Geplaatst op: 25-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Enorme dip in vakantieplannen

Enorme dip in vakantieplannen
Afbeelding van Kobus van Leer via Pixabay
Maar 36% van alle Nederlanders is op dit moment definitief van plan dit jaar met zomervakantie te gaan. Voor de coronacrisis was dat 70%. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ in opdracht van het consumentenprogramma Kassa onder ruim 500 Nederlanders. Opvallend is dat 42% nu al zegt niet op zomervakantie te gaan, 22% weet het nog niet. Als alle twijfelaars wel op zomervakantie gaat daalt de zomervakantiedeelname dit jaar van 70% naar 58%. Ook in bestemmingen en accommodatietype zien we flinke verschuivingen.

Van alle Nederlanders met vakantieplannen heeft 53% al een vakantie geboekt. Van deze vakanties kan 20% doorgang vinden, 40% niet en van 40% is dat nog onzeker. Van de Nederlanders die al een vakantie hebben geboekt, heeft 23% de bestemming gewijzigd en 21% is van plan dit te doen. 34% houdt vast aan de geplande bestemming. 

Korter op vakantie

Twee weken is voor 36% van de respondenten normaal gesproken de gewenste lengte van een zomervakantie. Ook 1 week is met 26% een populaire vakantieduur. Van de respondenten wil 35% korter op vakantie gaan. 

Zorgen om besmettingsgevaar

Een ruime meerderheid (62%) maakt zich geen financiële zorgen over de vakantie. Ook het besmettingsgevaar is voor een meerderheid van de Nederlanders (52%) geen reden om niet op vakantie te gaan. Bij de niet-vakantiegangers is dat groter (65%). Overigens laten veel Nederlanders (83%) hun vakantieplannen nog afhangen van het besmettingsgevaar op het moment dat ze op vakantie gaan. 

Veel meer belangstelling voor Nederland vakantieland

Voor de coronacrisis was 70% van de Nederlanders van plan deze zomer op vakantie te gaan. Van hen ging 75% naar het buitenland en 21% naar het binnenland. Vanwege de coronacrisis zien we een forse verschuiving naar het binnenland (51%) dat ten koste gaat van het buitenland (40%). 

Bij de binnenlandse vakantiegangers zijn Limburg (15%), Gelderland (15%), Overijssel (12%) en Drenthe (11%) in trek.  Opvallend is de toegenomen belangstelling voor Groningen en Friesland waar veel ruimte is en het virus nauwelijks heeft toegeslagen. Opmerkelijk is de verminderde belangstelling voor Zeeland. Waarschijnlijk speelt het sluiten van hotels, campings en vakantieparken in het begin van de cirsis een rol.

Bestemming Nederland
Voor de crisisIn de crisis
Groningen1%5%
Friesland4%8%
Drenthe13%11%
Overijssel10%12%
Gelderland14%15%
Flevoland3%2%
Utrecht2%0%
Noord-Holland5%8%
Zuid-Holland9%4%
Zeeland13%7%
Noord-Brabant3%7%
Limburg18%15%

In het buitenland zijn nu de populairste bestemmingen Duitsland (16%), Italië (11%) en Spanje (11%). Opvallend is verminderde populariteit van zowel Frankrijk als Spanje. Opmerkelijk is de stabiele belangstelling voor Italië als vakantiebestemming. Duitsland en België kunnen in 2020 op meer Nederlandse vakantieganger rekenen. 

Bestemming buitenland
Voor de crisisIn de crisis
Belgie2%7%
Denemarken1%3%
Duitsland10%16%
Finland0%1%
Frankrijk12%7%
Griekenland7%10%
Italie12%11%
Kroatie1%0%
Noorwegen2%4%
Oostenrijk4%5%
Portugal2%5%
Spanje18%11%
Turkije4%3%
Verenigd Koninkrijk2%2%
Zweden1%1%
Anders16%13%
Weet nog niet5%2%

Auto en bungalow veruit populairst
De auto is met 63% het meest populaire vervoermiddel. Het vliegtuig heeft met 22% duidelijk aan populariteit ingeboet. Qua type accommodatie is het vakantiehuisje met 32% favoriet, gevolgd door het hotel (23%) en de camping (20%). Ten opzichte van een normaal vakantiejaar is vooral de afgenomen populariteit van het hotel (van 32% naar 23%) opvallend. Het potentiele besmettingsgevaar is voor veel Nederlanders reden om een andere accommodatie te kiezen. 

Vakantieaccommodaties
Voor de crisisIn de crisis
Hotel32%23%
Bungalow30%32%
Camping21%20%
Appartement9%11%
B&B2%3%
Cruise1%1%

Om dat besmettingsgevaar te verminderen neemt 35% van de Nederlanders extra zeep of desinfecterende gel mee, maakt 25% geen excursies naar plekken waar veel mensen samenkomen, neemt 24% mondkapjes mee en 19% kiest ervoor om zoveel mogelijk op en rond de accommodatie te vertoeven. 
Link: https://itsbqkavo9p.b-cdn.net/db3bd63f-e9b6-45cb-b867-bd03d0aec21b.pdf
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakantie, buitenlandse vakantie, bestemmingen, vervoermiddel, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...