Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Mooie successen voor AquaZoo Leewarden na overname door Libéma

Mooie successen voor AquaZoo Leewarden na overname door Libéma

De Friese dierentuin AquaZoo maakte vijf jaar geleden onder de vlag van Libéma een niet onverdienstelijke doorstart. Het aantal bezoekers groeide van 85.000 naar 150.000 wat de dierentuin de gelegenheid gaf te investeren in nieuwe dieren, dierverblijven, speelaanbod, winkel en horeca. 


 

De eerste jaren na de doorstart is er veel veranderd op het park, gelegen in recreatiegebied De Groene Ster. Zo is de afgelopen jaren grondig verbouwd, kregen de dieren ruimere verblijven, werd het speelaanbod uitgebreid, kwamen er adventure routes en werden de receptie, winkel en horeca aangepakt.  

 
Educatie steeds belangrijker

Educatie over diersoorten en natuurbehoud is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en dat zal de komende jaren nog verder uitgebreid worden. Ook werkt AquaZoo intensief samen met Stichting Wildlife. Deze stichting verzorgt de rondleidingen, houdt toezicht in de doorloopgebieden, verzorgt educatieve borden en beleving. Daarnaast helpen de vrijwilligers bij evenementen en is er een educatie-bakfiets. 

 

Hoogtepunten 

Voor general manager Jeroen Loomeijer waren de komst van de nijlkrokodillen en ijsberen absolute hoogtepunten. "Dat zijn zulke mooie dieren. Het is elke dag weer genieten als ik ze zie.” Ook is hij blij met de aanpassingen aan de dierenverblijven. "We hebben de afgelopen jaren gekozen om de verblijven te vergroten.” 

 

De komende vijf jaar hoopt Loomeijer nog meer bezoekers en diersoorten te mogen verwelkomen. Ook ziet hij kansen om het speelaanbod voor de kinderen nog verder uit te breiden. "Er zijn hier nog zo veel mogelijkheden. We staan wat ons betreft pas aan het begin.” 

 

Bewogen geschiedenis 

De geschiedenis van AquaZoo begint in 1993 bij de opening van otterpark AquaLutra. Het 10 hectare grote park bevatte een onderzoekcentrum, een fokcentrum (ten behoeve van het programma voor herintroductie van de otter) en een bezoekerscentrum. In 2002 kwam het park in handen van Zodiac Zoos, dat het na een grondige verbouwing op 1 januari 2003 heropende onder de nieuwe naam Aqua Zoo Friesland.  

 

Op maandag 26 januari 2015, sprak de rechtbank in Arnhem het faillissement uit over Zodiac Zoos en de drie dierenparken die daar onder vielen. Aqua Zoo hoorde daar ook bij. Een kleine drie weken later, op 18 februari, werd de dierentuin overgenomen door Libéma en kreeg het een doorstart onder de naam AquaZoo Leeuwarden. 

 

De afgelopen 5 jaar in cijfers: 

  • Het aantal bezoekers verdubbelde bijna van 85.000 naar 150.000 
  • Het park mocht zeker 13 nieuwe diersoorten verwelkomen: nijlkrokodillen, ijsberen, zeeleeuwen, vicuna’s, luiaards, gordeldieren, pinché apen, witgezicht saki’s, piranha’s, roggen, Afrikaanse pinguins, dwergflamingo's, bennet wallaby's.
  • Aantal verkochte snacks (patat, frikadel, kroket, etc): 750.000 (150.00 per jaar)  
  • Gelopen kilometers door bezoekers: 1.500.000 (300.000 per jaar)  
  • Hoeveelheid diervoer: 300.000 kilo (5.000 kilo per maand) 
  • Aantal schoolreisjes/schoolkinderen: 396 schoolreisjes met 10.063 kinderen 
  • Aantal kinderfeestjes: 991 met 6.618 kinderen 

Trefwoorden: attractieprken, dierentuinen, friesland

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegengeid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...