Geplaatst op: 18-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids
De winnaars van de eerste Michel verkiezing in Slovenië. Foto: Slovenian Tourist Board.
De toeristische marketingorganisatie van Slovenië is blij met de eerste Michelin gids over het land. Dat komt goed uit nu volop gewerkt wordt aan de versterking van de gastronomie. De culinaire kant van het land wordt steeds vaker gebruikt om toeristen te trekken. In 2021 is Slovenië ‘European Region of Gastronomy’.

De Michelin erkenning is een welkome kapstok voor het land dat zich al enkele jaren profileert als een culinaire bestemming van formaat. De timing is ideaal want het land draagt volgend jaar de titel ‘European Region of Gastronomy 2021’ – een project van het in Brussel gevestigde International Institute of Gastronomy, Culture, Arts en Tourism (IGCAT). Chefs passen veelal het ‘van land naar bord’ principe toe, het zoveel mogelijk gebruik maken van lokale ingrediënten, of het nu voor een simpel gerecht is of voor een sterrengerecht.

Thema gastronomie krijgt portal

Om het thema gastronomie in Slovenië nader te belichten heeft het verkeersbureau van Slovenië een nieuw Engelstalige portal gelanceerd: Taste Slovenia. Daarbij heeft het verkeersbureau een zeer informatieve ‘Taste Slovenia’ brochure gepubliceerd die gedownload kan worden via www.slovenia.info waar de bezoeker eveneens meer informatie over de Sloveense eet- en wijncultuur vindt.

Het land telt zo’n 170 typisch Sloveense gerechten, gemaakt van lokale ingrediënten als kaas, worst, honing, aardappelen en olie. Met drie wijngebieden Podrvaje, Primorska en Posavje onderverdeeld in 14 wijndistricten laat Slovenië zich ook als een serieus wijnland gelden.

Trefwoorden: gastronomie, marketing, destinatie, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.