Geplaatst op: 14-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Karin Veldhuizen Watersportcamping Heeg: We gaan voor het allerbeste jaar ooit

Karin Veldhuizen Watersportcamping Heeg: We gaan voor het allerbeste jaar ooit

Ondernemers in onze sector maken ongekende tijden door. Veel bedrijven zijn gesloten of minimaal open. De gasten blijven weg en het regent annuleringen. In een serie artikelen spreken we met ondernemers die in deze moeilijke tijden er het beste van proberen te maken. Vandaag Karin Veldhuizen van de Friese Watersportcamping Heeg.


Karin vertelt dat de camping bijna helemaal is gesloten: "Van de 200 eenheden die we hebben zijn er 11 open, dat zijn de verhuurchalets en een paar seizoengasten die aan de voorwaarden van de Veiligheidsregio voldoen. Voor de rest zijn we helemaal dicht. Dat is dus heel raar.” Karin is blij dat ze niet zelf deze beslissing heeft moeten nemen: "Ik ben blij dat ik niet de burgemeester was die dat moest bepalen want er zijn in deze alleen maar verliezers. Natuurlijk heeft deze crisis grote impact op ons en onze gasten maar je kunt nooit geld boven gezondheid prefereren. Als ik zelf de beslissing had moeten nemen, hoop ik dat ik net zo slim was geweest om het precies zo te doen.”


"Verpest het niet voor elkaar, ik sta hier en jij blijft daar!"


Voor Karin is het grootste risico dat iemand op de camping corona oploopt. "Dat moet je aan alle kanten voorkomen. Op de receptie hebben we bijvoorbeeld een coronascherm om de receptiemedewerkers te beschermen. In het voortuintje hebben we een bord met de tekst: Verpest het niet voor elkaar, ik sta hier en jij blijft daar! Om met een grapje duidelijk te maken dat je afstand moet houden tot elkaar. We hebben ook een kastje gemaakt ‘In case of coronacrises’ met een mondkapje en handgel erin.” Want ze houden in Heeg wel van dingen met een knipoogje maar willen wel laten zien dat het belangrijk is. 




"Voorkomen die hier iemand een besmetting op kan lopen"


Verder hebben ze op Watersportcamping Heeg de verhuurchalets extra goed schoongemaakt en zijn voor de gasten desinfecterende doekjes weggelegd. "Het zijn allemaal kleine dingetjes die je doet om te voorkomen die hier iemand een besmetting op kan lopen.” Haar zorgen voor het welzijn van de gasten komt voort uit de belofte van Karin aan haar gasten: "Onze belofte is dat iemand met meer energie naar huis gaat dan hij of zij is gekomen. Maar als je hier corona oploopt ga je zeker niet met meer energie weg.”


Het bedrijf op minimale capaciteit openhouden, doet Karin niet voor het rendement: "Open blijven valt op de korte termijn niet uit te leggen. Want op dit moment is openblijven duurder dan sluiten. Maar mensen waarderen het wel dat je alles doet wat redelijkerwijs nog te doen valt. Dat betaalt zich hopelijk op de lange termijn terug.”





"We gaan voor het allerbeste jaar ooit" 


Toch wil Karin niet alleen maar lopen doemdenken en heeft ze voor haar bedrijf drie scenario’s ontwikkeld: "Of het wordt ons allerbeste jaar ooit, het kan met een sisser aflopen of het wordt een dramajaar.” Het kan in de visie van Karin nog steeds alle kanten op. "Je moet met al die drie scenario’s rekening houden.” Dat beste jaar ooit kan volgens Karin nog steeds omdat heel veel mensen hun vakantieplannen hebben uitgesteld: "Daarnaast denk ik dat Nederlanders dit jaar niet te ver weg willen en graag op vakantie in Nederland gaan. Dan wordt het ons allerbeste jaar ooit.” En plannen voor een mooie zomer worden nu al voorzichtig gesmeed. Zo kijkt Karin of ze met partijen een mini Culturele Hoofdstad kan organiseren om de gasten te laten zien dat ze meer dan welkom zijn.


