Breda sluit VVV-winkel
De deuren van de Bredase VVV winkel, onderdeel van Breda Marketing, gaan definitief op slot. De winkel lijdt al geruime tijd verlies en pogingen het tij te keren hebben niet voor een ommekeer gezorgd. De VVV ziet het veranderende zoek- en boekgedrag van consumenten als belangrijkste oorzaak. Breda Marketing gaat nu 076 LocalGuides inzetten en de haalbaarheid van een fysieke stadsambassade onderzoeken.
Doordat bezoekers van Breda zich meer en meer digitaal oriënteren, wordt de VVV- winkel steeds minder bezocht. Ook daalt de omzet uit verkoop van producten al jaren. Dit is een landelijke trend en de reden dat veel VVV- winkels omgevormd worden naar inspiratiepunten en brandstores. Het sluiten van de winkel betekent het ontslag van twee personeelsleden. Directeur Hildegard Assies spreekt van een pijnlijke keuze die versneld is door de coronacrisis. "Het is het eind van een tijdperk maar staat ook voor de start van iets nieuws."
Inspiratiepunt?
"Breda Marketing gelooft nog steeds in de kracht van een fysiek inspiratiepunt passend binnen een nieuw gastvrijheidsconcept” zegt Assies. Vorig jaar presenteerden wij al het concept van de Stadsambassade Breda. Als het aan Breda Marketing ligt wordt de haalbaarheid hiervan verder verkend. De stadsambassade richt zich niet alleen op bezoekers maar ook op bedrijven, bewoners en studenten. Het wordt een brandstore, inspiratiepunt en VVV ineen die steeds haar content aanpast aan de actualiteit. Daarmee lijk de stadsambassade op een fysiek magazine met steeds verrassende content.
Spreiden en verleiden
Marketing Breda blijft bezoekers actief inspireren en informeren over o.a. het aanbod en de activiteiten in onze stad en de regio. Van thuis op de bank tot in de stad. Naast een sterkere focus op onze online activiteiten (website en socials) zetten zij lokale vrijwilligers in. "Deze ‘076 LocalGuides’ zullen vanaf 14 juni bezoekers persoonlijk welkom heten in de stad, hun lokale tips delen, hen attenderen op de verborgen parels in de stad en daarmee zorgen voor een goede spreiding in de stad” zegt Raoul Joosen, manager hospitality bij Breda Marketing.
De LocalGuides worden de komende weken opgeleid en vormen het nieuwe gezicht van de stad Breda. Nieuwe plattegronden worden bovendien op verschillende plekken in de stad beschikbaar gesteld en we onderzoeken de haalbaarheid van een chatfunctie zodat we bezoekers met vragen online snel kunnen helpen.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, gastheerschap, Vvv, dmo