Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten

Compacte winkelgebieden met aantrekkelijke openbare ruimte

Groningen pakt retail aan om leefbaarheid te vergroten
Met ruim een ton ondersteunt de provincie de uitvoering van een aantal actiepunten uit de uitvoeringsagenda detailhandelsvisie van de gemeente Midden-Groningen. Met de subsidieregeling van de Retailagenda biedt de provincie ondersteuning aan gemeenten bij de ontwikkeling en uitvoering van hun visies op dit vlak.

De gemeente Midden-Groningen gaat met de provinciale bijdrage aan de slag met de herinrichting van winkelgebied Martenshoek. De inrichting van de openbare ruimte wordt aangepakt, de verkeerssituatie wordt verbeterd en de verbinding tussen de supermarkten en andere winkels wordt versterkt.


Vergroten leefbaarheid door compacter winkelgebied

Ook gaat de gemeente het aantal vierkante meters winkeloppervlak terugbrengen. Dit gebeurt door de detailhandelsbestemming van leegstaande winkelpanden te halen. "Met compactere winkelgebieden wordt de toekomstbestendigheid en de leefbaarheid vergroot", aldus gedeputeerde Tjeerd van Dekken. 

Wat hoort op welke locatie?

Er wordt ook een verdiepingsslag gemaakt op de visie rond de zogenaamde 'branchering' van het Winkelpark. Dit om tot zorgvuldige afwegingen en keuzes te kunnen komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bouwmarkt aan de rand van een stad en een kledingwinkel in het centrum.
Daarnaast gaan de eigenaren van winkelcentrum De Hooge Meeren aan de slag met de upgrading van het winkelcentrum ter verbetering van de sfeer en beleving.

Alle actiepunten zijn erop gericht de kwaliteit van winkelgebieden te behouden en te versterken, en verder te ontwikkelen tot toekomstbestendige centra.

Wil je alles weten over Retail?

Wil je alles weten over Retail en Retailtainment? Kom dan naar de Expertmeeting Retailtainment in Tilburg op 10 maart. Over retail, vastgoed, visie op retail, mening van de bewoners en de ondernemers, beleving en projecten. Mag je niet missen. Schrijf je nu in voor Retailtainment.
Trefwoorden: retail, stad, citymarketing, openbare ruimte

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.