Geplaatst op: 27-02-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Rembrandtjaar trekt veel bezoek naar kleinere steden en musea

Rembrandtjaar trekt veel bezoek naar kleinere steden en musea
Het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw heeft 1,3 miljoen bezoekers getrokken. Maar de grootste winst is dat door het themajaar ook kleinere steden en culturele instellingen in de internationale mediaspotlights zijn gekomen.

"Bij Rembrandt denkt men vaak aan Amsterdam, maar dat andere steden naast onze hoofdstad ook schatkamers van de gouden eeuw zijn, is voor velen minder bekend. Met het themajaar hebben we een mooie impuls gegeven aan het bredere verhaal van de kunstschilder,” vertelt Conrad van Tiggelen, manager Strategie & Branding NBTC.

Veel mediawaarde

Het Rembrandt & de Gouden themajaar was zeer populair bij de internationale media. Zo’n 100 journalisten, waaronder de New York Times, Le Monde en Le Figaro hebben kennisgemaakt met de unieke tentoonstellingen rondom de rijke geschiedenis van Nederland in de Gouden Eeuw. In totaal heeft het themajaar wereldwijd ruim 10 miljoen euro aan mediawaarde gerealiseerd in duizend print en online publicaties. Naast Amsterdam werd er aandacht besteed aan steden als Den Haag, Leiden, Leeuwarden, Delft en Haarlem.

Meerjarige samenwerking opgezet

Het themajaar is onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen. Met elkaar vertellen de steden het verhaal van de rijke geschiedenis van de Gouden Eeuw. In totaal trok het themajaar 1,3 miljoen bezoekers. Onno Wittenberg, hoofd Marketing & Communicatie bij het Mauritshuis in Den Haag: "We ontvingen bijna 15% meer bezoekers dan verwacht en dat is heel bijzonder. Wat ons betreft heeft de kracht van samenwerking rondom een themajaar zijn waarde absoluut bewezen. Ook bij volgende themajaren verwachten we weer nieuwe doelgroepen te gaan bereiken.”

Steden profiteren van tentoonstellingen en events

Steden profileerden zichzelf zelfs als Rembrandtstad. Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing: "Voor Leiden was het een buitengewoon succesvol jaar. Als stad waar de jonge Rembrandt de eerste 25 jaar van zijn leven doorbracht zijn we er met de Leidse Rembrandtdagen, de Young Rembrandt Studio en een iconische tentoonstelling in Museum De Lakenhal in geslaagd ook dat deel van zijn leven bekend te maken bij het grote publiek. Jonge Rembrandt is voortaan in Leiden op vele plekken te beleven en staat symbool voor ieder jong talent dat zich in deze studentenstad wil en kan ontwikkelen.”

Nederlanders ontdekken Rembrandthuis
Naast internationaal bezoek, noteerde het Rembrandthuis in Amsterdam een belangrijke toename van Nederlands bezoek. Martijn Bosch, hoofd Marketing & Sales: "In 2019 heeft de Nederlander het Rembrandthuis herontdekt. We zagen een toename van het binnenlands bezoek. Voor een relatief klein museum als het Rembrandthuis helpt een themajaar, waarbij grote en kleinere musea nauw samenwerken, om zich zowel nationaal als internationaal te profileren.”
Trefwoorden: evenementen, themajaren

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...