Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

Hoe overleef je de coronacrisis? Transacties van recreatiebedrijven gaan door

R&T extra serie artikelen

Hoe overleef je de coronacrisis? Transacties van recreatiebedrijven gaan door
Klaas van Erp.
Wat moet je doen om deze coronatijd te overleven? Klaas van Erp van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij sluit nog steeds verkopen en voert overdrachten uit. Kopers van recreatief vastgoed blijven geïnteresseerd. "We hebben de afgelopen weken ook nog de nodige bezichtigingen gedaan”, meldt Van Erp. Dat is een van de redenen waarom hij een herwaardering verwacht van Nederland als vakantieland na de coronacrisis. Hij gaat ook in hoe je nu toch kunt blijven draaien.

"Iedereen lijkt wel een hertje dat stil in de koplampen staart, en dat is ook logisch. Maar we gaan ook gewoon door. Er lagen nog diverse koopovereenkomsten van voor de coronacrisis en die gaan gewoon door. Er is natuurlijk ook een categorie kopers die het voorzichtig aanpakken en transacties uitstellen. Het is echt een rare tijd.”

Is er uitstel van verkoop en aankoop?

"Er is een categorie kopers die over deze periode heen kijkt. Ondernemers zien kansen maar daarvoor is rust nodig. De ondernemers die ik spreek, verwachten dat het naar het einde van het jaar weer helemaal rustig is. Er zijn geïnteresseerden die al voor de crisis interesse toonden en nieuwe bedrijven nodig hebben. Zij zetten hun koopplannen door.”

"Dan zijn er ook diverse ondernemers die al wel een recreatiebedrijf gekocht hadden maar de overdracht uitstellen naar het najaar. Ook omdat veel ondernemers nu heel hard bezig zijn om hun bestaande bedrijf of bedrijven te laten draaien. Zij hebben even geen tijd voor andere zaken.”

Zijn bedrijven bang om failliet te gaan?

"Daar hoor ik bedrijven inderdaad over. Zeker nu de diverse Veiligheidsregio’s hebben besloten dat ook campings en vakantieparken dicht moeten. Bijzonder detail is dat de besluiten van de veiligheidsregio’s onderling van elkaar afwijken! Verder heeft de overheid steunmaatregelen beloofd, waarvan de strekking nog niet helemaal duidelijk is en die aan veranderingen onderhevig zijn. Het is daarnaast nog maar de vraag of dat dé oplossing is. Ik zie dat het om kleine financiële bijdrages gaat en om leningen. Volop wordt ingeschreven op de werktijdverkorting en de opvolger daarvan, maar iedereen zit te wachten op hoe dat in de praktijk uitvalt. Met name het tijdspad is belangrijk. Als je zonder omzet nog diverse maanden de kosten moet doorbetalen voordat je echt steun ontvangt... Ik ben daar niet gerust op. 

Klaas van Erp wijst op de grote verschillen in de sector en de verschillende besluiten van de Veiligheidsregio’s. Als je in een regio zit waar je je camping of vakantiepark mag openhouden, dan heb je als je veel jaarplaatsen hebt minder te vrezen. Veel van deze omzet is al gefactureerd en ontvangen. Als je een toeristische camping hebt met overwegend privé sanitair units, dan kunnen toeristische kampeerders gewoon komen. Op een toeristische camping met centrale sanitair gebouwen wordt dat onmogelijk. Een vakantiepark met verhuureenheden met eigen sanitair en keuken kan zonder probleem draaien. Let wel de centrale gebouwen zullen in alle gevallen gesloten moeten zijn en je moet van je Veiligheidsregio wel open mogen blijven.
Veel ondernemers zijn bezig met annuleringen van boekingen. Het is maar net hoe creatief een ondernemer met die situatie omgaat. Er is behoorlijk wat begrip bij de consument. De komst van de vouchers is heel slim. Dan kun je met gasten afspreken wanneer ze wel komen. Probeer zoveel mogelijk gasten/ boekingen te behouden door ze om te zetten naar een periode dat het wel weer kan.”


Anders denken over de crisis

Veel ondernemers pakken deze periode aan om zaken op te pakken die zijn blijven liggen. Denk daarbij aan verbouwingen en achterstallig onderhoud. "Herstel en onderhoud is altijd nodig in de recreatiesector. Het is goed om up-to-date te zijn, maar ik vraag me wel af hoe lang je kunt verbouwen”. Hij wijst daarbij naar sportscholen en wellnessbedrijven waar op dit moment "geen pepernoot binnenkomt” en de zorgen zo groot zijn dat een verbouwing er niet in zit.

Klaas van Erp komt met een aantal tips voor met name de verblijfsrecreatie.

A - Ga tijdig het gesprek aan met gasten om annuleringen te voorkomen, door bijvoorbeeld te kijken of je de vakantie kunt verschuiven naar een later tijdstip.

B - Maak een liquiditeitsprognose en verwerkt daarin de steunmaatregelen. Kijk naar de liquiditeit, de kosten en de overbruggingstijd. Houd daarbij de lijn open met je bank.

C - Ontvang als het kan je gasten maar houd de centrale faciliteiten dicht. Zorg er voor dat je alle regels naleeft, want anders bestaat de kans dat de Veiligheidsregio alsnog je bedrijf sluit. 

Verwacht je dat mensen ná de coronacrisis weer volop er op uitgaan?

"Dat verwacht ik zeker wel. Mijn verwachting is dat mensen deze periode willen inhalen en dat biedt extra kansen voor de sector. Heel veel mensen gaan het recreëren in Nederland herontdekken. 
Ik maak me echter wel zorgen dat de recreatiesector niet zonder kleerscheuren door deze tijd gaat komen. Hoe langer het gaat duren, hoe groter de problemen worden. Hoe beter we ons nu aan de regels houden, zoals afstand houden en samenkomsten annuleren, hoe eerder we weer aan de slag kunnen.”
Trefwoorden: recreatie, vastgoed, crisis, veiligheidsregio, omzet

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...