Enorme dip in vakantieplannen
Afbeelding van Kobus van Leer via Pixabay
Van alle Nederlanders met vakantieplannen heeft 53% al een vakantie geboekt. Van deze vakanties kan 20% doorgang vinden, 40% niet en van 40% is dat nog onzeker. Van de Nederlanders die al een vakantie hebben geboekt, heeft 23% de bestemming gewijzigd en 21% is van plan dit te doen. 34% houdt vast aan de geplande bestemming.
Korter op vakantie
Twee weken is voor 36% van de respondenten normaal gesproken de gewenste lengte van een zomervakantie. Ook 1 week is met 26% een populaire vakantieduur. Van de respondenten wil 35% korter op vakantie gaan.
Zorgen om besmettingsgevaar
Een ruime meerderheid (62%) maakt zich geen financiële zorgen over de vakantie. Ook het besmettingsgevaar is voor een meerderheid van de Nederlanders (52%) geen reden om niet op vakantie te gaan. Bij de niet-vakantiegangers is dat groter (65%). Overigens laten veel Nederlanders (83%) hun vakantieplannen nog afhangen van het besmettingsgevaar op het moment dat ze op vakantie gaan.
Veel meer belangstelling voor Nederland vakantieland
Voor de coronacrisis was 70% van de Nederlanders van plan deze zomer op vakantie te gaan. Van hen ging 75% naar het buitenland en 21% naar het binnenland. Vanwege de coronacrisis zien we een forse verschuiving naar het binnenland (51%) dat ten koste gaat van het buitenland (40%).
Bij de binnenlandse vakantiegangers zijn Limburg (15%), Gelderland (15%), Overijssel (12%) en Drenthe (11%) in trek. Opvallend is de toegenomen belangstelling voor Groningen en Friesland waar veel ruimte is en het virus nauwelijks heeft toegeslagen. Opmerkelijk is de verminderde belangstelling voor Zeeland. Waarschijnlijk speelt het sluiten van hotels, campings en vakantieparken in het begin van de cirsis een rol.
Bestemming Nederland | ||
Voor de crisis | In de crisis | |
Groningen | 1% | 5% |
Friesland | 4% | 8% |
Drenthe | 13% | 11% |
Overijssel | 10% | 12% |
Gelderland | 14% | 15% |
Flevoland | 3% | 2% |
Utrecht | 2% | 0% |
Noord-Holland | 5% | 8% |
Zuid-Holland | 9% | 4% |
Zeeland | 13% | 7% |
Noord-Brabant | 3% | 7% |
Limburg | 18% | 15% |
In het buitenland zijn nu de populairste bestemmingen Duitsland (16%), Italië (11%) en Spanje (11%). Opvallend is verminderde populariteit van zowel Frankrijk als Spanje. Opmerkelijk is de stabiele belangstelling voor Italië als vakantiebestemming. Duitsland en België kunnen in 2020 op meer Nederlandse vakantieganger rekenen.
Bestemming buitenland | ||
Voor de crisis | In de crisis | |
Belgie | 2% | 7% |
Denemarken | 1% | 3% |
Duitsland | 10% | 16% |
Finland | 0% | 1% |
Frankrijk | 12% | 7% |
Griekenland | 7% | 10% |
Italie | 12% | 11% |
Kroatie | 1% | 0% |
Noorwegen | 2% | 4% |
Oostenrijk | 4% | 5% |
Portugal | 2% | 5% |
Spanje | 18% | 11% |
Turkije | 4% | 3% |
Verenigd Koninkrijk | 2% | 2% |
Zweden | 1% | 1% |
Anders | 16% | 13% |
Weet nog niet | 5% | 2% |
Auto en bungalow veruit populairst
De auto is met 63% het meest populaire vervoermiddel. Het vliegtuig heeft met 22% duidelijk aan populariteit ingeboet. Qua type accommodatie is het vakantiehuisje met 32% favoriet, gevolgd door het hotel (23%) en de camping (20%). Ten opzichte van een normaal vakantiejaar is vooral de afgenomen populariteit van het hotel (van 32% naar 23%) opvallend. Het potentiele besmettingsgevaar is voor veel Nederlanders reden om een andere accommodatie te kiezen.
Vakantieaccommodaties | ||
Voor de crisis | In de crisis | |
Hotel | 32% | 23% |
Bungalow | 30% | 32% |
Camping | 21% | 20% |
Appartement | 9% | 11% |
B&B | 2% | 3% |
Cruise | 1% | 1% |
Om dat besmettingsgevaar te verminderen neemt 35% van de Nederlanders extra zeep of desinfecterende gel mee, maakt 25% geen excursies naar plekken waar veel mensen samenkomen, neemt 24% mondkapjes mee en 19% kiest ervoor om zoveel mogelijk op en rond de accommodatie te vertoeven.
Topics:Horeca, Vakanties, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakantie, buitenlandse vakantie, bestemmingen, vervoermiddel, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen