Geplaatst op: 19-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Mooie successen voor AquaZoo Leewarden na overname door Libéma

Mooie successen voor AquaZoo Leewarden na overname door Libéma

De Friese dierentuin AquaZoo maakte vijf jaar geleden onder de vlag van Libéma een niet onverdienstelijke doorstart. Het aantal bezoekers groeide van 85.000 naar 150.000 wat de dierentuin de gelegenheid gaf te investeren in nieuwe dieren, dierverblijven, speelaanbod, winkel en horeca. 


 

De eerste jaren na de doorstart is er veel veranderd op het park, gelegen in recreatiegebied De Groene Ster. Zo is de afgelopen jaren grondig verbouwd, kregen de dieren ruimere verblijven, werd het speelaanbod uitgebreid, kwamen er adventure routes en werden de receptie, winkel en horeca aangepakt.  

 
Educatie steeds belangrijker

Educatie over diersoorten en natuurbehoud is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en dat zal de komende jaren nog verder uitgebreid worden. Ook werkt AquaZoo intensief samen met Stichting Wildlife. Deze stichting verzorgt de rondleidingen, houdt toezicht in de doorloopgebieden, verzorgt educatieve borden en beleving. Daarnaast helpen de vrijwilligers bij evenementen en is er een educatie-bakfiets. 

 

Hoogtepunten 

Voor general manager Jeroen Loomeijer waren de komst van de nijlkrokodillen en ijsberen absolute hoogtepunten. "Dat zijn zulke mooie dieren. Het is elke dag weer genieten als ik ze zie.” Ook is hij blij met de aanpassingen aan de dierenverblijven. "We hebben de afgelopen jaren gekozen om de verblijven te vergroten.” 

 

De komende vijf jaar hoopt Loomeijer nog meer bezoekers en diersoorten te mogen verwelkomen. Ook ziet hij kansen om het speelaanbod voor de kinderen nog verder uit te breiden. "Er zijn hier nog zo veel mogelijkheden. We staan wat ons betreft pas aan het begin.” 

 

Bewogen geschiedenis 

De geschiedenis van AquaZoo begint in 1993 bij de opening van otterpark AquaLutra. Het 10 hectare grote park bevatte een onderzoekcentrum, een fokcentrum (ten behoeve van het programma voor herintroductie van de otter) en een bezoekerscentrum. In 2002 kwam het park in handen van Zodiac Zoos, dat het na een grondige verbouwing op 1 januari 2003 heropende onder de nieuwe naam Aqua Zoo Friesland.  

 

Op maandag 26 januari 2015, sprak de rechtbank in Arnhem het faillissement uit over Zodiac Zoos en de drie dierenparken die daar onder vielen. Aqua Zoo hoorde daar ook bij. Een kleine drie weken later, op 18 februari, werd de dierentuin overgenomen door Libéma en kreeg het een doorstart onder de naam AquaZoo Leeuwarden. 

 

De afgelopen 5 jaar in cijfers: 

  • Het aantal bezoekers verdubbelde bijna van 85.000 naar 150.000 
  • Het park mocht zeker 13 nieuwe diersoorten verwelkomen: nijlkrokodillen, ijsberen, zeeleeuwen, vicuna’s, luiaards, gordeldieren, pinché apen, witgezicht saki’s, piranha’s, roggen, Afrikaanse pinguins, dwergflamingo's, bennet wallaby's.
  • Aantal verkochte snacks (patat, frikadel, kroket, etc): 750.000 (150.00 per jaar)  
  • Gelopen kilometers door bezoekers: 1.500.000 (300.000 per jaar)  
  • Hoeveelheid diervoer: 300.000 kilo (5.000 kilo per maand) 
  • Aantal schoolreisjes/schoolkinderen: 396 schoolreisjes met 10.063 kinderen 
  • Aantal kinderfeestjes: 991 met 6.618 kinderen 

Trefwoorden: attractieprken, dierentuinen, friesland

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...