Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids
De winnaars van de eerste Michel verkiezing in Slovenië. Foto: Slovenian Tourist Board.
De toeristische marketingorganisatie van Slovenië is blij met de eerste Michelin gids over het land. Dat komt goed uit nu volop gewerkt wordt aan de versterking van de gastronomie. De culinaire kant van het land wordt steeds vaker gebruikt om toeristen te trekken. In 2021 is Slovenië ‘European Region of Gastronomy’.
De Michelin erkenning is een welkome kapstok voor het land dat zich al enkele jaren profileert als een culinaire bestemming van formaat. De timing is ideaal want het land draagt volgend jaar de titel ‘European Region of Gastronomy 2021’ – een project van het in Brussel gevestigde International Institute of Gastronomy, Culture, Arts en Tourism (IGCAT). Chefs passen veelal het ‘van land naar bord’ principe toe, het zoveel mogelijk gebruik maken van lokale ingrediënten, of het nu voor een simpel gerecht is of voor een sterrengerecht.
Thema gastronomie krijgt portal
Om het thema gastronomie in Slovenië nader te belichten heeft het verkeersbureau van Slovenië een nieuw Engelstalige portal gelanceerd: Taste Slovenia. Daarbij heeft het verkeersbureau een zeer informatieve ‘Taste Slovenia’ brochure gepubliceerd die gedownload kan worden via www.slovenia.info waar de bezoeker eveneens meer informatie over de Sloveense eet- en wijncultuur vindt.
Het land telt zo’n 170 typisch Sloveense gerechten, gemaakt van lokale ingrediënten als kaas, worst, honing, aardappelen en olie. Met drie wijngebieden Podrvaje, Primorska en Posavje onderverdeeld in 14 wijndistricten laat Slovenië zich ook als een serieus wijnland gelden.