Geplaatst op: 14-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat staat er economisch gezien op het spel in horeca en verblijfsrecreatie?

Wat staat er economisch gezien op het spel in horeca en verblijfsrecreatie?
Afbeelding van Csaba Nagy via Pixabay

De corona crisis treft horeca en verblijfsrecreatie ongemeen hard. Dat laten we op ons Kennisplatform zien in verhalen van ondernemers. Maar wat betekent het vrijwel geheel sluiten van deze sector voor werknemers, de bedrijven en de Nederlandse economie? Het CBS heeft alle relevante cijfers op een rijtje gezet.


Hoeveel bedrijven zijn er in horeca en verblijfsrecreatie?

In het eerste kwartaal 2020 waren er binnen de horeca (inclusief verblijfsrecreatie) 61.775 bedrijven. Dat waren vrijwel allemaal (99,9%) mkb-bedrijven met maximaal 250 werkzame personen. Bijna de helft daarvan (22.435 bedrijven) waren bedrijven met 1 werkzaam persoon. 52.025 bedrijven telden tot 50 werkzame personen. Van alle horecabedrijven was 85% actief als eet- en drinkgelegenheid, 15% als logiesverstrekker.


Waar zijn horecabedrijven gevestigd?

In 2020 waren er in totaal 68.655 horecavestigingen in Nederland. Het grootste aantal vestigingen was in Noord-Holland (15.435 vestigingen) en Zuid-Holland (12.685 vestigingen). Het grootste aantal vestigingen van logiesverstrekkers vinden we in Noord-Holland (2.260 vestigingen) en Gelderland (1.420 vestigingen).


Wat is de netto omzet van de bedrijven?

In 2017 bedroeg de netto omzet van de horeca in Nederland 26.213 miljoen euro. In de provincie Noord-Holland werd de hoogste netto omzet gehaald met 7.479 miljoen euro, gevolgd door Zuid-Holland met 4 .59 miljoen euro en Noord-Brabant met 3.373 miljoen euro. De netto omzet van de logiesverstrekking in Nederland bedroeg in 2017 7.573 miljoen euro. De netto omzet was het hoogst in de provincie Noord-Holland met 2.493 miljoen euro, Zuid-Holland met 1.034 miljoen euro en Gelderland met 836 miljoen euro.


Wat is de bruto toegevoegde waarde van de bedrijven?

De bruto toegevoegde waarde voor de horeca bedroeg in 2018 in totaal bijna 15 miljard euro. Daarvan waren de eet- en drinkgelegenheden verantwoordelijk voor het grootste gedeelte (10.544 miljoen euro). De logiesverstrekkingen hadden een toegevoegde waarde van 4.314 miljoen euro.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2020/15/feiten-en-cijfers-over-de-horeca
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, vestigingen, economische betekenis

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...