Geplaatst op: 18-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids
De winnaars van de eerste Michel verkiezing in Slovenië. Foto: Slovenian Tourist Board.
De toeristische marketingorganisatie van Slovenië is blij met de eerste Michelin gids over het land. Dat komt goed uit nu volop gewerkt wordt aan de versterking van de gastronomie. De culinaire kant van het land wordt steeds vaker gebruikt om toeristen te trekken. In 2021 is Slovenië ‘European Region of Gastronomy’.

De Michelin erkenning is een welkome kapstok voor het land dat zich al enkele jaren profileert als een culinaire bestemming van formaat. De timing is ideaal want het land draagt volgend jaar de titel ‘European Region of Gastronomy 2021’ – een project van het in Brussel gevestigde International Institute of Gastronomy, Culture, Arts en Tourism (IGCAT). Chefs passen veelal het ‘van land naar bord’ principe toe, het zoveel mogelijk gebruik maken van lokale ingrediënten, of het nu voor een simpel gerecht is of voor een sterrengerecht.

Thema gastronomie krijgt portal

Om het thema gastronomie in Slovenië nader te belichten heeft het verkeersbureau van Slovenië een nieuw Engelstalige portal gelanceerd: Taste Slovenia. Daarbij heeft het verkeersbureau een zeer informatieve ‘Taste Slovenia’ brochure gepubliceerd die gedownload kan worden via www.slovenia.info waar de bezoeker eveneens meer informatie over de Sloveense eet- en wijncultuur vindt.

Het land telt zo’n 170 typisch Sloveense gerechten, gemaakt van lokale ingrediënten als kaas, worst, honing, aardappelen en olie. Met drie wijngebieden Podrvaje, Primorska en Posavje onderverdeeld in 14 wijndistricten laat Slovenië zich ook als een serieus wijnland gelden.

Trefwoorden: gastronomie, marketing, destinatie, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...