Geplaatst op: 02-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden heeft afscheid genomen als lector productiviteitsverbetering bij de Breda University of Applied Sciences. Bij zijn afscheid constateerde hij tevreden dat productiviteit in de branche inmiddels op de agenda staat. Verheijden is nog niet klaar bij Buas en heeft nu de opdracht om betere afstudeerscripties bij stagebedrijven te realiseren zodat die de bedrijfsvoering ook positief beïnvloeden.


Bij zijn afscheid kon Verheijden het niet laten om zijn visie op de branche te presenteren. Een visie waarin toeristische bedrijven zich moeten ontwikkelen van producent naar regisseur van belevingen. Die visie komt niet uit de lucht vallen en heeft alles te maken met de zes trends die hij signaleert:


Trend 1: Individualisering / Customised service

Trend 2: Tourism with a purpose

Trend 3: Internationalisering en differentiatie

Trend 4: Kosten groeien harder dan de productiviteit

Trend 5: Een kritische omgeving

Trend 6: De co-creative citizen


Consument is sterk veranderd

Verheijden ziet een veranderende structuur van het familieleven waar gezinnen met vader, moeder en twee kinderen al lang niet meer gemeengoed zijn. Verder heeft van alle 30-minners 60% een HBO of universitaire opleiding en die zijn in hun vrije tijd naar meer op zoek dan simpel vermaak. "Ze willen zichzelf ook ontwikkelen”, stelde Verheijden. "Dat heeft grote gevolgen voor het standaard aanbod aan activiteiten en vermaak dat nu wordt geboden. Deze zullen veel meer op maat gemaakt moeten worden.” Verder ziet hij in de Nederlandse toeristische sector steeds meer Europese toeristen. "Dat heeft tot gevolg dat we ons aanbod letterlijk en figuurlijk meer smaak moeten geven.” Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen we volgens Verheijden goed moeten nadenken over meer self-service. Een concept dat veel consumenten prettig vinden omdat er dan meer tijd is voor echt persoonlijke aandacht.


Bedrijven hebben daarnaast ook nog eens te maken met een kritische omgeving die in staat is om grote plannen zoals Brouwerseiland of de Efteling naar de prullenbak te verwijzen. "De recreatieboodschap is geen populaire meer”, constateerde Verheijden nuchter die ook zag dat bestuurders hun nek niet meer uit steken voor onze branche, waar geen kiezers te winnen zijn. Die kritische buren zijn voor het toeristisch bedrijfsleven nog eens een grote concurrent omdat zij via allerhande deelplatforms op een internationale schaal de krenten uit jouw pap weten te vissen.


Meer maatwerk en differentiatie

Samenvattend constateert Verheijden dat de sector veel meer maatproducten en diensten moet aanbieden. Deze moeten meer aansluiten op de doelstellingen van de consument die hoger in de piramide van Maslow zit. Door het diverse publiek met even diverse wensen is meer differentiatie geen keuze meer maar een vereiste. Daar moeten bedrijven met oplopende arbeidskosten slim mee omgaan.


De participatie-economie

Oplossingen zag Verheijden in de zogenaamde participatie-economie. Want een destinatie is een samengesteld product en je hoeft als aanbieder van bijvoorbeeld een verblijf niet alle producten en diensten zelf te produceren. Je kunt die kritische burger, die ook graag een centje bijverdient, als dienstverlener aan je bedrijf binden. Door bijvoorbeeld met jouw gasten op pad te gaan en vogels te gaan spotten, of een golfclinic, jogales of fotocursus te geven.


Het mes snijdt daarmee volgens Verheijden aan twee kanten: "Je betrekt burgers bij je customized service waardoor je dat gedifferentieerde product kunt aanbieden dat aansluit bij de individuele behoeftes van de nieuwe consument. Het draagvlak voor toerisme bij de burger wordt daardoor versterkt. Omdat je met ‘losse’ krachten werkt, verlaag je ook nog eens je kosten.” Toeristische bedrijven moeten zich daarmee ontwikkelen van producent naar regisseur.



Meer lezen over de visie van Han Verheijden?

Bestel dan zijn boek ' 40 cruciale management tips voor de leisure en 20 columns die trends en markten verhelderen'. Een must have voor iedereen die start in deze branche maar zeker ook als je er al jaren in werkt. De adviezen zijn perfect te gebruiken door ondernemers en beleidsmakers. "Ik hoop dat dit boek voor jou een bouwsteen mag zijn in je persoonlijke kennisontwikkeling.”

Bestel eenvoudig via:
www.nritmedia.nl/store/52/


Trefwoorden: trends, toerisme, ondernemen, bedrijven, organisatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
    22/11/24
    Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
    Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
    22/11/24
    Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
    Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...