Maar als de camping in de zomer niet open kan, wordt het ook voor Watersportcamping Heeg heel spannend. Karin: "Dat zie je nu al aan de boekingen, vanaf 1 maart hebben in totaal drie boekingen gehad. We lopen nu al meer dan 50 duizend euro achter op vorig jaar. Dat gaat heel hard. Daar komt nog eens bij dat de winstmarges in de recreatiesector heel anders zijn dan in bijvoorbeeld de mode. Dat gaan we zonder allerlei maatregelen niet zomaar overleven.”


"Uiteindelijk is door zo’n crisis alles kapot te krijgen"


Positief is het goede contact met de accountmanager van de bank en de zeer goed uitgepakte vitaliteitsscan voor het bedrijf van de provincie Friesland. "Maar uiteindelijk is door zo’n crisis alles kapot te krijgen, ook zo’n vitaal bedrijf”, vertelt Karin die ook in deze sombere tijden nog lichtpuntjes ontdekt: "Als je ziet hoe snel de luchtkwaliteit opknapt omdat wij ons in drie weken tijd radicaal anders zijn gaan gedragen. Dat vind ik dat erg hoopvol. Ik zie ook dat mensen veel liever voor elkaar zijn gaan worden. Ik ben zelf ook attenter geworden. Zo heb ik een tante -die ik normaal alleen met kerstmis een kaartje stuur- deze week ook een kaartje gestuurd. Of neem de seizoengasten; die heb ik allemaal persoonlijk gebeld om te vertellen dat ze niet of wel mochten komen. Het is mooi dat we in deze tijden meer naar elkaar gaan omzien.”


"Het is de vraag of we van hotspot naar hotspot moeten rennen"


Karin hoopt ook dat we ook lessen uit deze crisis trekken. "Ik hoop dat we beter gaan samenleven met de natuur. En dat we de systeemfouten in onze maatschappij aanpakken. We leven hier met veel te veel dieren en mensen op elkaar. Het is nu de corona maar het had ook met de Q-koorts of de vogelgriep helemaal fout kunnen gaan.” We hebben volgens Karin een crisis nodig om te laten zien wat echt belangrijk is, wat onzin is en er niet toe doet. Ook ons reisgedrag mag wel eens tegen het licht worden gehouden: "Ik zeg niet dat ik tegen reizen ben, want ik ben er ook dol op, maar het is de vraag of we van hotspot naar hotspot moeten rennen. Dat is niet per se nodig om mooie magische momenten mee te maken, die kunnen we ook hier om de hoek beleven.”


Toch staat Karin op de camping met het team in de harde werkelijkheid. Een team dat ze ook in deze tijd bij elkaar moet houden: "Tot nu toe heb ik alle medewerkers in dienst gehouden want wij gaan voor het beste jaar ever. Die vinden het allemaal heel spannend en zijn ook onzeker. Dan moet ik laten zien ‘ja het kan ook verkeerd gaan’ maar het kan ook ‘een fantastisch jaar’ worden.” Ondanks die grote verantwoordelijkheid ligt Karin niet wakker van de zorgen: "Iets waar je helemaal geen invloed op hebt, moet je proberen te laten gaan, want dat heeft helemaal geen zin. Dat zijn alleen maar energielekken. Probeer te denken en te handelen naar je scenario’s en dans met de waan van de dag”


"Val met blije gedachten in slaap"


Aan collega-ondernemers wil Karin meegeven dat je ook mentaal en fysiek sterk moet blijven: "Het is nu echt topsport en we zijn een marathon aan het lopen. Zorg dus dat je in goede conditie blijft door goed te eten en voldoende nachtrust te nemen. En val met blije gedachten in slaap.”



Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, campings, kampeerterreinen, buitensport, crisis

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...