Geplaatst op: 09-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Techniek-kits voor de kids op vakantieparken

Techniek-kits voor de kids op vakantieparken
Twente staat in de toeristische sector vooral bekend als een mooie en rustige regio. Het high-tech aspect is veel minder bekend. Tetem, het onderzoekende presentatieplatform van creatieve makers en denkers wil daar met het project @Home verandering in brengen. De eerste klant hebben ze al. Het Twentse vakantiepark de Witte Berg  heeft de eerste Tetem techniek-kits in gebruik genomen.

Met Make-It@Home kits kunnen kinderen van 6 t/m 15 jaar op een leerzame en speelse manier aan de slag met het maken van coole techniek-kits. Kinderen vinden het fantastisch om iets te maken dat je kan laten bewegen of wat licht geeft. Kits als bijvoorbeeld Kunstige Robot, Robot-hand of Elektronische wenskaart kunnen via het online activiteitenprogramma vanuit huis of het vakantieadres gemaakt worden. Een aantal kits zijn speciaal ontwikkeld in samenwerking met het Twentse bedrijfsleven, waarbij aan elke kit een techniek is gekoppeld, die ook echt gebruikt wordt in het bedrijf. Zo leren kinderen nieuwe technieken én meer over de Twentse bedrijven.

Uitdagende en creatieve toevoeging aan het animatieprogramma

Volgens eigenaar Laurens Heerdink van de Witte Berg is vooral de creatieve vorm van de techniek-kits echt een toevoeging in zijn animatieprogramma: "Wij willen graag gezinnen laten ervaren dat Twente meer is dan alleen natuur en rust. Twente heeft veel te bieden voor kinderen. Daarom steken wij onze animatie voor de kinderen tegenwoordig ook anders in, waarbij er veel aandacht is voor aan de slag gaan met de handen in een leuke en uitdagende omgeving. Daarnaast willen wij kinderen uitdagen creatief bezig te zijn. Hier passen de techniek-kits van Tetem heel goed bij. Ik vind het ook een pluspunt dat het creatieve vorm van techniek is, waardoor het jongens én meiden aanspreekt. Ze gaan er direct mee aan de slag en je maakt echt iets. En natuurlijk is het mooi meegenomen dat we op deze manier toeristen laten zien dat Twente voorop loopt in de wereld van techniek naast al het andere moois wat deze regio te bieden heeft."

Verbinding techniek met vrijetijdssector

Quirine ter Haar van Twente Marketing is blij dat kinderen deze zomer in Twente in contact komen met techniek. "Door techniek in de vrijetijdssector te brengen, wordt de positionering van Twente als Smart Impact Region voor bewoner en bezoeker zichtbaarder en versterkt. Naast dat het natuurlijk ontzettend leuk en van nu is om als kind technisch te worden uitgedaagd, wordt ook het eerste zaadje gepland dat Twente en Techniek één zijn. En als je dan een paar jaar later voor de studiekeuze komt, overweeg je Twente wellicht sneller.”  

Link: https://tetem.nl/athome/make-ithome/
Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, animatie, kinderen

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...