Hoe gaan de DMO’s in het land om met de coronacrisis?
Deel 2
De coronacrisis raakt onze sector ongelofelijk hard. Veel bedrijven moeten sluiten, boekingen blijven uit en het regent annuleringen. Ook DMO’s, normaal gesproken vooral druk met onder andere marketing en gastheerschap, moeten de bakens verzetten. Iedere DMO pakt dat anders aan. Zo blijkt uit een rondgang langs DMO’s in Zeeland, Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Groningen. Maar allemaal voelen ze de verantwoordelijkheid voor de sector en zien ze de urgentie om een coördinerende rol op te pakken. Nu, maar ook na de crisis als het toerisme weer aantrekt. Ze zien dan ook kansen voor binnenlands toerisme waar dan ook de focus op moet liggen.
Vandaag deel 2 van dit tweeluik waarin we de focus leggen op alle mooie initiatieven in de sector, de samenwerking tussen DMO's en wat er moet gebeuren na de coronacrisis. Deel 1 lees je hier.
Volop initiatieven in de sector
En ook in deze barre tijden telt ons land creatieve ondernemers die van de nood een deugd maken en hartverwarmende initiatieven nemen. Herre Dijkema van Toerisme VAN heeft veel respect voor ondernemers die snel kunnen schakelen. "We hebben dat soort ondernemerschap keihard nodig. Dat we de BV Nederland draaiende houden en niet bij de pakken neer gaan zitten. Restaurants die bijvoorbeeld hun bedrijfsvoering omzetten naar een afhaal- en bezorgservice. En hotel Groot Warnsborn van Lammert de Vries die zijn locatie ter beschikking stelt aan het ziekenhuis. Hartverwarmend.”
Heleen Huisjes (VisitBrabant) wordt in bourgondisch Brabant ondanks deze verschrikkelijke crisis toch ook heel blij van allerhande initiatieven zoals binnenkijkers bij musea, online festivals, een ranger-training op Youtube van Beekse Bergen of bedrijven die hun ruimte of medewerkers beschikbaar stellen voor zorgtaken en crisisteams.
"Zoveel mogelijk impact genereren met één groter initiatief waar iedereen bij kan aanhaken"
In Groningen zien ze overal van burgers en ondernemers mooie initiatieven ontstaan die ook support vragen van bedrijvenverenigingen, Marketing Groningen en regiomarketingorganisaties. Sandra Lambers van Marketing Groningen is blij met de vele initiatieven en Marketing Groningen wil deze initiatieven laten aanhaken op één groter initiatief dat is gericht op de ondernemers in de retail- en vrijetijdseconomie. "Daarmee willen we zoveel mogelijk impact genereren. We willen de krachten bundelen rondom het huidige warenhuisgroningen.nl en daar een Koop Lokaal Campagne voor opzetten. Warenhuisgroningen.nl is een prachtig online platform dat technisch al helemaal staat en zowel landelijk als lokaal wordt geroemd als middel voor de retail van de toekomst. Via dit platform worden de producten van de lokale ondernemers online aangeboden en indien gewenst kan dit binnen een dag op duurzame wijze thuis worden bezorgd in de stad Groningen. De bedoeling is dit ook uit te rollen naar de provincie. We willen ook kijken of we de initiatieven zoals bijvoorbeeld de bezorgmaaltijden van de horeca ondernemers hierop kunnen laten aanhaken. De Koop Lokaal Campagne mag niet te commercieel zijn natuurlijk en we willen vooral de Groningse trots en het karakter in deze campagne laten zien. Dat de Groningers niet bij de pakken neer gaan zitten en de krachten bundelen, en het zogenaamde kop d’r veur laten zien.” In de tussentijd is er op het platform van Marketing Groningen volop ruimte voor initiatieven en staan nu de thuisblijf tips bovenaan. "Die hebben we gelijk online gezet, makkelijk maar wel heel zinvol.”
Astrid Crum - Marketing Drenthe
Ook in Drenthe zien ze initiatieven van bedrijven die hun diensten op afstand aanbieden. Het Drents Museum kan je vragen stellen via #vraaghetdm en Wildlands heeft het Wildlands Backstage Journaal. "De horeca in Zwolle heeft net als elders in het land voedsel gedoneerd aan de voedselbank”, vertelt Evelyn Borgsteijn. "En er zijn al smoothies geserveerd aan de zorg door een restaurant en veel restaurants maken een drive-in of regelen afhaal- en bezorgmogelijkheden. Twente heeft ook mooie initiatieven verzameld en sommige bedrijven maken tegoedbonnen voor later.”
DMO’s samen in de strijd
Onder inspiratie van VVV Nederland is in 2017 het Kennisnetwerk Destinatie Nederland opgezet. Dat blijkt nu een grote verbindende factor te zijn tussen de leden. Heleen Huisjes weet het mooi te verwoorden en in het juiste perspectief te plaatsen: "Het is vreselijk wat er nu gebeurt met mensen die ziek worden of zelfs overlijden. Daarbij past ons alleen maar bescheidenheid. Aan de andere kant is het ook mooi om te zien hoe we elkaar in het landelijke DMO-netwerk weten te vinden.” En in dat netwerk kunnen DMO’s heel veel van elkaar leren. Sandra Lambers benoemt nogmaals het overkoepelende initiatief waar zoveel mogelijk retail- en vrijetijdsondernemers op kunnen aanhaken: "Er komt zoveel op je af, je kunt gewoonweg niet iedereen helpen. Alle losse initiatieven oppakken is niet werkbaar. Vandaar ons idee voor één overkoepelend initiatief waar zoveel mogelijk initiatieven op kunnen aanhaken.” Ook Lambers is lovend over de samenwerking tussen DMO’s: "Wat heel goed is dat we heel veel contact hebben met andere DMO’s. Het door het Kennisnetwerk Destinatie Nederland opgezette netwerk blijkt nu heel waardevol te zijn.”
