Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland

DMO Toerisme VAN werkt aan regionale balans in toerisme

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Uitzicht vanuit de Eusebiuskerk in Arnhem. Foto: Jurjen Drenth.
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder toenam in 2019. Met een ongekende sprong komt het aantal op 343.000 Duitse gasten die één of meer overnachtingen boekten (+25%).

Gelderland verwelkomde het afgelopen jaar 750.000 buitenlandse gasten, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2018. Daarmee groeit het internationale bezoek in de provincie harder dan het Nederlandse gemiddelde (+8%). Opvallend is de forse stijging van het aantal Duitse gasten. Deze nam met meer dan een kwart toe naar 343.000. Hierdoor is bijna 1 op 2 buitenlandse gasten in Gelderland tegenwoordig Duits.

Aantal overnachtingen inkomend toerisme +21%

Het aantal overnachtingen in Gelderland steeg in 2019 met 21 procent naar 2.163.000. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Mooie cijfers natuurlijk, vooral omdat toeristisch bezoek kan bijdragen aan de opgaven waar we in de regio voor staan.”

De meeste bezoekers overnachtten het afgelopen jaar in hotels, pensions en bed & breakfasts, waar over 2019 een lichte toename (2%) in het aantal overnachtingen te zien is. Bij bungalowparken was dit met maar liefst een kwart (814.000). Opvallend hoge groei was te zien in het aantal overnachtingen bij kampeerterreinen, deze verdubbelde zelfs met 53 procent naar 564.000!

Visie met regionale balans in toerisme

Herre Dijkema: "Toerisme is voor de regio Arnhem Nijmegen van groot economisch belang met 1,6 miljard euro aan bestedingen en ruim 26.000 banen, maar toerisme is meer dan economie alleen. Het is een belangrijk middel om onze regionale opgaven op het gebied van de economie, werkgelegenheid, leefbaarheid en duurzaamheid te beantwoorden. Zo draagt toeristisch bezoek bij aan de instandhouding van horeca en retail in kleine kernen, maar het zorgt bijvoorbeeld ook voor werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden."

"De afgelopen maanden hebben wij samen met een groot aantal mensen uit de regio Arnhem Nijmegen en (inter)nationale experts, gewerkt aan een toeristisch toekomstperspectief voor de regio Arnhem Nijmegen ‘Toerisme: bestemming in balans’. Naar verwachting zullen hier de komende tijd concrete stappen omtrent de regionale opgaven uit voortvloeien.”
Trefwoorden: toerisme, overnachtingen, visie, regio, regiomarketing

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...