Overtocht Texel duurzamer dan ooit
Een vakantie naar Texel is door de inzet van een nieuwe veerboot weer een stukje duurzamer geworden. Dankzij het duurzame scheepsontwerp en het gebruik van innovatieve technieken zorgde de komst van de veerboot Texelstroom voor een vermindering in uitstoot van 15% CO2, 53% stikstofoxide en 43% roet- en fijnstof ten opzichte van 2016*.
De Texelstroom van de veerdienst TESO vaart hybride op een combinatie van gas, diesel en zonne-energie, waar voorganger de Dokter Wagemaker tijdens de vaart uitsluitend gebruik maakt van diesel. De verduurzaming van de overtocht draagt bij aan de lange termijn ambities van het eiland op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit.
Duurzaam vervoer van en op Texel
"Samen met partners als TESO werken we aan de verduurzaming van vervoer om ook op lange termijn te kunnen blijven genieten van het eiland”, zegt Frank Spooren, directeur van de VVV Texel.Jaarlijks trekt het grootste Waddeneiland ruim 1,2 miljoen bezoekers. Naast verduurzaming van de overtocht naar Texel wordt door gemeente en bedrijfsleven ook ingezet op duurzame alternatieven voor het vervoer op het eiland. Denk aan oplossingen als (elektrische) deelauto’s en het autorijden op groen gas of waterstof. Vervoersbedrijf Connexxion maakt gebruik van het gasvulstation dat TESO door Pitpoint op Texel heeft laten aanleggen, zodat naast de veerboot ook de OV bussen op gas kunnen rijden. Met deze stappen biedt Texel inwoners en bezoekers duurzamere vormen van vervoer.
67% stijging overtocht fietsers
Texel staat bekend als fietseiland en dat is terug te zien in de TESO cijfers. Er is door de jaren heen een trendmatige stijging te zien. In 10 jaar tijd is het aantal fietsers met 67% toegenomen, van 145.000 tot 242.000. "De stijging van het aantal fietsers lijkt gelijk te lopen met de opkomst van de elektrische fiets. Dit geeft bezoekers de kans snel en gemakkelijk langere afstanden af te leggen, een ideale manier om het eiland te ontdekken”, aldus Cees de Waal, directeur TESO. "En met het fietsers retourtarief van € 5,00 en voetgangers tarief van € 2,50 stimuleren we mensen te kiezen voor de meest duurzame manier om de overtocht te maken.”
Belangrijke TESO cijfers op een rij:
- Samenstelling van energieverbruik Texelstroom: combinatie van CNG, diesel en tijdens de vaart opgewekte zonne-energie. Het doel voor eind 2020 is minimaal 70% CNG.
- Dankzij het efficiënte batterijpakket is tijdens de vaart gemiddeld 1,3 motoren minder nodig dan op de Dokter Wagemaker.
- Door de grotere capaciteit van Texelstroom kunnen er per afvaart ruim 10% meer voertuigen overgezet worden dan op de Dokter Wagemaker wat resulteert in een energiebesparing van bijna een kwart (22%) per overgezet voertuig gerealiseerd.
- Door het duurzame scheepsontwerp en het gebruik van innovatie technieken gebruikte de Texelstroom het afgelopen jaar gemiddeld genomen per afvaart 17% minder fossiele brandstof dan de Dokter Wagemaker.
- Vanwege het op dat moment unieke hybride voortstuwingssysteem en het scheepsontwerp ontving TESO in 2017 de ‘Shippax Award’, een prestigieuze internationale award voor trendsettende passagiersschepen
*De vermindering van de emissies (-15% CO2, -43% roet/fijnstof en -53% stikstofoxide) is afgezet tegen de emissies van de Dokter Wagemaker op basis van periodieke meting van de samenstelling van de uitstoot door een onafhankelijk testbureau.