een beroep kunnen doen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning om hulpmiddelen voor gasten aan te schaffen. Een nieuwe blik op inclusiviteit met bijpassende maatregelen kan de branche jaarlijks honderdduizenden nieuwe en vooral gelukkige klanten brengen.
De white paper ‘Pleasure for all’ is via de website van Joint Projects te downloaden. Wil je met toegankelijkheid en inclusiviteit aan de slag? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. Daar geeft Karin een workshop in een van de breakout sessies.