Food tourism biedt kansen voor regio’s
Food ziet Van der Most als een belangrijk vehikel dat toeristen in contact brengt met lokale inwoners, de cultuur, de geschiedenis en het landschap. Het is daarmee een mooie manier voor toeristen om een plek/streek/land te leren kennen. Kernwoorden voor food tourism zijn authentiek, lokaal, genieten, ontdekken en iets leren.
Eten en drinken in het hart van de toerist
Volgens Van der Most neemt de belangstelling voor eten en drinken toe in het dagelijks en vakantieleven van de Nederlanders. Daarvoor zijn heel wat logische verklaringen:
- We hebben een toegenomen welvaart, een drukker leven, gaan meer uit eten en op vakantie naar andere landen
- De opkomst beleveniseconomie speelt de belangstelling voor eten en drinken in de kaart en food verschuift van primaire levensbehoefte naar beleving
- We leven bewuster, willen weten waar voedsel vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt
- We gaan op zoek naar het lokale, authentieke en ambachtelijke als tegenhanger van massaproductie en globalisering
- De populariteit van lifestylebladen, kookprogramma’s, aandacht voor food op social media jagen de initiële belangstelling aan
Lekker eten en drinken heel belangrijk op vakantie
Om de foodbeleving tijdens de vakantie in kaart te brengen, heeft Van der Most meer dan tweeduizend Nederlanders ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat voor ruim 85% van de Nederlanders het aspect eten en drinken belangrijk tot zeer belangrijk is tijdens de vakantie. Vooral jongeren en hoger opgeleiden vinden het aspect eten en drinken belangrijk tijdens de vakanties. Bij de keuze voor een bestemming weegt 43% van de Nederlanders het aspect of ze op de bestemming lekker kunnen eten en drinken mee. Voor 16% is dit aspect zelfs bepalend voor de vakantiekeuze.
In de top 10 van belangrijkste belevingen op de vakantie staan maar liefst drie horeca-activiteiten in de top 10. Op de eerste plaats met 84% van de vakantiegangers uit ‘eten in een restaurant’. Op plaats 2 met 70% het ‘proeven van streekgerechten’ en 53% ‘bezoekt tijdens een vakantie een brouwerij of wijngaard’.
Zes foodbelevingen
Van der Most onderscheidt zes typen foodbelevingen:
- Proeven
- Bezoek producent
- Zelf doen
- Routes
- Festivals / events
- Retail
Ondernomen foodactiviteiten
Streekgerechten eten in een restaurant (67%), het bezoek van een lokale markt met streekproducten (65%) en het kopen van streekproducten in een winkel (56%) worden als het meest aantrekkelijke culinaire activiteiten ervaren. Duidelijk minder scoren culinaire routes en deelnemen aan kookworkshops, zo rond de 20%. Opvallend is dat elke doelgroep weer eigen voorkeuren heeft voor bepaalde activiteiten. Zo zijn jongeren meer geïnteresseerd in foodfestivals en senioren meer in culinaire routes.
Meest aantrekkelijke culinaire activiteiten tijdens de vakantie
Grote belangstelling voor culinaire vakanties
Verschuiven we de focus naar specifieke culinaire vakanties dan vindt een derde van de Nederlanders dat (zeer) aantrekkelijk. We zien dan ook een toenemende activiteit van touroperators op het gebied van culinaire vakanties. Ze worden actief benaderd door allerhande regio’s die in het reisaanbod willen worden opgenomen. Nu ligt bij dat soort reizen het accent nog op Zuid-Europa maar Noordwest-Europa is sterk in opkomst.
Van der Most heeft ook gevraagd naar de meest populaire lokale keukens. Dat is niet heel verrassend Italië maar wel verrassend Nederland op een tweede plek.
Waarom foodtoerisme ontwikkelen?
Voordelen voor een bestemming om de focus op foodtoerisme te leggen:
- Vergroot aantrekkelijkheid van een bestemming en zorgt daarmee voor groei van bestedingen
- Eet- en drinkervaringen zijn arbeidsintensief
- Vitalisering en diversificatie van plattelandseconomie
- Versterkt locale/regionale identiteit
- Stimuleert export
- Draagt bij aan spreiding en seizoensverlenging
- High yield tourism (bovengemiddelde bestedingen)
Handig stappenplan
Van der Most sloot af met een stappenplan om foodtoerisme voor je regio te ontwikkelen.
Stappenplan om food tourism te ontwikkelen
Meer weten?
Nieuwsgierig geworden naar het onderzoek Food Tourism? Download dan hier het factsheet: https://www.trends-tourism.nl/uploads/12/1546852689-Factsheet%20food%20tourism.pdf