ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota
Frank Oostdam: "houd rekening met de leisure reiziger."
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een concept luchtvaartnota opgesteld. Duurzame luchthavens staan daarin centraal. Schiphol mag niet meer dan 500.000 vluchten in een jaar uitvoeren en in 2070 moet de luchtvaart naar nul CO2-uitstoot. ANVR ziet in de luchtvaartnota veel praktische bezwaren en wil dat de overheid beter naar de markt van vliegreizen kijkt met daarbij aandacht voor de grote groep leisure reizigers (78%). Frank Oostdam zet de bezwaren op een rij.
Voorzitter ANVR Frank Oostdam: "In deze ontwerp-luchtvaartnota ligt de focus teveel op de netwerkfunctie (van Schiphol, red.) en wordt er teveel in hokjes gedacht. Connectiviteit ís belangrijk, maar de nota houdt er geen rekening mee dat de markt is veranderd, dat connectiviteit veel minder wordt bepaald door oude businessmodellen (hub and spoke en transfers), maar juist meer door een samenspel van aanbieders. Daarin spelen netwerkmaatschappijen, low cost carriers en vakantiecarriers een even belangrijke rol. Met veel mensen wordt rekening gehouden, zoals werknemers, omwonenden en internationale zakenreizigers, maar de leisure reiziger wordt vergeten. En dat terwijl het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn. Deze reiziger betaalt het meest voor het reisproduct, maar er is geen aandacht voor hem. De Nederlandse reisbranche herkent zich dan ook niet in deze ontwerp-luchtvaartnota."
78% vliegt voor vakantie of bezoek familie en vrienden
Het is, volgens de ANVR, belangrijk dat het kabinet erkent dat het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn, ook bij een netwerkmaatschappij als KLM. Zakelijk reizigers en leisure reizigers versterken elkaar en zorgen juist voor diversiteit bij airlines. De nota geeft aan dat voor 78% van de reizigers vakantie en bezoek aan familie en vrienden de belangrijkste reden is om het vliegtuig te pakken. Het kabinet negeert dit volledig en legt tegen beter weten in de focus teveel op de zakelijke netwerkfunctie. Voor beide moet ruimte zijn, beide zijn nodig voor een goed netwerk, maar in deze nota komt dat niet terug.
Mensen blijven graag reizen, zakelijk en privé. De ANVR gelooft dan ook in herstel, maar alleen als het kabinet de reissector perspectief biedt. Het kabinet doet dat nu niet door het aantal bewegingen op Schiphol op 500.000 te houden en de opening van Lelystad opnieuw uit te stellen. Het ministerie wil die grens aanhouden om het milieu te ontzien en ook de geluidshinder bij omwonenden te beperken.
Oostdam: "En áls het kabinet er voor kiest om het aantal bewegingen hetzelfde te houden, dan moet dit ook gelden voor het aantal nachtbewegingen. Juist de vroege ochtend is voor reisorganisaties belangrijk, omdat de organisatie dan efficiënt kan werken door meerdere keren per dag heen en weer te vliegen en zo de consument een betaalbaar ticket te bieden. Alleen zo kan de reissector echt werken aan herstel."
Topics:Reis & vervoer, Toerisme, Vakanties
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, ANVR, kritiek, leisure reiziger