Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig
Bas Vollebregt. Horeca open MAAR voorzichtig blijven. Foto: Gemeente Delft.
Bas Vollebregt (wethouder economie en daarin onder meer toerisme en stadsmarketing van Delft) is blij dat de horeca weer open kan. Delft is zo een oud-Hollandse stad waar veel toeristen op af komen. Met de horeca die weer kan draaien wordt dat bezoek veel prettiger dan alleen maar naar oude gevels kijken. Toch is de wethouder uiterst voorzichtig en hij realiseert de kwetsbaarheid van de toeristische drukte. Vollebregt gaat in op de beperkte ruimte, kleine hulpmaatregelen voor horecaondernemers en dat iedereen een bijdrage kan leveren aan herstel.

Binnenstad met beperkte ruimte

Bas Vollebregt: "De anderhalvemetersamenleving vormgeven is een ingewikkelde puzzel. Vooral in de binnenstad, want daar is de ruimte beperkt. En die beperkte ruimte moeten we ook nog eens delen met meer mensen dan in andere wijken – met bezoekers, met fietsers, met bewoners, met ondernemers. De puzzel van die anderhalvemetersamenleving is een puzzel die ook nog eens continu in beweging zal zijn, te beginnen in de binnenstad. Maar die puzzel moet voor de héle stad worden gelegd, samen mét de stad. Met ondernemers en bewoners die het zelf ook al lastig hebben en toch bereid waren om daarover mee te denken. Daar ben ik ze heel erg dankbaar voor. In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie over deze puzzel.”

Geen precario

"Waar het kan, waar het véilig kan, gaan we de horecaondernemers meer ruimte bieden. Zij zijn enorm hard getroffen door de coronamaatregelen. Ze hadden, net als cultuurinstellingen, vrijwel nul ruimte om te ondernemen, om voor Delftse werkgelegenheid te zorgen. We willen ze nu de ruimte bieden om te kunnen ondernemen, door ze de mogelijkheid te geven hun terrassen uit te breiden. En we stellen de raad voor dit jaar gaan precariobelasting te heffen – zodat ondernemers dit jaar niets hoeven te betalen voor hun terrasruimte. Ook stellen we voor dit jaar geen reclamebelasting te heffen. Ik realiseer me heel goed dat dit twee druppels op een gloeiende plaat zijn en dat voor directe ondersteuning vooral de rijksmaatregelen essentieel zijn.”

Invloed bezoek horeca op winkels

"Bijkomend voordeel van een verantwoorde verruiming van de terrassen: stap voor stap verantwoord meer mensen in de stad. Dat is in deze overgangsfase ook goed voor de winkels, onze winkeliers – op weg naar het herstel van onze economie. En in de herstelfase speelt de horeca een belangrijke rol. Want, zoals iemand mij laatst zei: ‘Jullie prachtige historische binnenstad is een bezoek meer dan waard, maar het is nog mooier met wat te eten en te drinken erbij.’ We hebben de horeca dus nodig als we meer (Nederlandse) bezoekers willen trekken. En verantwoord meer bezoekers naar Delft halen is één van onze twee pijlers om straks de economie te laten herstellen, naast werk maken van en banen scheppen met kennis en technologie.”

Slimme antwoorden

"We zitten in een overgangsfase en zijn nu al volop bezig om straks een vliegende start te kunnen maken met de herstelfase – zoals gezegd: bezoekers veilig welkom kunnen heten en ruimte blijven bieden aan innovatief Delft om slimme antwoorden te ontwerpen voor maatschappelijke vraagstukken. Deze herstelfase zijn we nu aan het voorbereiden, en we nodigen iedereen uit daar een bijdrage aan te leveren. En daar heb ik veel vertrouwen in, nu ik zie hoe bewoners en ondernemers zich hebben ingezet om mee te denken, ondanks dat ze het zelf heel lastig hebben.”

Kwetsbaarheid in kapitalen

"Ik sluit af met een maar in kapitalen: ja, we krijgen meer ruimte om te werken aan herstel, MAAR: het blijft het van groot belang dat we allemaal afstand blijven houden en drukte vermijden. Door dit in acht te nemen, kunnen we allemaal een bijdrage leveren aan het herstel. Het is aan ons allen om dit te laten slagen.”

De citaten van Bas Vollebregt zijn met toestemming overgenomen uit de nieuwsbrief N@twerk Delft.

Trefwoorden: horeca, herstart, citymarketing, corona, erfgoed, historische binnenstad

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...