Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda staat met haar burgemeester Paul Depla voorop als het gaat om creatief na te denken en samen met ondernemers te acteren op het opnieuw mogelijk maken van een meer bourgondische levensstijl. Bij de heropening van de horeca stond de stad voorop om met een pilot als eerste open te gaan. Toch realiseert de stad zich dat het wel eens aan de grenzen van de capaciteit aan kan lopen. Daarom heeft Breda Marketing de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
‘Breda geeft je de ruimte’ is gericht op bewoners, ondernemers en bezoekers. Met de campagne belicht Breda Marketing de kracht van ruimte en nodigt mensen uit vaker te kiezen voor de bijzondere plekken en verrassende mogelijkheden in Breda en de regio. De campagne omvat een (her)ontdekkingsreis naar aantrekkelijke plekken voor cultuur, recreatie, (meerdaags) verblijf, studie, winkelen, horeca of bijvoorbeeld ondernemen.
Deuren open
Breda is met de lancering van ‘Breda geeft je de ruimte’ de eerste stad in Nederland die onmiddellijk na de versoepeling van de beperkende corona-maatregelen de deuren openzet voor meer bezoek en activiteit in de stad en de regio. De verwachting is dat de campagne in hoge mate zal bijdragen aan bijvoorbeeld vakantieboekingen, nu het grootste deel van de Nederlanders naar verwachting de zomervakantie in eigen land doorbrengt.
Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, zegt over de campagne: "Nu het land steeds meer van het slot gaat, vinden we het belangrijk dat we de stad en de regio de ruimte geven hier optimaal van te profiteren. Dat is goed voor de economie en voor de leefbaarheid. De versoepeling van de lockdown-maatregelen en de enorme behoefte onder mensen om er samen eindelijk weer op uit te kunnen, creëren een geweldig momentum om mensen te laten zien wat we te bieden hebben. We zetten hiervoor graag onze deuren open, eens temeer omdat we hier ook letterlijk de ruimte kunnen bieden voor de anderhalve-meter-samenleving waarin we vooralsnog leven.”
Ruimte voor locals
De eerste activiteiten starten half juni 2020. Onderdeel van de campagne is de nauwe samenwerking met bewoners en lokale ondernemers. Zij worden uitgenodigd hun favoriete hotspots en initiatieven in de stad en de regio in de schijnwerpers te zetten. Breda Marketing zorgt voor zichtbaarheid via online en social media kanalen en campagne-uitingen.
Taskforce Toerisme
Onder de noemer ‘Taskforce Toerisme’ heeft Breda Marketing samen met partners uit de vrijetijdseconomie een herstelplan voor het toerisme ingediend bij de gemeente. Wethouder Boaz Adank van de gemeente zegt hierover: "Het herstelplan van de TaskForce Toerisme is onderdeel van het noodmaatregelenpakket van de gemeente Breda voor de middellange termijn. Juist in moeilijke tijden maken we graag ruimte voor creatieve en innovatieve initiatieven die de stad versterken.” De campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ komt voort uit het herstelplan en sluit aan op de landelijke en provinciale campagne gericht op het versterken van het toerisme. Door de samenwerking op te zoeken met VisitBrabant wordt bovendien het bereik vergroot.
Initiatieven die de komende tijd door de Taskforce worden opgezet en uitgevoerd zijn onder meer het vergroten van de online boekingsmogelijkheden voor het gevarieerde vrijetijdsaanbod, een plan voor het versterken van de Bredase markt voor vergaderen en zakelijk toerisme en de lancering van een ‘local guides-team. Deze local guides zoeken bezoekers online en fysiek op om hen – in samenwerking met hotels, retail en horeca – te informeren en te inspireren voor de grote variëteit aan mogelijkheden en de ruimte die de stad biedt. Dit vervangt de functie van het VVV-kantoor in de stad waar nog geen bezoekers kunnen worden ontvangen omdat de winkel te klein is.
Topics:Dagrecreatie, Toerisme
Trefwoorden: dm's, vvv, marketing, stedelijk toerisme, noord-brabant , toerisme, dagrecreatie, horeca