Geplaatst op: 25-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Enorme dip in vakantieplannen

Enorme dip in vakantieplannen
Afbeelding van Kobus van Leer via Pixabay
Maar 36% van alle Nederlanders is op dit moment definitief van plan dit jaar met zomervakantie te gaan. Voor de coronacrisis was dat 70%. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ in opdracht van het consumentenprogramma Kassa onder ruim 500 Nederlanders. Opvallend is dat 42% nu al zegt niet op zomervakantie te gaan, 22% weet het nog niet. Als alle twijfelaars wel op zomervakantie gaat daalt de zomervakantiedeelname dit jaar van 70% naar 58%. Ook in bestemmingen en accommodatietype zien we flinke verschuivingen.

Van alle Nederlanders met vakantieplannen heeft 53% al een vakantie geboekt. Van deze vakanties kan 20% doorgang vinden, 40% niet en van 40% is dat nog onzeker. Van de Nederlanders die al een vakantie hebben geboekt, heeft 23% de bestemming gewijzigd en 21% is van plan dit te doen. 34% houdt vast aan de geplande bestemming. 

Korter op vakantie

Twee weken is voor 36% van de respondenten normaal gesproken de gewenste lengte van een zomervakantie. Ook 1 week is met 26% een populaire vakantieduur. Van de respondenten wil 35% korter op vakantie gaan. 

Zorgen om besmettingsgevaar

Een ruime meerderheid (62%) maakt zich geen financiële zorgen over de vakantie. Ook het besmettingsgevaar is voor een meerderheid van de Nederlanders (52%) geen reden om niet op vakantie te gaan. Bij de niet-vakantiegangers is dat groter (65%). Overigens laten veel Nederlanders (83%) hun vakantieplannen nog afhangen van het besmettingsgevaar op het moment dat ze op vakantie gaan. 

Veel meer belangstelling voor Nederland vakantieland

Voor de coronacrisis was 70% van de Nederlanders van plan deze zomer op vakantie te gaan. Van hen ging 75% naar het buitenland en 21% naar het binnenland. Vanwege de coronacrisis zien we een forse verschuiving naar het binnenland (51%) dat ten koste gaat van het buitenland (40%). 

Bij de binnenlandse vakantiegangers zijn Limburg (15%), Gelderland (15%), Overijssel (12%) en Drenthe (11%) in trek.  Opvallend is de toegenomen belangstelling voor Groningen en Friesland waar veel ruimte is en het virus nauwelijks heeft toegeslagen. Opmerkelijk is de verminderde belangstelling voor Zeeland. Waarschijnlijk speelt het sluiten van hotels, campings en vakantieparken in het begin van de cirsis een rol.

Bestemming Nederland
Voor de crisisIn de crisis
Groningen1%5%
Friesland4%8%
Drenthe13%11%
Overijssel10%12%
Gelderland14%15%
Flevoland3%2%
Utrecht2%0%
Noord-Holland5%8%
Zuid-Holland9%4%
Zeeland13%7%
Noord-Brabant3%7%
Limburg18%15%

In het buitenland zijn nu de populairste bestemmingen Duitsland (16%), Italië (11%) en Spanje (11%). Opvallend is verminderde populariteit van zowel Frankrijk als Spanje. Opmerkelijk is de stabiele belangstelling voor Italië als vakantiebestemming. Duitsland en België kunnen in 2020 op meer Nederlandse vakantieganger rekenen. 

Bestemming buitenland
Voor de crisisIn de crisis
Belgie2%7%
Denemarken1%3%
Duitsland10%16%
Finland0%1%
Frankrijk12%7%
Griekenland7%10%
Italie12%11%
Kroatie1%0%
Noorwegen2%4%
Oostenrijk4%5%
Portugal2%5%
Spanje18%11%
Turkije4%3%
Verenigd Koninkrijk2%2%
Zweden1%1%
Anders16%13%
Weet nog niet5%2%

Auto en bungalow veruit populairst
De auto is met 63% het meest populaire vervoermiddel. Het vliegtuig heeft met 22% duidelijk aan populariteit ingeboet. Qua type accommodatie is het vakantiehuisje met 32% favoriet, gevolgd door het hotel (23%) en de camping (20%). Ten opzichte van een normaal vakantiejaar is vooral de afgenomen populariteit van het hotel (van 32% naar 23%) opvallend. Het potentiele besmettingsgevaar is voor veel Nederlanders reden om een andere accommodatie te kiezen. 

Vakantieaccommodaties
Voor de crisisIn de crisis
Hotel32%23%
Bungalow30%32%
Camping21%20%
Appartement9%11%
B&B2%3%
Cruise1%1%

Om dat besmettingsgevaar te verminderen neemt 35% van de Nederlanders extra zeep of desinfecterende gel mee, maakt 25% geen excursies naar plekken waar veel mensen samenkomen, neemt 24% mondkapjes mee en 19% kiest ervoor om zoveel mogelijk op en rond de accommodatie te vertoeven. 
Link: https://itsbqkavo9p.b-cdn.net/db3bd63f-e9b6-45cb-b867-bd03d0aec21b.pdf
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakantie, buitenlandse vakantie, bestemmingen, vervoermiddel, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.