Zeeuwse hotelmarkt is vitaal, zorgen om grote hoeveelheid plannen
Afbeelding van Eveline de Bruin via Pixabay
Klein deel aanbod minder vitaal
Zeeland telt 199 hotels met 4.308 kamers. Daarvan is ruim 50% als vitaal beoordeeld, deze bieden zo’n 70% van de totale capaciteit aan. Eenvijfde van de hotels is zelfs excellent. De kans bestaat dat sommige hotels door de coronacrisis minder vitaal worden. Tijdens het onderzoek dreigde 15% van alle hotels de aansluiting met de markt te verliezen en werd als minder vitaal beoordeeld.
Relatief veel plannen
De Noordzeekust is de deelregio met de meeste hotelkamers (38%). Het stedelijk gebied is qua kameraantal de tweede regio (29%). Het merendeel van de Zeeuwse hotels is met drie sterren geclassificeerd. In Zeeland zijn 28 concrete plannen die het aanbod met 1.000 nieuwe kamers zullen vergroten. Die groei met 23% is relatief hoog.
Veel toeristische gasten
Van de totale vraag van zo’n 1 miljoen kamernachten wordt de helft door hotels aan de Noordzeekust gerealiseerd. Het stedelijk gebied is goed voor 32% van alle kamernachten. Meer dan 70% van de gasten heeft een toeristisch motief. Ruim 62% van de gasten komt uit het buitenland. Een hotelkamer in Zeeland was in 2018 gemiddeld 65% bezet en levert gemiddeld € 58 op. Gasten zijn tevredener en loyaler dan ondernemers verwachten. De NPS staat op 43. Het hotelaanbod wordt door hen als niet voldoende divers en soms als ouderwets gezien. Gasten zien graag verbeteringen in de faciliteiten en het interieur en exterieur van hotels.
Pleidooi voor regionaal hotelbeleid
De onderzoekers adviseren rond hotelbeleid op regioniveau te acteren en niet op gemeentelijk niveau besluiten te nemen. Aan gemeenten derhalve het advies elkaar op te blijven zoeken en samen te bepalen welke stappen gezet moeten worden. Overwogen kan worden om:
- De harde planvoorraad te reduceren en/of hier kritisch(er) mee om te gaan;
- Grip te krijgen/houden op gemengde bestemmingen;
- Sturing aan te brengen aan plannen voor nieuwe hotelcapaciteit(ontwikkelkader);
- Vraag en aanbod periodiek te monitoren.
Trefwoorden: horeca, hotels, Zealand, onderzoek, beleid