Geplaatst op: 02-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Iets minder bezoekers en meer no-show voor Fiets en Wandelbeurs

Iets minder bezoekers en meer no-show voor Fiets en Wandelbeurs
Foto's: Stefan Maas

Ruim 41.000 sportieve en recreatieve liefhebbers hebben de combinatie van Fiets en Wandelbeurs, E-bike Xperience en Bike MOTION Benelux bezocht. Dat waren er iets minder dan in 2019 toen de beurzen door 43.000 mensen werden bezocht. Opvallend was dat meer mensen die al een ticket hadden gekocht, thuis bleven. Fietsroute La Dolce Via in de Franse Ardèche werd uitgeroepen tot Fietsroute van het Jaar 2020.


Drie dagen lang was in Jaarbeurs Utrecht een enorm aanbod te vinden op het gebied van (sportieve) fietsen, e-bikes, actieve vakanties en outdoorartikelen. Ondanks alle berichtgeving rond het coronavirus, was het een succesvolle start van het fiets- en wandelseizoen.


Theo Jorna, directeur van de Fiets en Wandelbeurs: "We zijn heel tevreden over de opkomst. Wel zagen we dat er meer ticketkopers thuis zijn gebleven dan gebruikelijk. De bezoekers gingen overigens heel relaxed om met de corona-kwestie." Sanne van Heteren, Brand Manager Bike MOTION Benelux en E-bike Xperience bij Jaarbeurs: "We kijken samen met de exposanten terug op drie geslaagde events, waar tienduizenden testritten werden gemaakt."


160 presentaties en veel activiteiten

De lezingen waren populair; vaak waren er méér belangstellenden dan stoelen in de zaal. Wandelblogger Bregje Schipper bleek een echte publiekstrekker met haar relaas over de Camino Portugués. Tjerk Ridder kreeg de handen op elkaar met zijn theatervoorstelling Bonne Route! En Bert Sitters scoorde goed met ‘Fietsen in Frankrijk’, evenals Jessica de Korte, die onder meer het fietsen in Oostenrijk en Denemarken (Oostzeeroute) belichtte.


Bezoekers konden terecht op maar liefst vijf informatiemarkten, waar meer dan tweehonderd vrijwilligers belangeloos advies gaven over routes en uitrusting. En kinderen konden zich uitleven tijdens hun tocht langs de Hicle Family Route, met actviteiten als mountainbiken, ringsteken op de fiets en Fiets-je-Schilderij.


La Dolce Via is 'beste fietsroute 2020'

Op de eerste beursdag is La Dolce Via in de Franse Ardèche uitgeroepen tot Fietsroute van het Jaar 2020. De jury had in de laatste fase van de uitverkiezing de keuze uit vier genomineerden. Ook Sydkustleden (Zweden), EuroVelo 3 (België) en La Vallée du Loir à Vélo (Frankrijk) maakten nog kans op de eretitel. La Dolce Via is de opvolger van de N8 Oostzeeroute in Denemarken, de Fietsroute van het Jaar 2019.


Het traject (120 km) van La Dolce Via loopt over een netwerk van voormalige spoorwegen in de Franse Ardèche en kronkelt overwegend langs rivieren die zich een weg banen door het ruige, bergachtige landschap. Regelmatig passeer je diepe kloven, die overbrugd zijn door oude spoorviaducten.




Volgens de jury voldoet La Dolce Via aan alle kanten aan de criteria voor de Fietsroute van het Jaar. "Een schitterende route door een prachtig landschap met unieke vergezichten,” aldus de jury. "De route is praktisch geheel autovrij en de fietser geniet van de rust en de ruimte. Voorzieningen als bankjes en picknicktafels nodigen uit om even plaats te nemen.” Volgens jury-voorzitter Bert Sitters is er duidelijk met liefde voor het fietsen geïnvesteerd in de route. "De Dolce Via is een voorbeeld voor andere routes in ontwikkeling.”


De uitverkiezing van de Fietsroute van het Jaar is een initiatief van Hicle/Fiets en Wandelbeurs en heeft als doel de aanleg van kwalitatief goede fietsroutes te stimuleren in binnen- en buitenland. De jury bestond dit jaar uit Bert Sitters, Jessica de Korte en Luc Oteman.



Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, awards

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...