Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig
Bas Vollebregt. Horeca open MAAR voorzichtig blijven. Foto: Gemeente Delft.
Bas Vollebregt (wethouder economie en daarin onder meer toerisme en stadsmarketing van Delft) is blij dat de horeca weer open kan. Delft is zo een oud-Hollandse stad waar veel toeristen op af komen. Met de horeca die weer kan draaien wordt dat bezoek veel prettiger dan alleen maar naar oude gevels kijken. Toch is de wethouder uiterst voorzichtig en hij realiseert de kwetsbaarheid van de toeristische drukte. Vollebregt gaat in op de beperkte ruimte, kleine hulpmaatregelen voor horecaondernemers en dat iedereen een bijdrage kan leveren aan herstel.

Binnenstad met beperkte ruimte

Bas Vollebregt: "De anderhalvemetersamenleving vormgeven is een ingewikkelde puzzel. Vooral in de binnenstad, want daar is de ruimte beperkt. En die beperkte ruimte moeten we ook nog eens delen met meer mensen dan in andere wijken – met bezoekers, met fietsers, met bewoners, met ondernemers. De puzzel van die anderhalvemetersamenleving is een puzzel die ook nog eens continu in beweging zal zijn, te beginnen in de binnenstad. Maar die puzzel moet voor de héle stad worden gelegd, samen mét de stad. Met ondernemers en bewoners die het zelf ook al lastig hebben en toch bereid waren om daarover mee te denken. Daar ben ik ze heel erg dankbaar voor. In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie over deze puzzel.”

Geen precario

"Waar het kan, waar het véilig kan, gaan we de horecaondernemers meer ruimte bieden. Zij zijn enorm hard getroffen door de coronamaatregelen. Ze hadden, net als cultuurinstellingen, vrijwel nul ruimte om te ondernemen, om voor Delftse werkgelegenheid te zorgen. We willen ze nu de ruimte bieden om te kunnen ondernemen, door ze de mogelijkheid te geven hun terrassen uit te breiden. En we stellen de raad voor dit jaar gaan precariobelasting te heffen – zodat ondernemers dit jaar niets hoeven te betalen voor hun terrasruimte. Ook stellen we voor dit jaar geen reclamebelasting te heffen. Ik realiseer me heel goed dat dit twee druppels op een gloeiende plaat zijn en dat voor directe ondersteuning vooral de rijksmaatregelen essentieel zijn.”

Invloed bezoek horeca op winkels

"Bijkomend voordeel van een verantwoorde verruiming van de terrassen: stap voor stap verantwoord meer mensen in de stad. Dat is in deze overgangsfase ook goed voor de winkels, onze winkeliers – op weg naar het herstel van onze economie. En in de herstelfase speelt de horeca een belangrijke rol. Want, zoals iemand mij laatst zei: ‘Jullie prachtige historische binnenstad is een bezoek meer dan waard, maar het is nog mooier met wat te eten en te drinken erbij.’ We hebben de horeca dus nodig als we meer (Nederlandse) bezoekers willen trekken. En verantwoord meer bezoekers naar Delft halen is één van onze twee pijlers om straks de economie te laten herstellen, naast werk maken van en banen scheppen met kennis en technologie.”

Slimme antwoorden

"We zitten in een overgangsfase en zijn nu al volop bezig om straks een vliegende start te kunnen maken met de herstelfase – zoals gezegd: bezoekers veilig welkom kunnen heten en ruimte blijven bieden aan innovatief Delft om slimme antwoorden te ontwerpen voor maatschappelijke vraagstukken. Deze herstelfase zijn we nu aan het voorbereiden, en we nodigen iedereen uit daar een bijdrage aan te leveren. En daar heb ik veel vertrouwen in, nu ik zie hoe bewoners en ondernemers zich hebben ingezet om mee te denken, ondanks dat ze het zelf heel lastig hebben.”

Kwetsbaarheid in kapitalen

"Ik sluit af met een maar in kapitalen: ja, we krijgen meer ruimte om te werken aan herstel, MAAR: het blijft het van groot belang dat we allemaal afstand blijven houden en drukte vermijden. Door dit in acht te nemen, kunnen we allemaal een bijdrage leveren aan het herstel. Het is aan ons allen om dit te laten slagen.”

De citaten van Bas Vollebregt zijn met toestemming overgenomen uit de nieuwsbrief N@twerk Delft.

Trefwoorden: horeca, herstart, citymarketing, corona, erfgoed, historische binnenstad

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.