Geplaatst op: 17-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeuwse hotelmarkt is vitaal, zorgen om grote hoeveelheid plannen

Zeeuwse hotelmarkt is vitaal, zorgen om grote hoeveelheid plannen
Afbeelding van Eveline de Bruin via Pixabay
De Zeeuwse hotelmarkt is overwegend gezond en vitaal. Maar de harde planvoorraad is groter dan de berekende marktruimte. Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor nieuwe initiatieven maar die moeten regionaal zorgvuldig worden afgewogen en iets toevoegen aan de markt. Dat blijkt uit een provinciebreed hotelmarktonderzoek dat overigens voor de coronacrisis is gehouden. 

Klein deel aanbod minder vitaal

Zeeland telt 199 hotels met 4.308 kamers. Daarvan is ruim 50% als vitaal beoordeeld, deze bieden zo’n 70% van de totale capaciteit aan. Eenvijfde van de hotels is zelfs excellent. De kans bestaat dat sommige hotels door de coronacrisis minder vitaal worden. Tijdens het onderzoek dreigde 15% van alle hotels de aansluiting met de markt te verliezen en werd als minder vitaal beoordeeld. 

Relatief veel plannen

De Noordzeekust is de deelregio met de meeste hotelkamers (38%). Het stedelijk gebied is qua kameraantal de tweede regio (29%). Het merendeel van de Zeeuwse hotels is met drie sterren geclassificeerd. In Zeeland zijn 28 concrete plannen die het aanbod met 1.000 nieuwe kamers zullen vergroten. Die groei met 23% is relatief hoog.

Veel toeristische gasten

Van de totale vraag van zo’n 1 miljoen kamernachten wordt de helft door hotels aan de Noordzeekust gerealiseerd. Het stedelijk gebied is goed voor 32% van alle kamernachten. Meer dan 70% van de gasten heeft een toeristisch motief. Ruim 62% van de gasten komt uit het buitenland. Een hotelkamer in Zeeland was in 2018 gemiddeld 65% bezet en levert gemiddeld € 58 op. Gasten zijn tevredener en loyaler dan ondernemers verwachten. De NPS staat op 43. Het hotelaanbod wordt door hen als niet voldoende divers en soms als ouderwets gezien. Gasten zien graag verbeteringen in de faciliteiten en het interieur en exterieur van hotels. 

Pleidooi voor regionaal hotelbeleid

De onderzoekers adviseren rond hotelbeleid op regioniveau te acteren en niet op gemeentelijk niveau besluiten te nemen. Aan gemeenten derhalve het advies elkaar op te blijven zoeken en samen te bepalen welke stappen gezet moeten worden. Overwogen kan worden om:
  1. De harde planvoorraad te reduceren en/of hier kritisch(er) mee om te gaan;
  2. Grip te krijgen/houden op gemengde bestemmingen;
  3. Sturing aan te brengen aan plannen voor nieuwe hotelcapaciteit(ontwikkelkader);
  4. Vraag en aanbod periodiek te monitoren.
Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/images/c/c2/Rapportage_hotelmarktonderzoek_Zeeland.pdf
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, Zealand, onderzoek, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.