Tien dagattracties ondertekenen ambitie voor gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit
Tien dagattracties waaronder pretparken, dierentuinen en musea hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord.
Steeds gezonder voedingsaanbod
De ambitie Gezond Uit is ondertekend door Attractiepark Toverland, Avonturenpark Hellendoorn, CORPUS, De Efteling, GaiaZOO, Koninklijke Burgers’ Zoo, NEMO Science Museum, Ouwehands Dierenpark, Walibi Holland en Wildlands Adventure Zoo Emmen. Ook enkele andere dagattracties hebben al toegezegd te willen ondertekenen. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder voedingsaanbod. De Richtlijn Gezondere Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis.
Gezonde voeding ook tijdens dagje uit belangrijk
Uit een in 2018 uitgevoerd consumenten- onderzoek van MarketResponse blijkt dat 60% van de bezoekers van dagattracties het tijdens een dagje uit belangrijk vindt dat er gezonde voeding voor kinderen wordt aangeboden. Dit terwijl slechts 33% van de bezoekers het lunchaanbod gericht op kinderen bij dagattracties op dat moment gezond vond. Bezoekers gaven aan te kiezen voor gezond eten als gezonde producten beter zichtbaar zijn, gezond eten goedkoper is dan ongezond eten en er meer aanbod is aan gezond eten. Tevredenheid van de bezoekers hangt dus samen met een gezonder aanbod.Gezond Uit voor een gezonde jeugd
Gezond Uit is een onderdeel van JOGG die als ambitie heeft de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Marjon Bachra, directeur JOGG: "Wij vinden het geweldig dat veel dagattracties stappen zetten in het gezonder maken van hun assortiment. Wij ondersteunen ze hier graag bij en hopen dat meer dagattracties deelnemen aan Gezond Uit. Het doel is dat vijftig dagattracties zich aansluiten.”
Handvatten op nieuwe website
Op de vandaag gelanceerde website www.gezonduit.nl vinden dagattracties handvatten om met Gezond Uit aan de slag te gaan. Op de website kunnen zij terecht voor inspiratie om gezonde producten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. In de praktijkvoorbeelden laten dagattracties zien hoe zij werken aan een gezonder aanbod, hoe zij omgaan met uitdagingen en welke oplossingen zij bedenken.
Topics:Attractieparken
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, gezondheid, horeca