Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig
Bas Vollebregt. Horeca open MAAR voorzichtig blijven. Foto: Gemeente Delft.
Bas Vollebregt (wethouder economie en daarin onder meer toerisme en stadsmarketing van Delft) is blij dat de horeca weer open kan. Delft is zo een oud-Hollandse stad waar veel toeristen op af komen. Met de horeca die weer kan draaien wordt dat bezoek veel prettiger dan alleen maar naar oude gevels kijken. Toch is de wethouder uiterst voorzichtig en hij realiseert de kwetsbaarheid van de toeristische drukte. Vollebregt gaat in op de beperkte ruimte, kleine hulpmaatregelen voor horecaondernemers en dat iedereen een bijdrage kan leveren aan herstel.

Binnenstad met beperkte ruimte

Bas Vollebregt: "De anderhalvemetersamenleving vormgeven is een ingewikkelde puzzel. Vooral in de binnenstad, want daar is de ruimte beperkt. En die beperkte ruimte moeten we ook nog eens delen met meer mensen dan in andere wijken – met bezoekers, met fietsers, met bewoners, met ondernemers. De puzzel van die anderhalvemetersamenleving is een puzzel die ook nog eens continu in beweging zal zijn, te beginnen in de binnenstad. Maar die puzzel moet voor de héle stad worden gelegd, samen mét de stad. Met ondernemers en bewoners die het zelf ook al lastig hebben en toch bereid waren om daarover mee te denken. Daar ben ik ze heel erg dankbaar voor. In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie over deze puzzel.”

Geen precario

"Waar het kan, waar het véilig kan, gaan we de horecaondernemers meer ruimte bieden. Zij zijn enorm hard getroffen door de coronamaatregelen. Ze hadden, net als cultuurinstellingen, vrijwel nul ruimte om te ondernemen, om voor Delftse werkgelegenheid te zorgen. We willen ze nu de ruimte bieden om te kunnen ondernemen, door ze de mogelijkheid te geven hun terrassen uit te breiden. En we stellen de raad voor dit jaar gaan precariobelasting te heffen – zodat ondernemers dit jaar niets hoeven te betalen voor hun terrasruimte. Ook stellen we voor dit jaar geen reclamebelasting te heffen. Ik realiseer me heel goed dat dit twee druppels op een gloeiende plaat zijn en dat voor directe ondersteuning vooral de rijksmaatregelen essentieel zijn.”

Invloed bezoek horeca op winkels

"Bijkomend voordeel van een verantwoorde verruiming van de terrassen: stap voor stap verantwoord meer mensen in de stad. Dat is in deze overgangsfase ook goed voor de winkels, onze winkeliers – op weg naar het herstel van onze economie. En in de herstelfase speelt de horeca een belangrijke rol. Want, zoals iemand mij laatst zei: ‘Jullie prachtige historische binnenstad is een bezoek meer dan waard, maar het is nog mooier met wat te eten en te drinken erbij.’ We hebben de horeca dus nodig als we meer (Nederlandse) bezoekers willen trekken. En verantwoord meer bezoekers naar Delft halen is één van onze twee pijlers om straks de economie te laten herstellen, naast werk maken van en banen scheppen met kennis en technologie.”

Slimme antwoorden

"We zitten in een overgangsfase en zijn nu al volop bezig om straks een vliegende start te kunnen maken met de herstelfase – zoals gezegd: bezoekers veilig welkom kunnen heten en ruimte blijven bieden aan innovatief Delft om slimme antwoorden te ontwerpen voor maatschappelijke vraagstukken. Deze herstelfase zijn we nu aan het voorbereiden, en we nodigen iedereen uit daar een bijdrage aan te leveren. En daar heb ik veel vertrouwen in, nu ik zie hoe bewoners en ondernemers zich hebben ingezet om mee te denken, ondanks dat ze het zelf heel lastig hebben.”

Kwetsbaarheid in kapitalen

"Ik sluit af met een maar in kapitalen: ja, we krijgen meer ruimte om te werken aan herstel, MAAR: het blijft het van groot belang dat we allemaal afstand blijven houden en drukte vermijden. Door dit in acht te nemen, kunnen we allemaal een bijdrage leveren aan het herstel. Het is aan ons allen om dit te laten slagen.”

De citaten van Bas Vollebregt zijn met toestemming overgenomen uit de nieuwsbrief N@twerk Delft.

Trefwoorden: horeca, herstart, citymarketing, corona, erfgoed, historische binnenstad

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.