Geplaatst op: 28-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Food tourism biedt kansen voor regio’s

Food tourism biedt kansen voor regio’s
Lekker eten en drinken is een belangrijk onderdeel van de vakantiebeleving. Om meer inzicht in foodbeleving op vakantie te krijgen, heeft Kees van der Most van Trends & Tourism deze markt onder de loep genomen. De resultaten geven veel aanknopingspunten voor bestemmingen, ondernemers en reisbedrijven.


Food ziet Van der Most als een belangrijk vehikel dat toeristen in contact brengt met lokale inwoners, de cultuur, de geschiedenis en het landschap. Het is daarmee een mooie manier voor toeristen om een plek/streek/land te leren kennen. Kernwoorden voor food tourism zijn authentiek, lokaal, genieten, ontdekken en iets leren.


Eten en drinken in het hart van de toerist

Volgens Van der Most neemt de belangstelling voor eten en drinken toe in het dagelijks en vakantieleven van de Nederlanders. Daarvoor zijn heel wat logische verklaringen:

  • We hebben een toegenomen welvaart, een drukker leven, gaan meer uit eten en op vakantie naar andere landen
  • De opkomst beleveniseconomie speelt de belangstelling voor eten en drinken in de kaart en food verschuift van primaire levensbehoefte naar beleving
  • We leven bewuster, willen weten waar voedsel vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt
  • We gaan op zoek naar het lokale, authentieke en ambachtelijke als tegenhanger van massaproductie en globalisering
  • De populariteit van lifestylebladen, kookprogramma’s, aandacht voor food op social media jagen de initiële belangstelling aan

Lekker eten en drinken heel belangrijk op vakantie

Om de foodbeleving tijdens de vakantie in kaart te brengen, heeft Van der Most meer dan tweeduizend Nederlanders ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat voor ruim 85% van de Nederlanders het aspect eten en drinken belangrijk tot zeer belangrijk is tijdens de vakantie. Vooral jongeren en hoger opgeleiden vinden het aspect eten en drinken belangrijk tijdens de vakanties. Bij de keuze voor een bestemming weegt 43% van de Nederlanders het aspect of ze op de bestemming lekker kunnen eten en drinken mee. Voor 16% is dit aspect zelfs bepalend voor de vakantiekeuze.


In de top 10 van belangrijkste belevingen op de vakantie staan maar liefst drie horeca-activiteiten in de top 10. Op de eerste plaats met 84% van de vakantiegangers uit ‘eten in een restaurant’. Op plaats 2 met 70% het ‘proeven van streekgerechten’ en 53% ‘bezoekt tijdens een vakantie een brouwerij of wijngaard’.


Zes foodbelevingen

Van der Most onderscheidt zes typen foodbelevingen:

  1. Proeven
  2. Bezoek producent
  3. Zelf doen
  4. Routes
  5. Festivals / events
  6. Retail

Ondernomen foodactiviteiten

Streekgerechten eten in een restaurant (67%), het bezoek van een lokale markt met streekproducten (65%) en het kopen van streekproducten in een winkel (56%) worden als het meest aantrekkelijke culinaire activiteiten ervaren. Duidelijk minder scoren culinaire routes en deelnemen aan kookworkshops, zo rond de 20%. Opvallend is dat elke doelgroep weer eigen voorkeuren heeft voor bepaalde activiteiten. Zo zijn jongeren meer geïnteresseerd in foodfestivals en senioren meer in culinaire routes.


Meest aantrekkelijke culinaire activiteiten tijdens de vakantie



Grote belangstelling voor culinaire vakanties

Verschuiven we de focus naar specifieke culinaire vakanties dan vindt een derde van de Nederlanders dat (zeer) aantrekkelijk. We zien dan ook een toenemende activiteit van touroperators op het gebied van culinaire vakanties. Ze worden actief benaderd door allerhande regio’s die in het reisaanbod willen worden opgenomen. Nu ligt bij dat soort reizen het accent nog op Zuid-Europa maar Noordwest-Europa is sterk in opkomst.


Van der Most heeft ook gevraagd naar de meest populaire lokale keukens. Dat is niet heel verrassend Italië maar wel verrassend Nederland op een tweede plek.


Waarom foodtoerisme ontwikkelen?

Voordelen voor een bestemming om de focus op foodtoerisme te leggen:

  • Vergroot aantrekkelijkheid van een bestemming en zorgt daarmee voor groei van bestedingen
  • Eet- en drinkervaringen zijn arbeidsintensief
  • Vitalisering en diversificatie van plattelandseconomie
  • Versterkt locale/regionale identiteit
  • Stimuleert export
  • Draagt bij aan spreiding en seizoensverlenging
  • High yield tourism (bovengemiddelde bestedingen)


Handig stappenplan

Van der Most sloot af met een stappenplan om foodtoerisme voor je regio te ontwikkelen.


Stappenplan om food tourism te ontwikkelen



Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar het onderzoek Food Tourism? Download dan hier het factsheet: https://www.trends-tourism.nl/uploads/12/1546852689-Factsheet%20food%20tourism.pdf


Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, culinair toerisme, food toerisme, onderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...