Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden heeft afscheid genomen als lector productiviteitsverbetering bij de Breda University of Applied Sciences. Bij zijn afscheid constateerde hij tevreden dat productiviteit in de branche inmiddels op de agenda staat. Verheijden is nog niet klaar bij Buas en heeft nu de opdracht om betere afstudeerscripties bij stagebedrijven te realiseren zodat die de bedrijfsvoering ook positief beïnvloeden.


Bij zijn afscheid kon Verheijden het niet laten om zijn visie op de branche te presenteren. Een visie waarin toeristische bedrijven zich moeten ontwikkelen van producent naar regisseur van belevingen. Die visie komt niet uit de lucht vallen en heeft alles te maken met de zes trends die hij signaleert:


Trend 1: Individualisering / Customised service

Trend 2: Tourism with a purpose

Trend 3: Internationalisering en differentiatie

Trend 4: Kosten groeien harder dan de productiviteit

Trend 5: Een kritische omgeving

Trend 6: De co-creative citizen


Consument is sterk veranderd

Verheijden ziet een veranderende structuur van het familieleven waar gezinnen met vader, moeder en twee kinderen al lang niet meer gemeengoed zijn. Verder heeft van alle 30-minners 60% een HBO of universitaire opleiding en die zijn in hun vrije tijd naar meer op zoek dan simpel vermaak. "Ze willen zichzelf ook ontwikkelen”, stelde Verheijden. "Dat heeft grote gevolgen voor het standaard aanbod aan activiteiten en vermaak dat nu wordt geboden. Deze zullen veel meer op maat gemaakt moeten worden.” Verder ziet hij in de Nederlandse toeristische sector steeds meer Europese toeristen. "Dat heeft tot gevolg dat we ons aanbod letterlijk en figuurlijk meer smaak moeten geven.” Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen we volgens Verheijden goed moeten nadenken over meer self-service. Een concept dat veel consumenten prettig vinden omdat er dan meer tijd is voor echt persoonlijke aandacht.


Bedrijven hebben daarnaast ook nog eens te maken met een kritische omgeving die in staat is om grote plannen zoals Brouwerseiland of de Efteling naar de prullenbak te verwijzen. "De recreatieboodschap is geen populaire meer”, constateerde Verheijden nuchter die ook zag dat bestuurders hun nek niet meer uit steken voor onze branche, waar geen kiezers te winnen zijn. Die kritische buren zijn voor het toeristisch bedrijfsleven nog eens een grote concurrent omdat zij via allerhande deelplatforms op een internationale schaal de krenten uit jouw pap weten te vissen.


Meer maatwerk en differentiatie

Samenvattend constateert Verheijden dat de sector veel meer maatproducten en diensten moet aanbieden. Deze moeten meer aansluiten op de doelstellingen van de consument die hoger in de piramide van Maslow zit. Door het diverse publiek met even diverse wensen is meer differentiatie geen keuze meer maar een vereiste. Daar moeten bedrijven met oplopende arbeidskosten slim mee omgaan.


De participatie-economie

Oplossingen zag Verheijden in de zogenaamde participatie-economie. Want een destinatie is een samengesteld product en je hoeft als aanbieder van bijvoorbeeld een verblijf niet alle producten en diensten zelf te produceren. Je kunt die kritische burger, die ook graag een centje bijverdient, als dienstverlener aan je bedrijf binden. Door bijvoorbeeld met jouw gasten op pad te gaan en vogels te gaan spotten, of een golfclinic, jogales of fotocursus te geven.


Het mes snijdt daarmee volgens Verheijden aan twee kanten: "Je betrekt burgers bij je customized service waardoor je dat gedifferentieerde product kunt aanbieden dat aansluit bij de individuele behoeftes van de nieuwe consument. Het draagvlak voor toerisme bij de burger wordt daardoor versterkt. Omdat je met ‘losse’ krachten werkt, verlaag je ook nog eens je kosten.” Toeristische bedrijven moeten zich daarmee ontwikkelen van producent naar regisseur.



Meer lezen over de visie van Han Verheijden?

Bestel dan zijn boek ' 40 cruciale management tips voor de leisure en 20 columns die trends en markten verhelderen'. Een must have voor iedereen die start in deze branche maar zeker ook als je er al jaren in werkt. De adviezen zijn perfect te gebruiken door ondernemers en beleidsmakers. "Ik hoop dat dit boek voor jou een bouwsteen mag zijn in je persoonlijke kennisontwikkeling.”

Bestel eenvoudig via:
www.nritmedia.nl/store/52/


Trefwoorden: trends, toerisme, ondernemen, bedrijven, organisatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    01/04/25
    Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
    Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
    01/04/25
    Week van de Duurzame Waterrecreatie
    In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
    01/04/25
    Tegenslagen voor culturele sector en
    "Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
    01/04/25
    Exclusief voor leden
    Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
    Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
    01/04/25
    Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
    Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
    01/04/25
    Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
    De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
    01/04/25
    Exclusief voor leden
    Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
    Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
    31/03/25
    Nederlandse reizigers ontdekken Korea
    Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

    ||| Agenda |||

    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    12/04/25
    12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
    Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...