Geplaatst op: 23-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis

Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis
Afbeelding van Jan den Ouden via Pixabay

Door de corornacrisis loopt de Nederlandse economie vanwege wegvallend inkomend toerisme minstens 4,6 miljard euro mis. Zet de crisis tot en met de zomer door dan loopt de schade op tot 9,6 miljard euro. Die conclusie trekt PleisureWorld NRIT uit de nieuwste cijfers van het CBS rond inkomend reisverkeer.


In het tweede kwartaal van 2019 hebben buitenlandse reizigers 4,6 miljard euro in ons land uitgegeven. Inkomsten die naar alle waarschijnlijkheid niet meer gerealiseerd gaan worden. Daar staat overigens wel tegenover dat Nederlanders ook niet op vakantie naar het buitenland kunnen en dat ‘bespaart’ dan weer 5,0 miljard euro aan geld dat Nederlanders anders in het buitenland uitgeven. Loopt de crisis tot in de zomer door dan praten we over 9,6 miljard euro aan gemiste inkomsten. Nederlanders geven in die twee kwartalen in het buitenland 12,6 miljard euro minder uit.


Het betreft hier gegevens uit de Reisverkeersbalans van het CBS waar zowel toeristisch als zakelijk verkeer wordt meegenomen. Verleggen we de focus alleen zogenaamd privéreisverkeer dan is de schade voor het Nederlands toerisme over het tweede en derde kwartaal 7,2 miljard aan gemiste inkomsten.


Buitenlandse reizigers geven ruim 17 miljard in Nederland uit

Kijken we terug over heel 2919 dan blijkt dat buitenlandse toeristen en zakelijke reizigers 17,3 miljard euro aan diensten en goederen tijdens verblijf in of bezoek aan Nederland hebben uitgegeven. Omgekeerd gaven Nederlandse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers in het buitenland circa 20,0 miljard euro uit aan diensten en goederen


Nederland verhandelt de meeste reisdiensten met landen binnen Europa en dit is ook het geval voor het reisverkeer. Bijna 88 procent van de bestedingen door buitenlandse reizigers in Nederland is voor rekening van reizigers uit Europa. Zelf besteden Nederlanders meer dan drie kwart van de reisbestedingen op een Europese bestemming.


Reisverkeer belangrijk voor Nederlandse dienstenhandel

In de totale internationale handel in diensten behoort het reisverkeer tot de vijf belangrijkste dienstensoorten in 2019. Het reisverkeer heeft een aandeel van meer dan 7 procent in de Nederlandse uitvoer van diensten naar het buitenland (17 miljard euro), en het reisverkeer maakt 9 procent uit van de Nederlandse invoer van diensten uit het buitenland (20 miljard euro).


Naast het reisverkeer zijn de belangrijkste andere dienstensoorten voor de Nederlandse export zakelijke diensten, intellectueel eigendom (royalty’s), vervoersdiensten en telecommunicatie- en computerdiensten. Deze vijf dienstensoorten zijn samen goed voor maar liefst 89,0 procent van de totale dienstenexport. Bij de Nederlandse import zijn dezelfde vijf dienstensoorten dominant en gaat het om een gezamenlijk aandeel van 88,9 procent.


Meeste bestedingen uit Europa

Verreweg de meeste reisbestedingen in 2019 kwamen van reizigers uit Duitsland en ook in de top tien van nationaliteiten die het meest besteedden, staan voornamelijk Europeanen. Uitzonderingen zijn de Verenigde Staten (plaats vijf) en China (plaats negen). De uitgaven aan diensten en goederen door de toeristen en zakelijke reizigers uit de top tien landen waren in 2019 goed voor 14,4 miljard euro.





Ieder jaar nemen de bestedingen van buitenlanders in Nederland toe: sinds 2014 zijn de uitgaven van buitenlanders in Nederland gegroeid met meer dan 56 procent.


Veel Nederlandse reisbestedingen naar Duitsland

Nederlanders geven al jaren steeds meer uit aan bestedingen in het buitenland, zowel privé als zakelijk. Uitgaven op bestemmingen verder van huis zijn sterker toegenomen dan uitgaven tijdens verblijf of bezoek in Europa. Duitsland is het land waar Nederlandse reizigers in 2019 het meeste geld uitgaven, net als in de voorgaande jaren. De top tien landen waar Nederlanders in 2019 geld uitgaven aan diensten en goederen tijdens hun verblijf of bezoek bevinden zich vrijwel allemaal in Europa. De enige uitzondering is de Verenigde Staten (plaats vijf).




Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/13/buitenlandse-reizigers-gaven-17-miljard-euro-uit-in-nederland-in-2019
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, zakelijk toerisme, economische betekenis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...