Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Eindelijk een VR-concept dat in leisure gaat werken

The VR Room komt voor branche met white label VR

Eindelijk een VR-concept dat in leisure gaat werken

Is Virtual Reality de eeuwige belofte die in de leisuresector maar niet volwassen wil worden, of gaat het nu echt doorbreken? Met die vraag worstelt de branche al een paar jaar. Op een paar initiatieven na wil de echte doorbraak maar niet komen. Tijd om ons licht eens op te steken bij een partij die rond VR wel een goed verdienmodel heeft gerealiseerd: The VR Room met vestigingen in Utrecht, Amsterdam en (vanaf maart) Tilburg. Ik mocht even in de VR Arena testruimte spelen en was behoorlijk onder de indruk. Ook VR was fantastisch. Prachtig scherp beeld, mooie graphics, interactie met andere deelnemers en leuke spellen. Mooi is dat beide producten ook als white label op FEC’s en vakantieparken kunnen worden geplaatst. En wie denkt dat VR vooral een solistische bezigheid is, moet The VR Room eens met een groep boeken……


Initiatiefnemer is Wouter van den Bijgaart. Dat hij met VR leading in Nederland zou worden, had hij tien jaar geleden niet kunnen dromen toen hij met professional pokeren niet onverdienstelijk de hele wereld bereisde. Daar heeft hij geleerd niet alleen naar de resultaten te kijken maar vooral naar de keuzes die je maakt. "Als je met pokeren van azen en koningen verliest, is dat niet erg want je had gewoon een betere hand. Ik kijk vooral naar de keuzes die ik kan maken. Het resultaat maakt me niet zo uit”, analyseert hij. Deze mindset was voor de ontwikkeling van zijn VR onderneming erg belangrijk. Op zijn 21ste was hij klaar met pokeren en is weer gaan studeren omdat hij merkte dat hij van pokeren niet gelukkig werd. "Blijkbaar maakte geld me niet gelukkig maar vooruitgang juist wel.” Wouter studeerde vervolgens natuurwetenschappen en innovatiemanagement. "Dan zit je op het snijvlak tussen uitvinder en markt. De uitvinder voldoende kunnen begrijpen maar ook de kennis om de markt goed te kunnen bewerken.” Vaardigheden die hij later bij The VR Room hard nodig had.


Zelf kennismaken met Wouter van de Bijgaart? Kom dan naar de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit waar hij in een break-out sessie alles over zijn VR-concept voor de leisure vertelt.


In zijn derde studiejaar is hij bij een studentenconsultancybureau aan de slag gegaan. "Daar raakte ik verslaafd aan het ondernemerschap. Learning by doing ligt mij meer dan in de collegebanken zitten.” Toen hij op YouTube een VR-filmpje zag, wilde hij dat zelf ook ervaren.” Ik ging Googelen maar kon het nergens vinden. VR is vet, het kan blijkbaar maar is niet heel erg beschikbaar”, vat hij de markt van toen samen. Hij investeerde met de hulp van zijn broer zesduizend euro in twee computers en twee headsets en was als ondernemer vertrokken. "Van een kleine ondernemer met een kofferbak ging het al heel snel vanuit de omzet naar een pand, naar een groter pand en nu meerdere vestigingen. Ik had alleen het geld van mijn broer en moest optimaal gebruik maken van de first movers advantage. En dat kenmerkt mijn bedrijf: Alles wat we doen, doen we vaak als eerste.”


Wat voegt The VR Room toe ten op zichte van de thuisbeleving van VR?

"Dat is vooral de sociale setting, gecombineerd met perfecte techniek en de ruimte. Thuis heb je zelden een 4x4 meter oppervlak, en slechts 1 headset. Wij hebben er veel meer en bieden een multi-player ervaring aan op een manier zoals VR bedoeld is.”


Hoe moet ik dat sociale aspect zien?

"Het fijne aan dit systeem is dat de mensen uit jouw groep die niet aan het spelen zijn, op grote schermen het spel kunnen volgen. VR moet niet alleen voor de spelers maar ook voor de observeerders leuk zijn. Het gaat om de gameplay en de community er omheen. Vergelijk het met bowlen. Je gooit maar 1x de bal en kijkt vooral naar de verrichtingen van je medespelers. Door het sociale gebeuren wordt er ook wat gegeten en gedronken. Daardoor kan de prijs van het spel weer omlaag want daar verdienen we natuurlijk ook wat aan.”