"Zoek de samenwerking en vervul je rol als spin in het web"
Ook Anya Niewierra van Visit Zuid-Limburg heeft nog mooie tips voor collega’s: "Zoek de samenwerking op met de partijen in je regio, zoals de brancheorganisaties, overheden en ondernemers, en vervul de rol van spin in het web, want dat ben je overduidelijk in deze barre tijden. Dat merken wij ook aan alle telefoons, mails en oproepen die we krijgen. Het is heel belangrijk dat er op één plek alle toeristische initiatieven gestroomlijnd worden anders gaat veel energie verloren en regeer je als gebied te laat.”
In Drenthe spelen ze de onderzoekskaart die ze graag met collega’s delen. Astrid Crum van Marketing Drenthe: "Ons onderzoek onder ondernemers is in elke regio te gebruiken. Merk Fryslan en VisitBrabant hebben het al bij ons opgevraagd. Door overal hetzelfde onderzoek uit te voeren kunnen we misschien ook gaan benchmarken.” Ook in Zeeland staat het delen nu voorop. "Blijf informatie met elkaar delen” stelt Erik van den Dobbelsteen. "Het is in deze tijd zonde om zelf het wiel uit te vinden.”
Na de coronacrisis
Hoe donker de tunnel waar we nu als mensheid inzitten ook is, er is altijd licht aan het eind van de tunnel. Alle DMO’s vinden dat je dan klaar moet zijn voor zowel je netwerk als je gasten.
"Landelijke campagne voor binnenlands toerisme"
Brabant gaat vanzelfsprekend haar grote campagne ‘Brabant is Open’ uitstellen want Brabant is op dit moment even niet open. "Maar na de crisis kan ‘Brabant is Open’ juist een geuzentitel zijn”, vertelt Heleen Huisjes. "Daarom willen we nu alvast nadenken hoe we ‘Brabant is Open’ nog toegankelijker kunnen maken voor kleinere bedrijven.” Visit Zuid-Limburg wil samen met de collega’s van Koninklijke Horeca Nederland en Hiswa-Recron een plan ontwikkelen voor de wederopbouw van Zuid-Limburg. Anya Niewierra: "De acties in dit plan hebben tot doel om zo snel mogelijk vraagherstel te realiseren wanneer de beperkende maatregelen worden opgeheven en het gewone leven weer op gang komt.”
Anya Niewierra - Visit Zuid-Limburg
Anya houdt een vurig pleidooi voor een landelijke campagne voor binnenlands toerisme: "We gaan er bij het Rijk voor pleiten om een landelijke campagne op te zetten zoals jaren geleden ook gebeurde tijdens een periode van economische crisis. Die campagne heette destijds ‘Lekker weg in eigen land’. Die werkte écht. Ik denk dat landelijke NBTC marketingmiddelen na de crisis beter in Nederland ingezet kunnen worden dan in het buitenland. Nederland is een rijk land en is sneller uit dit economische dal gekropen dan andere bestemmingen waar NBTC normaliter op mikt.” Volgens Anya moeten we Nederlanders ervan overtuigen dat ze in eigen land een topvakantie kunnen beleven en zo hopen dat ze hun geld bij onze eigen ondernemers uitgeven. "Ik denk dat de marketing van Nederland in eigen land absolute topprioriteit moet krijgen en dat het Rijk de DMO’s daarin financieel moet faciliteren.”
MarketingOost heeft campagnes richting de bezoeker stopgezet. Samen met de sector worden qua branding scenario’s opgezet om de economische schade op dit moment zo goed mogelijk te beperken. Hoe spelen we nu het beste in door ondernemers en het gebied te ondersteunen en hoe doen we dat straks als de storm lijkt te gaan liggen om Overijssel opnieuw binnen Nederland en daarbuiten voor het voetlicht te brengen. Hier wordt achter de schermen natuurlijk ook al hard aan gewerkt.
"We gaan ons realiseren dat reizen heel bijzonder is"
Het zijn volgens Van den Dobbelsteen van VVV Zeeland vreemde tijden. "Dit zou wel eens, gelet op de ontwikkelingen in China, tot na de zomer kunnen gaan duren”, zegt hij. "Desastreus voor de sector want het betekent namelijk dat zij ook niet kunnen investeren in 2021... Een hersteloffensief voor het post-crisis tijdperk is zeer gewenst. Samen met de sector moet hierop ingezet worden. Landelijk, maar zeker ook regionaal.”
Erik van den Dobbelsteen - VVV Zeeland
Heleen Huisjes van VisitBrabant heeft tot slot nog wel een bredere notie: "Ik denk dat we ons door deze crisis gaan realiseren dat reizen heel bijzonder is en menselijk contact juist heel waardevol is. Ik denk dat we hier, ondanks de verschrikkelijke dingen die er nu gebeuren, sterker uitkomen. Een mooi voorbeeld is Eindhoven dat met grote saneringen bij Philips en DAF in een enorme economische dip kwam maar er veel sterker uitkwam.