Wie komen er? Ik neem aan veel gamers?

"Bij ons komen relatief weinig gamers. Onze bezoekers zijn vooral mensen die nieuwsgierig zijn naar VR. Vanwege het sociale aspect zien we vooral groepen en dates.”




Stel je voor dat een vakantiepark of FEC ook VR wil aanbieden. Hoe werkt dat?

"We hebben twee opties. Een high-end systeem, VR Lasergamen, met dikke PC’s, bekabelde VR headsets en torens waaromheen de spellen zich afspelen. Of ons nieuwe VR Arena systeem met draadloze VR headsets, verplaatsbaar en betaalbaar. We hebben daarvoor spellen van meerdere developers waarvoor wij exclusieve rechten hebben, daarnaast ontwikkelen wij inmiddels zelf ook content. We willen een platform creëren waar meerdere spellen zitten. Dan kun je in dezelfde ruimte meerdere levels en meerdere typen spellen spelen. Het is belangrijk om kwaliteit en variatie in je spellen te blijven leveren, anders komen mensen niet terug.”


Wat heb je nodig?

"Voor VR Arena heb je een PC nodig die de server van het spel runt, draadloze VR headsets en een hotspot. En natuurlijk een lege ruimte. VR Arena is vooral heel erg betaalbaar. 'Draadloos VR’ bestond al maar dan moest je een PC op je rug meenemen. Hoewel je de (grafische) kracht van de PC hebt, is een dergelijk systeem minstens 5x zo duur en hoeft nu niet meer om vrij rond te kunnen lopen. Het mooie van VR is ook dat je geen hele nieuwe lasergame hal hoeft te bouwen om 1 ander level te maken. Met een druk op de knop kun je een hele andere wereld creëren.”




En qua ruimte?

"Voor VR Arena waar je met 4 tot 12 mensen kunt spelen, heb je 50 tot 200 vierkante meter nodig. Het is best bijzonder voor VR dat je met maar liefst 12 mensen hetzelfde spel kan zijn. In onze testruimte hebben we 6x9 meter en daar kunnen er maximaal 4 in.”


Met hoeveel personeelsleden kun je deze producten draaien?

"VR Lasergamen voor 20 gasten kun je met 2 mensen runnen. De arena voor maximaal 12 mensen kun je met 1 persoon doen. Wij zorgen dat het foolproof is, voor de training van de medewerkers en ze de Ctrl-Alt-Delete van VR kennen. Ook adviseren we onze afnemers in het goed in de markt brengen van deze nieuwe activiteit”


En dan de hele Hollandse vraag, wat kost het?

"Het kan in 1 keer afgekocht worden vanaf 50 tot 60 duizend euro. Omdat ik weet dat het toch gaat werken wil ik ook mee investeren. Dan betaal je puur de onkosten voor minder dan 20 duizend en maak ik mijn marge wel op het gebruik.”


Hoe snel kan een bedrijf dan up-and-running zijn?

"Dat kan heel snel. In twee weken kunnen we een VR-Arena ontwikkelen als bouwkundig alles klaar is. Het mooie is dat we zelfs objecten of pilaren die in de ruimte staan, na kunnen bouwen waardoor het onderdeel wordt van het spel. Feitelijk hebben we alleen een lege ruimte nodig.”




Wat is je droom?

"Uiteindelijk wil ik dat wij de kwaliteitsnorm worden in hoe je VR aanbiedt. We zitten nu nog in een fase dat mensen niet eens weten wat goede of slechte VR is. Een VR headset met een telefoon wordt ook nog steeds aangeboden. Dat is wel geinig maar zeker niet goed genoeg om er 30 euro aan uit te geven. Mij maakt het niet uit of er concurrentie komt. Als het maar een goede is. Dat brengt de hele markt verder omhoog.”


VR Lasergamen: www.vrlasergamen.nl

VR Arena: www.vrarena.nl

Trefwoorden: leisure, attracties, virtual reality, vr

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...